Ποδόσφαιρο: Το μέλλον είναι η Ασία

Το πρώτο ασιατικό Μουντιάλ σε Νότιο Κορέα και Ιαπωνία το 2002, οι μεταγραφές παικτών από και προς την Ασία, οι ευρωπαϊκοί σύλλογοι στο κόλπο και οι μεγάλες χορηγίες, οι ευρωπαϊκές συλλογικές προτιμήσεις των Ασιατών και οι προτάσεις τους και το δημοφιλέστατο "Sina Weibo": Το κινέζικο twitter.

Ποδόσφαιρο: Το μέλλον είναι η Ασία

"Το μέλλον είναι η Ασία". Δεν πρόκειται για ρήση κάποιου διορατικού πολιτικού του περασμένου αιώνα, ούτε κάποιας σύγχρονης "Πυθίας". Πρόκειται για την αρχική αίσθηση οποιουδήποτε ανθρώπου ασχολούνταν τα τελευταία χρόνια με κάποια μορφή διεθνούς εμπορίου. Αίσθηση, την οποία η ίδια η ζωή έχει μετατρέψει εδώ και χρόνια σε πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα που θα μάθεις από πρώτο χέρι από τους καθ' ύλην αρμόδιους στο Game Changer.

Η 24MEDIA σε συνεργασία με την εταιρεία επικοινωνίας SYMEON G. TSOMOKOS, διοργανώνει το πρώτο συνέδριο με τίτλο "Game Changer" με θέμα τον αθλητισμό και τη business & marketing πλευρά του, στις 18 Απριλίου 2016 στο ξενοδοχείο Hilton Athens.

Τις εργασίες του μεγαλύτερου συνεδρίου για τον Αθλητισμό και την αθλητική βιομηχανία, θα ανοίξει ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Σταύρος Κοντονής.

Στο συνέδριο θα συμμετάσχουν περισσότεροι από 20 διακεκριμένοι ομιλητές από το χώρο του Ελληνικού αθλητισμού ενώ κεντρικοί  ομιλητές θα είναι ο κ. Jordi Bertomeu Orteu, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Euroleague καθώς και ο κ. Jesus Bueno Pascual, Αντιπρόεδρος Ευρώπης, Αφρικής & Μέσης Ανατολής του NBA. Κλείστε θέσεις και εσείς στο κορυφαίο αθλητικό συνέδριο.

Για να επιστρέψουμε στο αρχικό μας θέμα, το ποδόσφαιρο, λοιπόν, ως προϊόν, από τη στιγμή που έγινε επαγγελματικό, δεν θα μπορούσε να μείνει έξω από αυτή την τάση. Το μέλλον του ποδοσφαίρου είναι η Ασία. Αυτή, βέβαια, δεν είναι μια χθεσινή διαπίστωση, αλλά μια πεποίθηση η οποία άρχισε να μπαίνει σε εφαρμογή από την αρχή της χιλιετίας.

Το πρώτο ασιατικό Μουντιάλ

Μπορεί να είχαν προηγηθεί κάποιες μικρές κινήσεις ανοίγματος των ευρωπαϊκών συλλόγων στην Ανατολή, αλλά το μεγάλο μπαμ ήταν η ανάθεση του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2002 στη Νότιο Κορέα και την Ιαπωνία.

Από το 1996, όταν η FIFA αποφάσισε στη Ζυρίχη να μεταφέρει το μεγαλύτερο γεγονός τους πλανήτη σε χώρες εκτός Αμερικής και Ευρώπης, φαινόταν ότι το ποδοσφαιρικό τοπίο δεν θα ήταν ποτέ το ίδιο. Οι πρώτες μεταγραφές ήρθαν. Το 1998 ο Ιάπωνας Χιντετόσι Νακάτα παίρνει μεταγραφή στην Περούτζια. Η αρχή, βέβαια, είχε γίνει το 1997 από την Κολωνία, η οποία είχε αποκτήσει τον Γιασουχίκο Οκουντέρα. Ο, επίσης Ιάπωνας, Τζουνίτσι Ιναμότο πηγαίνει δανεικός σε Άρσεναλ και Φούλαμ το 2001 και άλλοι λιγότερο γνωστοί και με όχι τόσο σπουδαίες καριέρες προηγούνται και ακολουθούν.

Η αρχή είχε γίνει. Όλοι περίμεναν το Μιουντιάλ για να γίνει η έκρηξη. Ένα Μουντιάλ του οποίου οι οικοδεσπότες είχαν δύο μεγάλους Ευρωπαίους προπονητές. Η Ιαπωνία τον Γάλλο Φιλίπ Τρουσιέ και η Ν. Κορέα τον Γκους Χίντινκ. Το Μουντιάλ ξεκίνησε, η Νότιος Κορέα, με προκλητική διαιτητική βοήθεια έφθασε μέχρι την τέταρτη θέση του κόσμου και τα εκκωφαντικά ουρλιαχτά των Ασιατών στα γήπεδα σε όλη τη διάρκεια των αγώνων συμβόλιζαν την αρχή μιας νέας εποχής. Το κεφάλαιο ασιατικές εθνικές ομάδες είχε ανοίξει θριαμβευτικά, οπότε είχε έρθει η σειρά του μάρκετινγκ των μεγάλων ευρωπαϊκών ομάδων.

