Το σύστημα V2V της GM
H πρόληψη ατυχημάτων με προειδοποίηση των οδηγών για ενδεχόμενο κίνδυνο από άλλα οχήματα ήταν πρωταρχικός στόχος κατά τη διάρκεια εξέλιξης των νέων συστημάτων επικοινωνίας ‘οχήματος με όχημα’ (V2V) της General Motors. Τα οχήματα που διαθέτουν αυτή την τεχνολογία μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους και να ανταλλάσσουν πληροφορίες όπως η θέση και η ταχύτητα. Στη συνέχεια, οι οδηγοί μπορούν να προειδοποιούνται έγκαιρα αν κάποιο άλλο αυτοκίνητο βρίσκεται στο δικό τους ‘τυφλό σημείο’ - σταματημένο σε μία περιοχή όπου φαίνεται ελάχιστα ή καθόλου - ή πρόκειται να εισέλθει στη διασταύρωση που κινούνται οι ίδιοι.
H πρόληψη ατυχημάτων με προειδοποίηση των οδηγών για ενδεχόμενο κίνδυνο από άλλα οχήματα ήταν πρωταρχικός στόχος κατά τη διάρκεια εξέλιξης των νέων συστημάτων επικοινωνίας ‘οχήματος με όχημα’ (V2V) της General Motors. Τα οχήματα που διαθέτουν αυτή την τεχνολογία μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους και να ανταλλάσσουν πληροφορίες όπως η θέση και η ταχύτητα. Στη συνέχεια, οι οδηγοί μπορούν να προειδοποιούνται έγκαιρα αν κάποιο άλλο αυτοκίνητο βρίσκεται στο δικό τους ‘τυφλό σημείο’ – σταματημένο σε μία περιοχή όπου φαίνεται ελάχιστα ή καθόλου – ή πρόκειται να εισέλθει στη διασταύρωση που κινούνται οι ίδιοι. Η μεγαλύτερη κατασκευάστρια αυτοκινήτων στον κόσμο παρουσιάζει την τρέχουσα κατάσταση της εξέλιξης V2V, καθώς και τις πρακτικές χρήσεις των συστημάτων με ένα μοντέλο κλίμακας 1:32 στο GM Forum στη Γενεύη.
«Η οδήγηση είναι μία περίπλοκη διαδικασία. Το να γνωρίζεις πού είναι ο άλλος και προς τα πού κατευθύνεται μπορεί να έχει ουσιαστική σημασία για τον έλεγχο του αυτοκινήτου σου», δήλωσε ο Hans-Georg Frischkorn, Εκτελεστικός Διευθυντής, τομέα Global Electrical Systems, Controls & Software. «Με την τεχνολογία V2V, παρέχουμε περισσότερα δεδομένα στον οδηγό για το περιβάλλον του με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, χωρίς διάσπαση της προσοχής του ή μείωση του επιπέδου ελέγχου. Αυτή η έκτη αίσθηση επιτρέπει στους οδηγούς να γνωρίζουν τι συμβαίνει γύρω τους ώστε να μπορούν να αποφεύγουν τα ατυχήματα και να βελτιώνουν τη ροή της κυκλοφορίας».
Για τα συστήματα αυτά, η GM χρησιμοποιεί δοκιμασμένα, αξιόπιστα εξαρτήματα που αποτελούν μέρος της καθημερινότητας. Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει έναν μικροεπεξεργαστή, δέκτες GPS, (Global Positioning System) και μονάδες ασύρματων επικοινωνιών (δικτύων) – Wireless LAN.
Τα οχήματα μπορούν να επικοινωνούν σε ακτίνα μερικών εκατοντάδων μέτρων το ένα από το άλλο και να ανταλλάσσουν πληροφορίες όπως η θέση, η ταχύτητα, η επιτάχυνση και η κατεύθυνση του ταξιδιού.
Σήμερα, τα οχήματα μπορούν να εφοδιάζονται με πολλαπλούς αισθητήρες ασφαλείας, μεταξύ των οποίων αισθητήρες βασισμένοι σε ραντάρ συνδεδεμένοι με συσκευές ελέγχου ταχύτητας, συστήματα υποστήριξης αλλαγής λωρίδας ή αισθητήρες για την ανίχνευση αντικειμένων στα ‘τυφλά σημεία’ του αυτοκινήτου. Η GM μπορεί να αυξήσει το εύρος λειτουργίας και την κάλυψη του κάθε αισθητήρα ατομικά με την προηγμένη τεχνολογία της – πιο αποτελεσματικός και προσιτός τόπος για εκτενή παρακολούθηση και αξιολόγηση των γύρω κυκλοφοριακών συνθηκών.
