Μπέσα για Μπέσα

Μπέσα για Μπέσα

Παρακολουθείστε ολόκληρη την εκπομπή "Vuvuzela show" με τους Αντώνη
Πανούτσο και Αντώνη Καρπετόπουλο, μετά από ton αγώνα της Ελλάδας με την Αργεντινή για το Παγκοσμίου Κύπελλο της Νοτίου Αφρικής.

Δείτε την εκπομπή κάνοντας κλικ εδώ!


Η ώρα έφτασε για τους φιλειρηνικούς αναγνώστες της στήλης να αποχαιρετήσουν από το Παγκόσμιο Κύπελλο την Δημοκρατική Λαοκρατική Δημοκρατία της Κορέας που μετά μια άτυχη εμφάνιση εναντίον των λακέδων του παγκόσμιου ιμπεριαλισμού της Πορτογαλίας δέχτηκε επτά γκολ και επιστρέφει στην πατρίδα για να απολογηθεί στον λαό και τον ηγέτη της χώρας Κιμ Γιονγκ Ιλ και να κάνει την αυτοκριτική της.

Εκτός αν αντί για το ματς με τα επτά στην Λαοκρατική Δημοκρατία παιχτεί ένα βίντεο αντίστοιχο με αυτό που φίλοι έφτιαξαν μετά τον αγώνα της ομάδας κατά της Βραζιλίας. Παρατηρείστε ότι ενώ το γκολ της ομάδας μας είναι αρκούντως τονισμένο τα δύο γκολ των Βραζιλιάνων –πιθανόν επειδή δεν τα ζήτησε κανείς– έχουν παραληφθεί, ενώ οι ποδοσφαιρικές φάσεις έχουν εμπλουτισθεί με εικόνες ταξικής πάλης.

Στην Αλβανία, που πριν από 20 χρόνια ήταν η χώρα που έμοιαζε περισσότερο από κάθε άλλη με την Βόρεια Κορέα, η Μπέσα Καβάγια κληρώθηκε να αντιμετωπίσει τον Ολυμπιακό. Επειδή τα (η) Καβάγια είναι λιγότερο γνωστά (ή) από την Νέα Υόρκη, πήρα τηλέφωνο τον φίλο μου τον Φώτη Στρακόσια να τον ρωτήσω για το πώς κάποιος φτάνει εκεί. Μου απάντησε ότι δεν το βλέπει να παίζουν στο γήπεδο της Μπέσα, ότι νομίζει ότι το ματς θα γίνει στα Τίρανα, οπότε όποιος ψάχνεται ας περιμένει λίγο να αποφασιστεί που θα γίνει το πρώτο ματς και μετά ψάχνει να βρει τα (την) Καβάγια στον χάρτη.

Το «Μπέσα», όμως, σαν λέξη και όνομα είναι σημαντικό στα ελληνικά. Όχι μόνο επειδή η έκφραση «μπέσα για μπέσα» επιβίωσε μέχρι σήμερα στην γλώσσα και σημαίνει «ανακωχή στην ανακωχή» ή «λόγο στον λόγο». Είναι μια έκφραση που έρχεται από τους αρβανίτες της Ελλάδας και τουρκαρβανίτες στην διάρκεια της επανάστασης του ’21. Μια από τις πιο διάσημες «μπέσα» δόθηκε στην πολιορκία της Ακροκορίνθου, όταν μέσα και έξω τα μιλάγανε μια χαρά τα αρβανίτικα και οι έξω συμφώνησαν να δώσουν μπέσα στους μέσα για να σηκωθούν να φύγουν και να μην σφαχτούν χωρίς λόγο.

Επίσης «Μπέσα» λέγεται το πιο αρβανίτικο περιοδικό της Ελλάδας που εκδόθηκε από τον Αρβανίτικο Σύνδεσμο, που επίσης έχει εκδώσει και το ρωμαϊκοαρβανίτικο λεξικό του Τίτου Γιοχάλα. Σε αυτό το σημείο λοιπόν και εφόσον είναι πια σαφές γιατί μοιάζουν τόσο τα επίθετα του Ελίνι Δημούτσου και του Αντώνη Πανούτσου ξαναπάω στο Μουντιάλ.

Όπου, αφού περάσαμε την φάση της ελληνικής μπίχλας και μιζέριας -«μάπα μπάλα θα δούμε σε αυτό το Μουντιάλ»- στην δεύτερη φάση τα παιχνίδια έφτιαξαν, η Βραζιλία και η Πορτογαλία έδειξαν γιατί δεν πρέπει να μιλάει κάποιος πολύ νωρίς λέγοντας ότι μια ομάδα είναι μάπα και η Γερμανία γιατί δεν πρέπει να βιάζεται να την βγάλει καλή.

Το Μουντιάλ έχει πολύ δρόμο ακόμα, μπορεί να αποδειχτεί τόσο καλό όσο του ’70 στο Μεξικό ή του ’98 της Γαλλίας ή τόσο μάπα όσο του ’74 στην Γερμανία ή του ’90 στην Ιταλία. Το πράγμα όμως που δεν πρόκειται να αλλάξει είναι η άθλια μπάλα που παίζεται, που κοντεύει να αλλάξει το παιχνίδι με τα μπλοκαρίσματα από τους τερματοφύλακες στο στήθος να έχουν γίνει περιπέτεια και τις εξόδους με μπλοκάρισμα της μπάλας με τα χέρια είδος εν ανεπαρκεία, αφού η κερατένια η μπάλα που παίζεται μοιάζει, εκτός από το να είναι ελαφριά, σαν να την έχουν τυλίξει μέσα σε προφυλακτικό με λάδι.


News 24/7

24MEDIA NETWORK