Μπερτομέου: "Άνθιση εντός και εκτός γηπέδου"

Ο Τζόρντι Μπερτομέου, βασικός ομιλητής στο συνέδριο της 24 Media, το Game Changer (18/4), μιλάει με όρους μάρκετινγκ και social media για την Euroleague και την πορεία της τα τελευταία χρόνια, ενώ παράλληλα δίνει συμβουλές στις ελληνικές ομάδες.

Μπερτομέου: "Άνθιση εντός και εκτός γηπέδου"

Ο εκτελεστικός διευθυντής της Euroleague έχει συνδέσει το όνομα του με την ανάπτυξη της Euroleague, μιας λίγκας που έχει γνωρίσει μεγάλη ανάπτυξη και βελτίωση τα τελευταία χρόνια. Εξάλλου όντας ανοιχτή σε οποιαδήποτε αλλαγή και βελτίωση, προσπαθεί διαρκώς να θωρακίζει και να μπολιάζει το προϊόν της, έχοντας ως στόχο να δίνει την καλύτερη δυνατή εμπειρία στους φιλάθλους. Όλα αυτά κάνουν τον Τζόρντι Μπερτομέου "ειδικό" σε θέματα αθλητικού business. Και η παρακάτω συνέντευξη είναι μόνο μια μικρή γεύση για τα όσα θα εξηγήσει στο Game Changer , το πρώτο αθλητικό συνέδριο που διοργανώνει η 24 Media, στις 18 Απριλίου στο Χίλτον .

Το συνέδριο Game Changer In Sports διοργανώνεται από την 24MEDIA σε συνεργασία με την εταιρεία επικοινωνίας SYMEON G. TSOMOKOS .

Η Euroleague έχει τη συνήθεια να προσπαθεί να γίνεται καλύτερη, κάθε χρόνο. Ποια ήταν η περίοδος που απήλαυσε τη μεγαλύτερη “άνθηση”, υπό την έννοια της επιχειρηματικότητας και της εμπλοκής των φιλάθλων και ποιες ήταν οι αιτίες;

“Υπάρχουν δυο σημαντικές περίοδοι, σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της Euroleague ως επιχείρισης, τις οποίες μπορούμε να χαρακτηρίσουμε ως “game changers” στην 15ετη ιστορία μας. Η πρώτη, και πιθανόν η πιο σημαντική μέχρι σήμερα, ήταν φυσικά το 2000, οπότε οι σύλλογοι δημιούργησαν ένα μοναδικό μοντέλο διαχείρισης, πολύ διαφορετικό από τα μοντέλα που υπήρχαν έως τότε. Ήταν ο θεμέλιος λίθος για τη μελλοντική ανάπτυξη. Για να κάνουμε αυτό το πρώτο βήμα, είχαμε την οικονομική στήριξη της Telefonica, εταιρία που διαχειρίστηκε τα εμπορικά δικαιώματα.

Η δεύτερη περίοδος ήταν μετά το τέλος της αγωνιστικής περιόδου 2004-05, οπότε η συμφωνία μας με την Telefonica ολοκληρώθηκε. Αποφασίσαμε να διαχειριστούμε εμείς τα εμπορικά μας δικαιώματα, με τη στήριξη διαφόρων υπηρεσιών και συνεταίρων, σε επιλεγμένες αγορές. Από εκείνη τη στιγμή, μπορούμε να αναγνωρίσουμε μια διαρκώς ανοδική πορεία σε ό,τι αφορά τις συμφωνίες μας για τις χορηγίες και το οπτικοακουστικό υλικό, σε επίπεδο ποσότητας και ποιότητας.

Από 27 τηλεοπτικά δίκτυα σε 21 χώρες και περιοχές, φτάσαμε στα 72, φτάνοντας σε 200 χώρες και περιοχές. Ανάλογη βελτίωση υπήρξε και σε ό,τι αφορά τις εταιρίες που μας στήριξαν ως σπόνσορες ή συνέταιροι, τότε που είχαμε μόνο τη Molten ως εξειδικευμένο πάροχο. Τώρα έχουμε μια μεγάλη λίστα με σημαντικές εταιρίες που μας επέτρεψαν να αυξήσουμε τα έσοδα από τις χορηγίες, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 1750%.

