Σένα-Προστ: Όταν οι ομόσταυλοι "σκοτώνονται"

Το διασημότερο τρακάρισμα στην ιστορία της Formula 1 είχε για πρωταγωνιστές τους Άιρτον Σένα και Αλέν Προστ. Η κατάληξη της υπόθεσης συνιστά μία από τις μεγαλύτερες "αδικίες" που συντελέστηκαν ποτέ στο σπορ.

Σένα-Προστ: Όταν οι ομόσταυλοι "σκοτώνονται"

Η Σουζούκα βγάζει (συνήθως) νέο πρωταθλητή. Εφέτος όχι, καθώς μεσολαβούν ακόμη τέσσερα grand prix μέχρι την τελευταία καρό σημαία στο Άμπου Ντάμπι και η διαφορά Ρόσμπεργκ-Χάμιλτον είναι, φυσικά, αναστρέψιμη. Μεγαλώσαμε ωστόσο με την ιδέα πως σε Ιαπωνία (ή Βραζιλία) θα στεφθεί ο νέος βασιλιάς της F1.

Ο χρόνος γυρίζει πίσω

Όπως με τον πιο απρόσμενο και επεισοδιακό τρόπο συνέβη τον Οκτώβριο του 1989!

Από εκείνη την Κυριακή (22/10) συμπληρώνονται 27χρονια και με αφορμή τη διεξαγωγή του προσεχή αγώνα στην πίστα της Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου είναι μια καλή ευκαιρία να θυμηθούμε πώς εξελίχθηκαν όλα τότε. Ότι όντως συντελέστηκε η μεγαλύτερη αδικία στην ιστορία του σπορ.

ΚΑΝΕΝΑΣ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΣ

Ήταν το 15ο και προτελευταίο grand prix μιας χρονιάς στη διάρκεια της οποίας η McLaren Honda κυριαρχούσε χάρη στο δίδυμο των Άιρτον Σένα - Αλέν Προστ.

Ουδέποτε όμως ο Βραζιλιάνος και ο Γάλλος, ισχυρές προσωπικότητες αμφότεροι, έβαλαν νερό στο κρασί τους και το κλίμα εντός της βρετανικής ομάδας ήταν ψυχροπολεμικό. Κάτι από Αμερικανοί-Σοβιετικοί είχε το σκηνικό. Ο Ρον Ντένις προσπαθούσε για μήνες ολόκληρους να κρατήσει τις (λεπτές) ισορροπίες, να λειτουργήσει ειρηνευτικά, οι δυο τους ωστόσο πάλευαν σαν τα κοκόρια που διεκδικούν την πρωτοκαθεδρία.

 

Ο Σένα ήταν ο κάτοχος του τίτλου, του πρώτου του, και δεν σκόπευε να παραδώσει τα σκήπτρα δίχως μάχη, παρά τις πέντε εγκαταλείψεις μέσα στη χρονιά. Ο Προστ ήταν πιο σταθερός τερματίζοντας στους 13/14 αγώνες με πέντε νίκες και 11 παρουσίες στο βάθρο. Εξ ου και στη Σουζούκα πήγε με διαφορά 16 βαθμών (76-60) και ξεκάθαρο πλεονέκτημα, έχοντας μάλιστα... καβάτζα τον αγώνα στην Αυστραλία. Μοιραία η πίεση ήταν στον τότε 29χρονο Βραζιλιάνο, ο οποίος ήθελε τουλάχιστον το 2/2 για να μην παραδώσει το θρόνο του!

Ο ΣΕΝΑ ΕΙΧΕ ΤΗΝ POLE

Ο καλύτερος χρόνος στις κατατακτήριες δοκιμές και η pole position τού επέτρεπαν να έχει αυτός τον έλεγχο της κατάστασης. Η ανατροπή των δεδομένων στην εκκίνηση έφερε τον Προστ μπροστά και τον Σένα, που ήταν στο ακάθαρτο κομμάτι, να παλεύει να κρατήσει τη δεύτερη θέση από τον Γκέρχαρντ Μπέργκερ. Ο Γάλλος, με υψηλότερη τελική στις ευθείες, είχε ανοικτό δρόμο μπροστά του και παράλληλα με το πολύ αργό pit stop του Σένα άνοιξε τη μεταξύ τους απόσταση στα +10 δεύτερα.

Η διαφορά ήταν σημαντική, αλλ' όχι μη αναστρέψιμη. Ο πρωταθλητής, με επιθετικό στιλ, άρχισε να πλησιάζει. Τόσο που στο 40ο γύρο βρέθηκε πίσω από τον ομόσταυλό του ψάχνοντας έκτοτε την κατάλληλη συγκυρία για να προσπεράσει. Ποτέ δεν φοβήθηκε να ρισκάρει στην καριέρα του και ο Προστ το ήξερε καλά, προσπαθώντας ν' αντέξει στην πίεση. Οι καθρέπτες του γέμιζαν σε κάθε στροφή, έμπειρος γαρ γνώριζε ότι ήταν ένας τομέας που υστερούσε σε σχέση με το μεγάλο αντίπαλό του.

