"Η Παιδεία κλειδί για τη δημιουργία φιλάθλων"

Οι κ.κ. Γιάννης Πανούσης, Γιώργος Μαυρωτάς και Γιάννης Ζαρώτης κατά τη διάρκεια της ομιλίας τους στο Game Changer αναφέρθηκαν στο ρόλο του σχολείου στη διαμόρφωση των φιλάθλων.

"Η Παιδεία κλειδί για τη δημιουργία φιλάθλων"

Έχουμε φιλάθλους στην Ελλάδα; Ποιος είναι ο ρόλος του φιλάθλου; Αυτά ήταν δύο από τα ερωτήματα που απάντησαν οι ομιλητές της δεύτερης ενότητας του συνεδρίου "Game Changer" με τίτλο "All about fans".

Ο Γιάννης Πανούσης (καθηγητής εγκληματολογίας) ήταν ο πρώτος που πήρε το λόγο και μεταξύ άλλων τόνισε: "Πρέπει να ξέρεις έαν πράγματι αυτή η χώρα έχει θεσπίσει κανόνες και όρια ή ζούμε με ότι ο καθένας νομίζει ότι είναι δημοκρατία.

Εάν υπάρχουν fans; Από το σύστημα που κυριάρχησε στη χώρα μας τις προηγούμενες δεκαετίες, γεννήθηκαν πολλά υποσυστήματα. Κοινός παρανομαστής είναι η κουλτούρα της βίας των οπαδών η οποία είναι παντού. Είναι διάχυτη σε όλη την κοινωνία. Δεν υπάρχει υγιεινή και ανθυγιεινή κοινωνία.

Είτε με όρους υγείας είτε με όρους ασθένειας τιμωρείσαι. Τι είναι οι fans; Είναι φιλήσυχοι θεατές; Πιστεύω ότι δεν είμαστε εκεί. Είμαστε σε μία μορφή ιδιότυπης κοινωνικής βίας. Υπάρχουν Μπαχαλάκηδες και ένα κομμάτι οργανωμένων μεταναστών χωρίς να αναφέρομαι σε κάτι ρατσιστικό.

Παλιά ο αθλητισμός είχε και τον τοπικιστικό χαρακτήρα. Όταν οι 10 στους 11 είναι ξένοι τότε για ποια φανέλα μιλάμε; Δεν υπάρχει τοπικισμός. Η ομάδα είναι μέρος του τόπου και της κοινωνίας.

Κάθε σύλλογος να παίζει το ρόλο του πρεσβευτή. Νέες ταυτότητες και στους νέους και μία άλλη χρήση του ελεύθερου χρόνου. Ένα νέος αξιακός ρόλος. Που υπάρχει στη ζωή το fair play για να το βάλουμε στον αθλητισμό; Από κοινού όλοι νικάω με βάση τους κανόνες. Μπορούμε να έχουμε έναν αξιακό ρόλο. Διαχείριση παικτών και ειδώλων.

Δεν αισιοδοξώ. Στην Ελλάδα παθαίνουμε κάποιες κρίσεις. Αυτά τα πράγματα θέλουν δουλειά, χρόνο και να γίνονται οριζόντια. Ισονομία παντού".

Μαυρωτάς: "Να αυξήσουμε τον αθλητισμό που κάνουμε σε σχέση με αυτόν που καταναλώνουμε"

Από την πλευρά του ο Γιώργος Μαυρωτάς (βουλευτής) προσπάθησε να δώσει την απάντηση στο ερώτημα "τι φιλάθλους θέλουμε;". "Η οπτική του αθλητή προς τους φιλάθλους. Κάποια πράγματα γενικά για τον αθλητισμό.

Το κριτήριο αθλητικότητας μιας χώρας δεν είναι ο πίνακα μεταλλίων στους Ολυμπιακούς Αγώνες, αλλά τι ποσοστό των πολιτών της ασχολούνται συστηματικά με τον αθλητισμό. Ο πρωταθλητισμός και ο αθλητισμός είναι δύο συγκοινωνούντα δοχεία.

Ο αθλητισμός για τα παιδιά είναι ένα μεγάλο σχολείο. Πουθενά αλλού δεν μαθαίνει καλύτερα την αξιοκρατία, την επιμονή, την στοχοπροσήλωση και τη διαχείριση του άγχους καθώς και τον σεβασμό στους κανόνες και τον αντίπαλο.