Τώρα κάνουμε ένα τεράστιο βήμα προς τα εμπρός, το οποίο μπορεί να συγκριθεί μόνο με ό,τι έγινε το 2000. Πριν λίγους μήνες υπογράψαμε τη μεγαλύτερη συμφωνία που έχει υπογραφεί ποτέ στο ευρωπαϊκό μπάσκετ, με την IMG. Έναν από τους ηγέτες της αγοράς, σε ό,τι αφορά τον αθλητισμό και τη διασκέδαση. Αυτή η συμφωνία είναι επίσης “game changer” και εγκαινιάζει μια νέα εποχή στο επαγγελματικό ευρωπαϊκό μπάσκετ. Η συμφωνία επιτρέψει στην εταιρία να συνεχίσει τη σταθερή πορεία ανάπτυξης που έχουμε τα τελευταία 15 χρόνια και να επιτύχουμε ραγδαία αυξανόμενη ανάπτυξη, για τα 10 επόμενα χρόνια.

Στην ουσία, έχουμε να κάνουμε με τη μεγάλη αύξηση στην ποιότητα της διοργάνωσης, μια σεβαστή αύξηση στη διανομή χρημάτων στις μετέχουσες ομάδες, αλλά και τη γενικότερη ανάπτυξη στην ποιότητα του περιεχομένου που παράγουμε και διανέμουμε. Θα γίνει μια μεγάλη επένδυση στους τομείς της τηλεόρασης και του μάρκετινγκ της διοργάνωσης μας, με στόχο την ανάπτυξη του επαγγελματικού μπάσκετ, σε επίπεδο συλλόγων, στην Turkish Airlines Euroleague και το Eurocup.

Με ρωτήσατε και για την εξέλιξη που έχει σημειωθεί, σε ό,τι αφορά την αύξηση σε επίπεδο ενδιαφέροντος φιλάθλων. Είναι δύσκολο να αναγνωρίσουμε μια συγκεκριμένη στιγμή που έγινε η “έκρηξη” μέσα στα χρόνια. Αυτό που θα σας πω είναι ότι από την πρώτη σεζόν έως σήμερα, υπάρχει αύξηση 1043% στον αριθμό των ανθρώπων που πηγαίνουν στα γήπεδα (κατά μ.ο.) και 630% αύξηση στο digital κοινό μας.

Aυτοί οι αριθμοί κατέστησαν δυνατοί, χάρη σε αρκετούς διαφορετικούς παράγοντες. Θα ήθελα όμως, να επισημάνω τις βελτιώσεις που κάναμε σε επίπεδο ποιότητας και ποσότητας του περιεχομένου που δημιουργούμε και διανέμουμε. Η μεγάλη προσπάθεια που κάνουμε να παραμείνουμε στην κορυφή, κυρίως σε επίπεδο ψηφιακό και σε αυτό των πρωτοποριακών ιδεών που είναι ο θεμέλιος λίγος της ανάπτυξης μας, σήμερα".

Μπορείτε να εξηγήσετε τη σημασία των social media και της τεράστιας εμπλοκής των φαν, σε όλον τον κόσμο;

"Ήταν βασική, όχι μόνο σε επίπεδο social media, αλλά και σε ό,τι αφορά το γενικότερο ψηφιακό “κόσμο”. Μπορώ να πω με υπερηφάνεια ότι από πολύ νωρίς κάναμε τεράστια προσπάθεια για να παρουσιάσουμε το “προϊόν” μας σε διάφορα social media, με περιεχόμενο που απευθυνόταν σε φιλάθλους και με την εμπλοκή εκείνων με τους οποίους ήθελε να έλθει σε επαφή ο κόσμος.

Κάνουμε live συνεντεύξεις με τα αστέρια μας, μέσω του Facebook, “ανεβάζουμε” περισσότερα από 50 videos στο κανάλι μας στο YouTube και στις άλλες πλατφόρμες μας κάθε εβδομάδα. Οι φαν μας μπορούν να δουν live τις πιο θεαματικές φάσεις κάθε αγώνα, μόλις λίγα λεπτά αφότου έχουν συμβεί, στο Twitter.

Aυτά είναι κάποια παραδείγματα από τις εκατοντάδες πρωτοπόρες ιδέες που αναπτύσσουμε κάθε σεζόν, δεδομένου ότι πιστεύουμε πως οι συνήθειες των φιλάθλων αλλάζουν άρδην.

Τώρα μπορούν να δουν το ματς μέσω μιας συσκευής, ενώ “τιτιβίζουν” για σε άλλη και “τσεκάρουν” στο Facebook ή στα live στατιστικά μέσω τρίτης συσκευής. Δεν περνούν πια δυο ολόκληρες ώρες μπροστά σε μια τηλεόραση. Πρέπει να τους παρέχουμε ειδικό περιεχόμενο σε κάθε πλατφόρμα, από τη στιγμή που είναι ο πιο σύντομος τρόπος για αλληλεπίδραση και κατανόηση των αναγκών τους".

