Ένας ανόητος κανονισμός

Ο Πάνος Σεϊτανίδης ψάχνει λογική πίσω από τη διπλή βαθμολόγηση στο Άμπου Ντάμπι.

Ένας ανόητος κανονισμός

To Grand Prix των Ηνωμένων Πολιτειών δεν θα μείνει ανεξίτηλα χαραγμένο στη μνήμη μας. Είχε γεμάτες κερκίδες (107 χιλιάδες θεατές την Κυριακή), ήταν φουλ στους celebrities, είχε μάχες αλλά στην κορυφή είδαμε τα πράγματα λίγο-πολύ όπως έχουν.

Σε μία φαρδιά αγωνιστική διαδρομή, σε έναν αγώνα χωρίς μηχανικά προβλήματα ή λάθη στα pit stop, ακόμα και η pole δεν μπορεί να κρατήσει τον Nico Rosberg μπροστά από τον Lewis Hamilton. Ο Γερμανός επικαλέστηκε λάθος καθώς από τις δύο επιλογές που έχει για να πάρει την επιπλέον ισχύ από το σύστημα ERS, επέλεξε τον διακόπτη αντί για το κουμπί. Αυτό συνεπαγόταν καθυστέρηση στην εφαρμογή της εντολής, με αποτέλεσμα ο Hamilton να τον περάσει και να μην κοιτάξει ξανά πίσω. Την ημέρα που γιόρταζε την έκτη επέτειο από την κατάκτηση του παγκόσμιου τίτλου, ο 29χρονος έκανε ένα αποφασιστικό βήμα προς την επανάληψη του θριάμβου.

Και τώρα τι; Η διαφορά τους είναι στους 24 πόντους, ο Daniel Ricciardo βγήκε και μαθηματικά από την εξίσωση και έχουμε μπροστά μας δύο αγώνες: σε Βραζιλία και Άμπου Ντάμπι. Με το δελτίο καιρού να κάνει λόγο για βροχές το Σαββατοκύριακο στο Σάο Πάολο, το πιθανότερο είναι να έχουμε -όπως συνήθως εκεί- ένα χαοτικό αγώνα.

Ακόμα κι αν όλα πάνε τέλεια για τον Lewis, αν κερδίσει καιρό και αντιπάλους "τσεπώνοντας" 25 ακόμα πόντους, ακόμα κι αν ο Rosberg κάνει κάποιο οδηγικό λάθος και μείνει στο μηδέν, η μεταξύ τους διαφορά δεν θα ξεπεράσει τους 49 βαθμούς. Πράγμα που σημαίνει πως η κόντρα του τίτλου θα μείνει ανοιχτή μέχρι και τον τελευταίο αγώνα της σεζόν, στη Yas Marina. "Στόχος επετεύχθη" λοιπόν για τους εμπνευστές της ιδέας καθώς το πιθανότερο θα είναι την προσεχή Κυριακή ο Hamilton να είναι στο +25 άρα με το σύστημα που ίσχυε μέχρι πρότινος, θα ήταν πρόωρα πρωταθλητής.

Τι στόχος όμως είναι αλήθεια αυτός;

Κατανοώ πως για πολλούς λόγους η FIA και Bernie Ecclestone ήθελαν ο αγώνας στα Εμιράτα να μην είναι και φέτος αδιάφορος βαθμολογικά. Όμως ο τρόπος, είναι πέρα για πέρα λάθος.

Για να ολοκληρώσουμε το φανταστικό σενάριο των επόμενων δύο αγώνων, στο Άμπου Ντάμπι λοιπόν μπορεί ο Hamilton να εγκαταλείψει από μηχανική αιτία και ο Rosberg να πάρει τη νίκη που θα τον φέρει ένα βαθμό μπροστά! Πρωταθλητή! Ο Βρετανός θα έχει 11 νίκες έναντι 5 του teammate του και πάλι θα χάσει τον τίτλο! Εξέλιξη που οδηγεί σε έναν ορίζοντα που ξεκινάει από το "άδικο" και καταλήγει στο "αστείο".