Τα ευρωπαϊκά κλαμπ στο κόλπο

Προφανώς οι ευρωπαϊκές ομάδες δεν αποφάσισαν ένα βράδυ να γίνουν οι "μητέρες Τερέζες" του ποδοσφαίρου και να διδάξουν ντρίμπλες και το 4-4-2 στους Ασιάτες. Η Ασία είναι η μεγαλύτερη αυτή τη στιγμή αγορά στον πλανήτη, με πληθυσμό πάνω από ένα δισεκατομμύριο. Η υπόθεση περιλαμβάνει πακτωλό χρημάτων και η Ευρώπη όφειλε να είναι εκεί.

Οργάνωση δυνατών φιλικών σε ασιατικό έδαφος, καλοκαιρινές προετοιμασίες ομάδων, μεταγραφές από και προς Ασία, δημιουργία δυνατών ασιατικών πρωταθλημάτων (βλ. περίπτωση Ινδίας) είναι μερικές από τις κομβικότερες κινήσεις που έχουν γίνει στο πλαίσιο της ανάπτυξης του μάρκετινγκ των (κυρίως) μεγάλων ευρωπαϊκών κλαμπ στην ανατολή.

Τα αποτελέσματα ήρθαν άμεσα και ήταν ποικίλα.

Οι ευρωπαϊκές ομάδες για να αυξήσουν τα έσοδα τους, άνοιξαν ασιατικά online καταστήματα και με τη σειρά τους παίρνουν τεράστιες χορηγίες από ασιατικές εταιρείες. Οι παρακάτω συνεργασίες "μιλούν" από μόνες τους:

– Τσέλσι: Yokohama (Ιαπωνία)

– Μάντσεστερ Σίτι: Etihad Airways (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα)

– Άρσεναλ: Fly Emirates (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα)

– Τότεναμ: AIA (Χονγκ Κονγκ)

– Έβερτον: Chang (Ταϋλάνδη)

Οι ευρωπαϊκές προτιμήσεις των Ασιατών και οι "προτάσεις" τους

Το ότι οι Ευρωπαίοι αποφάσισαν να διεισδύσουν ποδοσφαιρικά μια ωραία μέρα στην αχανή αγορά της Ασίας δεν σημαίνει ότι μπορούσαν να το κάνουν με όποιο τρόπο ήθελαν, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους τον ίδιο τον πελάτη, τον μέσο δηλαδή Ασιάτη.

Έρευνες επί ερευνών έγιναν και γίνονται, ούτως ώστε η προσέγγιση του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου στην Ασία να γίνει με τον αρτιότερο δυνατό τρόπο. Αξίζει να σταθούμε στην παρακάτω, η οποία όχι μόνο αποτυπώνει τις προτιμήσεις των Ασιατών, αλλά προτείνει κιόλας στα ευρωπαϊκά κλαμπ τον κατάλληλο τρόπο προσέγγισης.

Σύμφωνα με την έρευνα του "University of London", σε Ιαπωνία, Κίνα και Νότια Κορέα τα δημοφιλέστερα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα στις συγκεκριμένες χώρες είναι το αγγλικό, το ισπανικό και το ιταλικό (με αυτή τη σειρά). Η Μάνστεστερ Γιουνάιτεντ αποτελεί το αγαπημένο τους ευρωπαϊκό κλαμπ και ακολουθούν η Ρεάλ, η Μπαρτσελόνα και η Μίλαν. Πολύ ψηλά στις προτιμήσεις των Ασιατών βρίσκεται και η Αϊντχόφεν, γεγονός που οφείλεται στην αγάπη κυρίως των Ν. Κορεατών προς τον Χίντινγκ και στη σχέση του με αυτή την εθνική ομάδα.

Οι προτιμήσεις ανά χώρα:

(Τα πιο διάσημα κλαμπ σε Σιγκαπούρη, Ινδονησία, Μαλαισία, Ν. Κορέα, Ιαπωνία και Κίνα)

(Οι πιο διάσημοι παίκτες στις ίδιες χώρες)

Η προτίμηση των Ασιατών στις ομάδες της Premier League δεν είναι τυχαία, ούτε οφείλεται εξ ολοκλήρου στο πάντα ισχυρό βρετανικό μάρκετινγκ. Καθοριστικό ρόλο παίζουν οι ώρες διεξαγωγής του αγγλικού πρωταθλήματος. Ένα τυπικό Σάββατο τα αγγλικά ματς ξεκινούν στις 15:00 (ώρα Αγλίας) που μεταφράζεται σε 22:00 ή 23:00 ώρα ανατολικής Ασίας. Ενώ τα ισπανικά ξεκινούν στις 20:00 τοπική ώρα κάτι που σημαίνει ότι οι Ασιάτες θα πρέπει να μείνουν ξύπνιοι ως τις 03:00 μόνο και μόνο για να δουν τη σέντρα κάποιου αγώνα της Primera Division.