Φυσικά, ο αθλητισμός υπάρχει και στις μεγαλύτερες ηλικίες. Ο αθλητισμός δεν είναι μόνο για να κάνουμε αλλά και για να παρακολουθούμε.

Φίλαθλος είναι αυτός που υποστηρίζει την ομάδα του. Που ψυχαγωγείται πηγαίνοντας στο γήπεδο. Η παρουσία στο γήπεδο είναι μια ευκαιρία για κοινωνική επαφή. Ο φίλαθλος υποστηρίζει αλλά δεν "τυφλώνεται". Ψυχαγωγείται αλλά δεν φανατίζεται.

Ο ρόλος των ομάδων είναι και να παιδαγωγούν και τους φιλάθλους τους. Δεν πρέπει να κυριαρχεί η φιλοσοφία του νίκη με κάθε τίμημα. Πρέπει να υπάρχει σεβασμός του αντιπάλου, αλλά και αποδοχή της ήττας. Θα ήθελα να δω ένα συγχαρητήριο τηλεγράφημα από τη μία ομάδα στην άλλη.

Η Πολιτεία θα πρέπει να έχει ίση μεταχείριση και κοινούς κανόνες. Να εφαρμόζονται οι νόμοι και οι κανόνες που υπάρχουν. Τέλος πρέπει να υπάρχει προβολή αξιών και να δοθεί ιδιαίτερο βάρος στην Παιδεία.

Ο αθλητισμός περιλαμβάνει πολλούς ρόλους. Το αθλητικό θέαμα πρέπει να οδηγεί και στην αθλητική εμπειρία.

Η Ελλάδα είναι μία χώρα με καλή αθλητική παράδοση. Η παντόφλα και ο καναπές πρέπει να αντικατασταθούν από τα αθλητικά παπούτσια. Το μεγάλο στοίχημα είναι να αυξήσουμε τον αθλητισμό που κάνουμε σε σχέση με αυτόν που καταναλώνουμε"ανέφερε μεταξύ άλλων.

Ζαρώτης: "Να καθορίσουμε τι μπορεί να κερδίσει κάποιος από τον αθλητισμό"

Τελευταίος μίλησε ο Γιάννης Ζαρώτης (αθλητικός ψυχολόγος) ο οποίος είπε: "Είναι απαραίτητο να ορίσουμε τι είναι φίλαθλος και τι οπαδός. Φίλαθλος είναι αυτός που έχει θετική στάση απέναντι στον αθλητισμό. Ενδιαφέρεται για το άθλημα, επιζητά ένταση, βιώνει θετικά συναισθήματα από την παρουσία του στον αθλητικό χώρο. Επιδιώκει το καλύτερο δυνατό θέαμα.

Από την άλλη ο οπαδός επιδιώκει να κερδίσει την ομάδα του, δεν ενδιαφέρεται για το θέαμα, δεν βιώνει ευχάριστο συναίσθημα, μετρά μόνο την ουσία η οποία βρίσκεται στη νίκη και στόχος του είναι η ταύτιση.

Μπορεί κάποιος να είναι και φίλαθλος και οπαδός; Ναι, γίνεται. Είναι δύο έννοιες διαφορετικές, αλλά δεν αναιρούν η μία την άλλη. Καλλιέργεια θετικής στάσης απέναντι στον αθλητισμό και να αναδείξουμε τα οφέλη του αθλητισμού.

Πρέπει να καθορίσουμε το πως μπορεί κάποιος να κερδίσει από τον αθλητισμό είτε ως θεατής είτε ως πρωταγωνιστής.

Ξεκάθαρη τοποθέτηση του αθλητισμού στο πλαίσιο των θεαμάτων, με κανόνες και όρια, αποδεκτές και μη συμπεριφορές, φίλαθλες και μη ενέργειες.

Το άτομο συμπεριφέρεται σε μία κατάσταση ανάλογα με τα περιθώρια που του έχουν δοθεί. Για αυτό πρέπει να υπάρχει εκπαίδευση στα πρώτα χρόνια ηλικίας. Όσο πιο νωρίς υπάρχει αυτή η ξεκάθαρη εικόνα τόσο το καλύτερο.

Επένδυση στην εκπαίδευση των θεατών. Είναι απαραίτητο να έχουμε ορίσει τα χαρακτηριστικά τους".

News 24/7

24MEDIA NETWORK