Η σημερινή κατάσταση της εξέλιξης V2V στη GM έχει ήδη δοκιμαστεί στην πράξη κυκλοφοριακές συνθήκες με αυτοκίνητα Cadillac, Saab, Opel και Chevrole εφοδιασμένα με V2V. Με αυτή την τεχνολογία, ένα σύστημα προειδοποίησης ελαχιστοποιεί το ενδεχόμενο κάποιος οδηγός να μη δει ένα άλλο αυτοκίνητο που βρίσκεται στο ‘τυφλό του σημείο’. Αρκετές λειτουργίες βοηθούν στην αποφυγή των οπίσθιων συγκρούσεων που συμβαίνουν σε καθημερινή βάση λόγω κακής ορατότητας, δρόμων με στροφές ή κάποιας μικρής διάσπασης της προσοχής του οδηγού. Το σύστημα προειδοποιεί για ένα σταματημένο αυτοκίνητο στο δρόμο πριν καν το δει ο οδηγός, για παράδειγμα, σε μία στροφή, ή δίνει συναγερμό στους οδηγούς που ακολουθούν για ένα αυτοκίνητο που σταματά ξαφνικά. Όταν ένα αυτοκίνητο καταγράψει ότι υπάρχει κίνδυνος οπίσθιας σύγκρουσης, αναβοσβήνει γρήγορα τα πίσω φώτα του. Επίσης, ειδικά σήματα μέσα στο αυτοκίνητο που πλησιάζει προειδοποιούν τον οδηγό, ο οποίος στη συνέχεια έχει αρκετό χρόνο για να εκτελέσει έναν ελιγμό φρεναρίσματος ή αποφυγής του εμποδίου. Ανάλογα με την κατάσταση, το σύστημα μεταδίδει αυτές τις προειδοποιήσεις οπτικά, ακουστικά ή μέσω κραδασμών στο κάθισμα του οδηγού.
Σε ένα άλλο σενάριο, ένα σύστημα προειδοποίησης σύγκρουσης βελτιώνει την ασφάλεια κατά την προσέγγιση διασταυρώσεων. Ακόμα και αν δεν υπάρχει καμία οπτική επαφή μεταξύ των οδηγών των δύο αυτοκινήτων, το σύστημα ανιχνεύει οποιονδήποτε κίνδυνο σύγκρουσης εκ των προτέρων και προειδοποιεί και τους δύο οδηγούς αν πρέπει να παρέμβουν, για παράδειγμα, φρενάροντας. Ζώνες οδικών έργων ή οχήματα έκτακτης ανάγκης μπορεί επίσης να μεταδίδουν σήματα στους οδηγούς, αν μία λωρίδα είναι κλειστή ή πρέπει να μείνει ελεύθερη.
Η GM σκόπιμα έχει βασίσει αυτή την τεχνολογία σε οικονομικά, δοκιμασμένα εξαρτήματα, προσφέροντας τη δυνατότητα να γίνουν στάνταρ εξοπλισμός σε πολλά αυτοκίνητα. Μία εναλλακτική λύση θα ήταν να προσφέρει εξαιρετικά ακριβά συστήματα υψηλής τεχνολογίας για μερικά μόνο αυτοκίνητα, αλλά όπως ο Hans-Georg Frischkorn λέει: «Η GM ανέκαθεν πίστευε ότι οι καινοτομίες πρέπει να φτάνουν στο ευρύ κοινό. Τα V2V συστήματά μας είναι προσιτά και έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούνται σε όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, επειδή τέτοια, συνεργαζόμενα συστήματα γίνονται πιο αποτελεσματικά όταν πολλά αυτοκίνητα εξοπλίζονται με αυτά».
Με ένα μοντέλο σε κλίμακα, οι επισκέπτες του GM Forum στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης μπορούν να δουν πώς λειτουργεί αυτή η τεχνολογία, και πώς χρησιμοποιείται το Παγκόσμιο Σύστημα Προσδιορισμού Θέσης μέσω Δορυφόρου (GPS). Μοντέλα (κλίμακας 1:32) που κινούνται σε δρόμους μινιατούρες προσομοιώνουν διάφορες τυπικές οδηγικές καταστάσεις, όπως προειδοποίηση/σταμάτημα όταν πλησιάζουν σε μία επικίνδυνη διασταύρωση.