Η συγκεκριμένη έρευνα κλείνει με προτάσεις προς τα μεγάλα ευρωπαϊκά κλαμπ για να διεισδύσουν ακόμα περισσότερο στις ασιατικές αγορές, μιας και αρκετοί Ασιάτες φίλαθλοι ευρωπαϊκών ομάδων, νιώθουν απομονωμένοι από αυτά. Προτείνει:

-Στοχευμένο μάρκετινγκ στην ασιατική και όχι γενικότερα στην παγκόσμια αγορά.

-Αποδοχή της πολιτιστικής ποικιλίας των ασιατικών λαών και ανάλογη προσαρμογή.

-Κατανόηση των κινήτρων των οπαδών ευρωπαϊκών ομάδων από διαφορετικές χώρες.

-Οι ομάδες δεν πρέπει να υπερεκτιμούν τις δυνάμεις τους, καθώς οι μεγάλες ομάδες είναι πολλές και ανάλογος ο ανταγωνισμός.

-Οι ομάδες θα πρέπει να να συνεχίσουν να βελτιώνουν το προφίλ τους με το να αποκτούν ποιοτικούς και παγκοσμίως αναγνωρίσιμους παίκτες.

-Στα παιχνίδια στην Ασία οι ομάδες θα πρέπει να χρησιμοποιούν τις καλύτερες δυνατές τους ενδεκάδες και να αποδίδουν τα μέγιστα.

-Πρέπει να προωθούν τους παίκτες-είδωλα.

-Πρέπει να αντιμετωπίζουν με την ίδια σοβαρότητα κάθε ματς στο οποίο συμμετέχουν.

-Η στρατηγική τους για επέκταση στην Ασία θα πρέπει να περιλαμβάνει τοπικά ΜΜΕ, δημόσιες σχέσεις και προωθητικές ενέργειες και στην Ασία.

"Sina Weibo": Το κινέζικο twitter

Τα ευρωπαϊκά κλαμπ αφουγκράζονται και με το παραπάνω τα αποτελέσματα ερευνων όπως η παραπάνω και λαμπρό παράδειγμα η παρακάτω κίνηση της  Μπάγερν.

 

Αν και οι Βαυαροί δεν ανήκουν στις πρώτες προτιμήσεις των Ασιατών η δημοφιλία του στην Ανατολή έχει αυξηθεί μετά την κατάκτηση του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2014 από την Γερμανία. Ένα σημαντικό, όμως, πρόβλημα που αντιμετωπίζουν ευρωπαϊκοί σύλλογοι όπως η Μπάγερν για την διείσδυση τους στις χώρες της Ασίας είναι το γλωσσικό χάος μεταξύ τους. Η ομάδα από το Μόναχο βρήκε τη λύση, δημιουργώντας το δικό της "Sina Weibo", ένα κινεζικό επίσημο σάιτ του συλλόγου, όπως είχε κάνει νωρίτερα και η ίδια η Bundesliga.

Το "Sina Weibo", λόγω των περιορισμών της χρήσης του ίντερνετ στην Κίνα, αποτελεί στην ουσία την κινέζικη απάντηση στο twitter και έχει πάνω από 500.000.000 χρήστες, τους διπλάσιους δηλαδή από όσους έχει το αμερικάνικο.

Πέρα από την Μπάγερν, λογαριασμούς έχουν οι Μπαρτσελόνα, Ρεάλ, Γιουνάιτεντ, Άρσεναλ.

 

"Οι φίλαθλοι του ποδοσφαίρου μοιράζονται μια παγκόσμια γλώσσα, η οποία ξεπερνά τις όποιες διαφορές στην προσωπικότητα και τον πολιτισμό. Ένας φίλαθλος δεν είναι ποτέ μόνος, αφού οι φίλαθλοι αποτελούν μια τεράστια ομάδα, με το ποδόσφαιρο να είναι, πολλές φορές, το μοναδικό κοινό τους στοιχείο". Όποιος κατανοήσει και εφαρμόσει πλήρως την ρήση του Hunter S. Thompson, θα έχει κερδίσει το παιχνίδι της Ασίας.

Μέχρι τότε και για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το marketing στο ποδόσφαιρο και τον αθλητισμό γενικότερο μην χάσεις το Game Changer, το απόλυτο συνέδριο για τον αθλητισμό και τη business & marketing πλευρά του.

 

Πρώτη Σελίδα