Η Σάλκε αλλάζει τον τρόπο που βλέπεις έναν αγώνα και σοκάρει με την επαυξημένη πραγματικότητα

Η Σάλκε σκέφτεται την εφαρμογή της επαυξημένης πραγματικότητας στους αγώνες της. Θα μπορείς να είσαι σπίτι σου, αλλά θα αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι στο γήπεδο, βλέποντας τρισδιάστατα τον αγώνα. Τρομακτικό;

Η Σάλκε, η οποία υπήρξε πάντα πρωτοπόρος σε τεχνολογίες που αφορούν στον αθλητισμό και στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού, ετοιμάζεται να ταράξει τα νερά σε παγκόσμιο επίπεδο.

Μία ιδέα του επικεφαλής marketing τη φέρνει κοντά στη δημιουργία μιας νέας εμπειρίας παρακολούθησης αγώνων, που θα συνδυάζει το γήπεδο με την άνεση του σπιτιού. Οι 'βασιλικοί μπλε' είναι έτοιμοι να εισαγάγουν έννοιες όπως επαυξημένη πραγματικότητα στο ποδόσφαιρο και να αλλάξουν μια για πάντα τον τρόπο που βλέπει ένα παιχνίδι ο μέσος φίλαθλος.

Η ανάγκη ώθησε την ιδέα

Τα τελευταία χρόνια, το γερμανικό οικονομικό μοντέλο στο ποδόσφαιρο λειτουργούσε αρμονικά τόσο στο σύνολο όσο και κατά μόνας. Οι σύλλογοι είχαν μοιράσει την επιρροή των πηγών εσόδων σε τρία μέρη, όπως και οι περισσότερες ομάδες του κόσμου, τα οποία προσπαθούσαν να τα κρατήσουν ισοσκελισμένα.

 

Η πρώτη πηγή εσόδων είναι τα έσοδα από τις μέρες αγώνα, η δεύτερη τα έσοδα από την εμπορική αξιοποίηση και η τρίτη τα έσοδα από τη διάθεση των δικαιωμάτων προβολής. Τα τελευταία χρόνια, το ύψος των τριών 'πυλώνων' άρχισε να μεταβάλλεται για τη Σάλκε. Τα έσοδα από το γήπεδο υπέστησαν τεράστια συρρίκνωση κι έφτασαν το 2014-2015 κάτω από το 20% σε σχέση με τα συνολικά έσοδα.

Η Bundesliga υπέγραφε καλύτερα συμβόλαια για τα τηλεοπτικά δικαιώματα μέσω της κεντρικής διαχείρισης και κάθε έτος από το 2017 και μετά μοιράζει στις ομάδες της 850.000.000 ευρώ. Τα εμπορικά έσοδα συνεχίζουν κι αυτά να αυξάνονται, λόγω της σύναψης νέων χορηγιών, με συνέπεια η διοίκηση να ψάχνει τρόπο να αυξήσει τα χρήματα που εισρέουν στα ταμεία της από τη Φέλτινς Αρένα.

Πρωτοπόρος στις νέες τεχνολογίες

Η Σάλκε αποτελεί μία από τις πρώτες ομάδες που εισήγαγαν το digital στην πραγματικότητά της. Στις 16 Οκτωβρίου 1996 άρχισε να λειτουργεί η ιστοσελίδα της, με συνέπεια ο σύλλογος να μπει στη νέα ψηφιακή εποχή.

Στις 29 Σεπτεμβρίου 2008 βγήκε στον αέρα το Schalke TV, το κανάλι της ομάδας, ενώ από τον Ιούλιο του 2011 υπάρχει η επίσημη σελίδα του συλλόγου στο Facebook.

Ακολούθησαν λογαριασμοί σε Twitter, YouTube, Google+ και μέσα σε μία δεκαετία, η ομάδα γιγαντώθηκε και σε ψηφιακό επίπεδο, φτάνοντας τους 25 επίσημους διαύλους επικοινωνίας με το κοινό και τους 5.000.000 followers σε όλες τις πλατφόρμες.

Το όραμα του Αλεξάντερ Γιομπστ

Ο Αλεξάντερ Γιομπστ αποτελεί τον επικεφαλής στον τομέα του marketing του οργανισμού και στόχος του είναι να καταστήσει τη Σάλκε trendsetter του διεθνούς ποδοσφαίρου και παγκόσμιο brand name.