Από τη στιγμή που είστε στην αρχή μιας νέας εποχής, με το νέο σύστημα της Euroleague και τη συμφωνία με την IMG, ποιος θα μπορούσατε να πείτε είναι ο νέος στόχος για να γίνει πιο θελκτικό το προϊόν προς τους φιλάθλους;

"Οι φίλαθλοι ήταν και θα συνεχίσουν να είναι η κύρια προτεραιότητα που έχουμε. Η συμφωνία με την IMG δίχως αμφιβολία, θα έχει μια θετική επιρροή σε αυτούς. Κατ' αρχάς, το νέο σύστημα θα δημιουργήσει μεγαλύτερο ενθουσιασμό στα παρκέ, προς όφελος των φιλάθλων, με τις καλύτερες ομάδες της ηπείρου να συναντούν η μια την άλλη, βάσει του Round Robin format, κάθε εβδομάδα.

Εκτός παρκέ, η συμφωνία επικεντρώνεται στην επένδυση χρημάτων στη Euroleague Basketball Television και στους τομείς του μάρκετινγκ. Θα δουλέψουμε για να βελτιώσουμε τις τηλεοπτικές παραγωγές των παιχνιδιών μας, να δημιουργήσουμε συνεπές και αναγνωρίσιμο προϊόν, το οποίο θα μπορούν να διαχωρίσουν όλοι οι φίλαθλοι μας. Θα βελτιώσουμε την ποσότητα και την ποιότητα του περιεχομένου και της παρουσίασης των παιχνιδιών μας, σε κάθε πλατφόρμα. Θα επικεντρωθούμε σε αυτά που θέλει να βλέπει ο κάθε φίλαθλος και θα του τα προσφέρουμε όποτε τα θέλει, σε κορυφαίο επίπεδο ποιότητας.

Όπως μπορείτε να δείτε, οι προσπάθειες μας έχουν επικεντρωθεί στο να βελτιώσουμε την εμπειρία των φιλάθλων εντός και εκτός των γηπέδων. Κάποια δείγματα από όσα έρχονται θα τα παρουσιάσουμε κατά τη διάρκεια του φετινού Final Four, μέσω projects που έχουμε αρχίσει να αναπτύσσουμε με την IMG, ώστε να προσφέρουμε στον κόσμο μια ολοκαίνουργια και διαφορετική εμπειρία".

Σε ό,τι αφορά τη λίστα της Euroleague με τους legends της διοργάνωσης, ποια είναι τα στοιχεία που μπορούν να τοποθετήσουν έναν παίκτη σε αυτήν την κατηγορία;

"Όταν σκεφτόμαστε να ονομάσουμε έναν παίκτη “Euroleague Legend”, στην ουσία λαμβάνουμε υπ' όψιν διαφορετικές πτυχές. Η πρώτη είναι να έχει αποσυρθεί ή ας πούμε να είναι στα τελευταία βήματα μιας μεγάλης καριέρας -κάτι που συνέβη με την περίπτωση του Διαμαντίδη- ή να έχει επιτύχει κάτι το μοναδικό.

Όταν αναγνωρίζουμε έναν παίκτη ως “Euroleague Legend” το κάνουμε γιατί κατ' αρχάς θέλουμε να τον τιμήσουμε για μια μεγάλη και επιτυχημένη καριέρα, η οποία δεν αφορά μόνο θεαματικά πράγματα υπό την έννοια της καριέρας, αλλά και ηγετική φιλοσοφία στο παρκέ που βοηθά όχι μόνο την προσωπική και ομαδική επιτυχία, αλλά θέτει το παράδειγμα για τους υπόλοιπους παίκτες -και τους φιλάθλους.

Αν ρίξετε μια ματιά στη μικρή λίστα με τους “Euroleague Legends”, μια αναγνώριση που εφαρμόσαμε πριν τρία χρόνια, αρχής γενομένης από τον Θοδωρή Παπαλουκά, ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει πως οι Juan Carlos Navarro, Ramunas Siskauskas, Sarunas Jasikevicius και Δημήτρης Διαμαντίδης άξιζαν αυτήν την αναγνώριση".