ΕΠΙΘΕΣΗ ΚΑΙ... BOOM

Ο αγώνας ήταν 53ων γύρων και ο 46ος αποδείχθηκε ο πιο κομβικός όλων. Στο αργό σικέιν, στο οποίο όμως οι πιλότοι έμπαιναν με πολλά χιλιόμετρα και έπρεπε να κατεβάσουν γρήγορα (τότε τα κιβώτια δεν ήταν αυτόματα), ο Σένα δεν δείλιασε και... βούτηξε. Μπήκε από δεξιά και διεκδίκησε τη θέση. Ο Προστ, που είχε χάσει χρόνο στο φρενάρισμα, όφειλε ν' αντιδράσει. Έστριψε (μάλλον νωρίτερα) το τιμόνι και τα δύο μονοθέσια συγκρούστηκαν! Οι δυο McLaren είχαν (θεωρητικά) τεθεί εκτός μάχης.

 

Θα δήλωνε αργότερα για την αμφιλεγόμενη κίνησή του πως "παρόλο που κάποιοι θεωρούν πως το έκανα επίτηδες, εγώ απλώς έκλεισα την πόρτα. Επιχείρησε κάτι που δεν γινόταν να συμβεί. Εγώ δεν μπορούσα να υπολογίσω την απόσταση, αλλά ταυτόχρονα δεν θα τον άφηνα να προσπεράσει, δεν θα του έδινα ούτε ένα κενό".

Ο Γάλλος ήξερε πως η εξέλιξη τον ευνοούσε αφάνταστα, αφού έπαιρνε τον τίτλο, λύθηκε από τις ζώνες και βγήκε από το όχημα. Ο Σένα ούτε που σκέφτηκε ανάλογα. Απαίτησε (με νοήματα) από τους ανθρώπους της πίστας να τον σπρώξουν και με σπασμένη αεροτομή επέστρεψε στην πίστα. Μέσα από το βοηθητικό διάδρομο βέβαια (και αυτό κρατήστε το), αλλά κατάφερε να φτάσει στα pit και ν' αλλάξει την μπροστινή πτέρυγα που κρεμόταν για να τελειώσει τον αγώνα.

Τον ευνόησε το γεγονός ότι μετά το ατύχημα προκλήθηκε μια κάποια αναστάτωση και ο Αλεσάντρο Νανίνι με την Benetton Ford (Μπέργκερ και Μάνσελ είχαν ήδη εγκαταλείψει) που βρέθηκε στο τιμόνι του αγώνα ήταν μόλις πέντε δεύτερα μακριά. Ο Βραζιλιάνος "κατάπιε" αστραπιαία τη διαφορά και σημαδιακά άφησε τον Ιταλό στο ίδιο σημείο που είχε τρακάρει με τον Προστ. Ο Γάλλος παρακολουθούσε αμήχανα τον τερματισμό του ομόσταυλού του και αδυνατούσε να πιστέψει ότι δεν ήταν ήδη πρωταθλητής.

 

Ο... ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΣ ΦΙΛΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΣΤ

Ήταν όμως! Διότι οι αγωνοδίκες κλήθηκαν να εξετάσουν το συμβάν της σύγκρουσης και αποφάσισαν εις βάρος του Σένα ορίζοντας τη μάχη του τίτλου με εξωαγωνιστική απόφαση. Δεν έκριναν ποιος έφταιγε. Απλώς κατέληξαν ότι ο Βραζιλιάνος παραβίασε τους κανονισμούς, αφού μετά το ατύχημα επανήλθε στον αγώνα από τη... βοηθητική λωρίδα. Δεν έλαβαν υπ' όψιν τι είχε συμβεί προηγουμένως (σύγκρουση) και συμπέραναν ψυχρά πως δεν κάλυψε -ως όφειλε- το chicane. Η McLaren πήρε ξεκάθαρη θέση και στήριξε τον Σένα (που είχε συμβόλαιο) και όχι τον Προστ (που έφευγε), επισημαίνοντας ότι χάνει χρήματα και πλήττεται η νίκη της από ένα άκυρο αποτέλεσμα, η ένσταση όμως δεν έγινε δεκτή.

 

Αν ψάξει κανείς για συνωμοσίες, θα βρει πίσω από την απόφαση ένα όνομα: Ζαν-Μαρί Μπαλέστρ. Ο τότε πρόεδρος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας ήταν Γάλλος και προσωπικός φίλος του Προστ. Μμμμ... Ο ίδιος αρνήθηκε κατηγορηματικά ότι επενέβη, ότι έπαιξε ρόλο στην τελική έκβαση. Όσοι πείστηκαν, πείστηκαν. Ο Σένα όχι και αντέδρασε προτού του επιβληθεί ποινή αφαίρεσης της άδειας οδήγησης στους αγώνες για έξι μήνες και βαρύτατο πρόστιμο! Η ήττα του από το σύστημα ήταν συντριπτική. Σε σημείο που σκέφτηκε να εγκαταλείψει τους αγώνες.

Μέχρι την επόμενη χρονιά που στην ίδια πίστα και με τον ίδιο τρόπο πήρε την εκδίκησή του! Απ' όλους...

 

Πάνος Σεϊτανίδης

VIDEO

F1 AGENDA