Ακόμα και ο επικεφαλής αγωνιστικών δραστηριοτήτων της Mercedes, Toto Wolff (φωτό), αντιλαμβάνεται το παράλογο του ανόητου αυτού κανονισμού. "Φοβάμαι πως αυτή η διπλή βαθμολόγηση μπορεί να επισκιάσει όλη τη σεζόν", δήλωσε ο Αυστριακός.

Και τα παραπάνω είναι μόνο το δέντρο. Αφορούν την προσωπική φιλοδοξία δύο οδηγών. Υπάρχει ολόκληρο δάσος αφού μία μηχανική αστοχία (είδατε, δεν εξετάζω καν τα προσωπικά λάθη και καταπιάνομαι μόνο με καταστάσεις πέραν το ελέγχου του οδηγού) μπορεί να αλλάξει πολλά. Στο παραπάνω ατομικό πλαίσιο, οι Vdata-altteri Bottas, Sebastian Vettel και Fernando Alonso έχουν μόλις 6 βαθμούς ανάμεσά τους στη μάχη για την 4η ενώ και πιο πίσω, η απόσταση "from zero to hero" και τούμπαλιν είναι μικρή.

Στους κατασκευαστές όμως, τα πράγματα είναι πιο σοβαρά. Ως γνωστόν, μέρος των εσόδων από τα τηλεοπτικά δικαιώματα διανέμεται στις ομάδες με τον καταμερισμό να ορίζεται βάσει της τελικής κατάταξης. Κάθε θέση λοιπόν, προσφέρει περισσότερα/λιγότερα εκατομμύρια ευρώ. Όταν η Williams είναι 42 πόντους μπροστά από τη Ferrari, οι Ιταλοί 49 από τη McLaren που με τη σειρά της έχει στους 24 τη Force India, είναι σαφές πως στον τελικό του Άμπου Ντάμπι η ισορροπία αυτή μπορεί να αλλάξει.

Και να το δούμε και πιο χαμηλά, εκεί όπου οι ομάδες είτε με τα βίας επιβιώνουν, είτε ψυχορραγούν. Η Toro Rosso έχει 30 πόντους, η Lotus 10, η απούσα στο Όστιν (και το Σάο Πάολο) Marussia 2 και οι Sauber, Caterham 0. Για τη Marussia, οι βαθμοί της ένατης θέσης του άτυχου Jules Bianchi στο Μονακό ήταν ισοδύναμοι με μερικά κιλά χρυσάφι. Από το φόβο της μηδενικής επιβράβευσης της ενδέκατης θέσης στους κατασκευαστές, στο ζεστό ρευστό της ένατης θέσης που ίσως και να αποτελέσει τη σανίδα σωτηρίας ενόψει 2015.

Αν όμως στο Άμπου Ντάμπι, η απελπιστική φέτος Sauber έχει έναν οδηγό της έστω στη δέκατη θέση, θα πάρει 2 βαθμούς, θα ισοφαρίσει τη Marussia και η ελβετική ομάδα θα "κλέψει" στις καθυστερήσεις την ένατη θέση των κατασκευαστών αφού θα έχει περισσότερες ενδέκατες θέσεις φέτος. Αυτό δεν θα είναι άδικο;

Ένας αγώνας λοιπόν, μία στιγμή, ένα μηχανικό πρόβλημα ή ένα λάθος, μπορεί να κρίνει τον πρωταθλητή του 2014, τη σειρά κατάταξης, τις πιθανότητες κάποιων πιλότων για μεταγραφή (ή για να διατηρήσουν τη θέση τους), ακόμα και το μέλλον μίας ομάδας στο σπορ. Όπως είπα και νωρίτερα, ανάμεσα στους πολλούς κανονισμούς που στην ιστορία του σπορ επιβλήθηκαν και... "δεν τους βγήκαν", ο συγκεκριμένος οδηγεί σε έναν ορίζοντα που ξεκινάει από το "άδικο" και καταλήγει στο "αστείο".

News 24/7

24MEDIA NETWORK