Πριν από έναν χρόνο, ο Γιομπστ ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με την έννοια augmented reality, επαυξημένη πραγματικότητα. Πρόκειται για την άμεση ή έμμεση θέαση σε πραγματικό χρόνο ενός φυσικού, πραγματικού περιβάλλοντος, του οποίου τα στοιχεία επαυξάνονται από στοιχεία αναπαραγόμενα από συσκευές υπολογιστών, όπως ήχος, βίντεο, γραφικά ή δεδομένα τοποθεσίας.

Μέσα από ένα ζευγάρι ειδικά γυαλιά, ο Γιομπστ έβλεπε σε τρισδιάστατη μορφή και άκουγε κάτι που συνέβαινε σε άλλον χώρο, ενσωματωμένα στα στοιχεία του περιβάλλοντος στο οποίο βρισκόταν. Η ιδέα δεν άργησε να έρθει στο μυαλό του. Πώς θα ήταν η χρήση της επαυξημένης πραγματικότητας κατά τη θέαση ενός ποδοσφαιρικού αγώνα;

 

Ήδη, η τρέλα του 'Pokémon Go' τα προηγούμενα χρόνια είχε αποδείξει ότι αυτή η συγκεκριμένη τεχνολογία θα μπορούσε να βρει εφαρμογή στην καθημερινότητα ενός ανθρώπου με τα υπάρχοντα τεχνολογικά μέσα. Το μόνο που έμενε είναι η μεταφορά της στον χώρο του ποδοσφαίρου.

'Ένας φίλαθλος της Σάλκε κάθεται στο σπίτι του, βάζει τα γυαλιά που συνδέονται με σύστημα πιστωτικής κάρτας και βρίσκεται εικονικά στη Φέλτινς Αρένα, όπου διεξάγεται το Revierderby με την Ντόρτμουντ. Κάθεται στο βόρειο πέταλο των φανατικών και βλέπει από κοντά τα πάντα, ακούει ακόμα και τους ήχους στο παρασκήνιο. Μέσα από τα γυαλιά μπορεί να έρθει σε επαφή και με άλλους φιλάθλους (σ.σ. που χρησιμοποιούν την ίδια τεχνολογία) και να συζητήσει μαζί τους για το παιχνίδι. Μετά από το τελευταίο σφύριγμα, αισθάνεται σαν να έχει ζήσει 90 λεπτά αγώνα από το γήπεδο', εξηγεί στο 'Ruhr Nachrichten' ο Γιομπστ.

Ξεπέρασε τις ενστάσεις των φιλάθλων

Η επαυξημένη πραγματικότητα στο ποδόσφαιρο μπορεί να εξελιχθεί οικονομικά στο συμπλήρωμα που αναζητούν οι σύλλογοι στα έσοδα από τις ημέρες αγώνων που διαρκώς συρρικνώνονται, σε σχέση με τους υπόλοιπους πόρους εσόδων.

Ο Γιομπστ έδωσε μάχη να πείσει τη γενική συνέλευση της Σάλκε ότι μία τέτοιου είδους τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει το μέλλον στο ποδόσφαιρο και να αναγκάσει τον σύλλογο να ασχοληθεί σοβαρά με αυτήν την προοπτική.

 

Όπως είναι φυσικό, οι ενστάσεις επαφίενται στο κατά πόσο με αυτήν τη μέθοδο χάνεται η ταυτότητα ενός φιλάθλου, ωστόσο ο Γιομπστ είναι αισιόδοξος ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα ευνοήσει και το ποδόσφαιρο. 'Επικοινωνώ κάθε βήμα και ξεκαθαρίζω σε όλους ότι η χρήση τεχνολογίας αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του συλλόγου, ώστε να διατηρήσει την ανεξαρτησία του στο μέλλον. Θα επιτύχουμε μόνο αν παραμείνουμε ανταγωνιστικοί μέσω τολμηρών καινοτομιών'.

Ήδη η Σάλκε χρησιμοποιεί την επαυξημένη πραγματικότητα στο μουσείο της. Το επόμενο βήμα, είναι οι κερκίδες της...

Photo credits: AP Photo/Eric Risberg, John Locher, Koji Sasahara Marius Becker/dpa via AP