Πόσο κοντά είναι η Euroleague με το ΝΒΑ; Μπορείτε να δείτε μια ομάδα της Euroleague να γίνεται μέλος του ΝΒΑ, στο εγγύς μέλλον; Είμαστε κοντά στα Global Games και τι χρειάζεται για να φτάσουμε εκεί;

"Όταν μιλάμε για τη “ψαλίδα” μεταξύ του ΝΒΑ και της Euroleague Basketball, πρέπει να αναλύουμε όλες τις διαφορετικές πτυχές. Από την άποψη του ανταγωνισμού, είναι ξεκάθαρο πως οι διαφορές δεν είναι οι ίδιες με εκείνες που υπήρχαν πριν 20 χρόνια. Το ΝΒΑ έχει γίνει περισσότερο διεθνές από ποτέ, με έναν τεράστιο αριθμό Ευρωπαίων παικτών. Κάτι που μας επιτρέπει να μετρήσουμε τη δυναμική του ευρωπαϊκού μπάσκετ. Έπειτα από τα πρώτα χρόνια και τη μεγάλη διασπορά, βλέπουμε κάθε σεζόν μεγαλύτερη διακίνηση παικτών από την Αμερική στην Ευρώπη και τούμπαλιν. Από την άλλη, η Ευρώπη έχει επιδείξει τεράστια ικανότητα στην παραγωγή ταλέντου και την εξέλιξη του.

Από οικονομικής απόψεως, οι διαφορές εξακολουθούν και είναι πολύ μεγάλες και τα έσοδα που προκύπτουν από το οπτικοακουστικό υλικό, αλλά και από χορηγούς δεν έχουν σχέση με ό,τι συμβαίνει στην Ευρώπη. Γενικά, η πραγματικότητα των οργανισμών του ΝΒΑ και των ομάδων στην Ευρώπη είναι πολύ διαφορετική, υπό την έννοια χωρητικότητας των γηπέδων, οργάνωσης και προγράμματος αγώνων.

Δεν μπορώ να πω αν θα δούμε μια πραγματική διοργάνωση, μεταξύ της Euroleague και του ΝΒΑ. Σίγουρα όμως, θα ήταν κάτι που θα απολάμβαναν οι φίλαθλοι".

Οι Έλληνες φίλαθλοι έχουν επιδείξει τεράστια επιθυμία να δουν τις ομάδες τους να διαγωνίζονται στο ΝΒΑ Tour, κάτι που έχει συμβεί στο παρελθόν. Αναμένεται κάποια νέα εμπειρία στο άμεσο μέλλον;

"Από το 2006, οπότε ξεκινήσαμε τη συνεργασία με το NBA, για τα Global Games που διεξήχθησαν στην Ευρώπη με τη συμμετοχή ομάδων της Euroleague, αυτά τα ματς έχουν γίνει παράδοση για όλους τους φίλους του μπάσκετ. Όταν επιλέγουμε ποια ευρωπαϊκή ομάδα θα πάρει μέρος στη διαδικασία, λαμβάνουμε υπ' όψιν μας διάφορους παράγοντες: τη χώρα, τη συγκεκριμένη αγορά, τα αναμενόμενα έσοδα. Η ελληνική αγορά έχει τεθεί πολλές φορές στις συζητήσεις μας, ακόμα όμως δεν έχουμε βρει την κατάλληλη στιγμή.

Είμαι αισιόδοξος ότι στο εγγύς μέλλον, όλοι οι Έλληνες φίλαθλοι θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τον Ολυμπιακό και τον Παναθηναϊκό να αντιμετωπίζουν ομάδες του ΝΒΑ, όπως συνέβη το 2011, με τον Παναθηναϊκό και το 2009 με τον Ολυμπιακό, στο πλαίσιο του Euroleague Basketball World Tour με τις ομάδες να ταξιδεύουν στις ΗΠΑ".

Αν μπορούσατε να δώσετε μια συμβουλή στους ελληνικούς συλλόγους, για να τους βοηθήσετε να κάνουν ένα βήμα προς τα εμπρός και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της Euroleague -σε επίπεδο οργάνωσης και marketing- ποια θα ήταν;

"Η συμβουλή είναι αρκετά απλή και σύμφωνη με τη φόρμουλα που χρησιμοποιούμε, από τη δημιουργία της Euroleague. Να δημιουργήσουν ένα σταθερό, μακροπρόθεσμο project όχι μόνο για όσα γίνονται εντός των γηπέδων, αλλά και για όσα γίνονται έξω από αυτά. Το λέω αυτό γιατί πολλές ομάδες έχουν βραχυπρόθεσμη νοοτροπία επένδυσης του budget τους σε παίκτες και αφήνουν σε δεύτερη μοίρα την οργάνωση και τις υποδομές των συλλόγων.

Τομείς όπως τα εισιτήρια ή το marketing είναι θεμελιώδεις για μια ομάδα που θέλει να δει τα έσοδα της να αυξάνονται και να παρέχουν στο σύλλογο μια σταθερή, συνεπής πηγή εσόδων που δεν επηρεάζεται από βραχυπρόθεσμα προβλήματα ή αθλητικά ατυχήματα".

Βρείτε εδώ όλες τις πληροφορίες για το Game Changer (ατζέντα, ομιλητές, πρόγραμμα) και κλείστε θέση!

News 24/7

24MEDIA NETWORK