Αναδρομή στο παρελθόν

Αναδρομή στο παρελθόν

Ηταν Φεβρουάριος του 1989 όταν η Mazda αποφάσισε ότι έφτασε η ώρα της αναγέννησης των roadster . Το δημιούργημά της το ονόμασε EUNOS (Ιαπωνία), ΜΧ-5 (Ευρώπη) ή ΜΙΑΤΑ (Αμερική) που στα αρχαία Γερμανικά σημαίνει «η ανταμοιβή». Τι είναι όμως ένα roadster ; Και ευθύς αμέσως απαντώ: είναι ένα σπορ διθέσιο ελαφρύ και λιτό αυτοκίνητο, το οποίο έχει σαν προσανατολισμό την πρόκληση ανόθευτης οδηγικής απόλαυσης στον κάτοχό του. Η ανταμοιβή του δηλαδή μετά από κάθε ημέρα συμβίωσης μαζί του.

Κατά κανόνα αυτά τα αυτοκίνητα έχουν την κίνηση εκεί που αυτή πρέπει να βρίσκεται, δηλαδή στους πίσω τροχούς. Ο συνδυασμός του χαμηλού βάρους, πίσω κίνησης, αίσθηση του περιβάλλοντος με όλες σου τις αισθήσεις, το κατέταξε μακράν πρώτο στις προτιμήσεις των αγοραστών όλων των ηλικιών. Στην επιτυχία του αυτή βέβαια συνηγόρησε και η σχετικά χαμηλή του τιμή που το έκανε προσιτό σε ευρύτερο αγοραστικό κοινό.

Το ΜΧ-5 έχει ήδη γράψει τις δικές του σελίδες στην ιστορία της αυτοκίνησης. Έχει χαρακτηριστεί σαν το αυτοκίνητο χάρις στο οποίο γεννήθηκε από τις στάχτες της μία κατηγορία αυτοκινήτων, που για πολλούς είχε θεωρηθεί χαμένη στα τάρταρα του Άδη. Οι 531.890 πωλήσεις του μέχρι το Μάιο του 2000 ήταν αρκετές για να κάνει τη δική του καταχώρηση στο βιβλίο των Παγκόσμιων Ρεκόρ Γκίνες σαν το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως, στην κατηγορία των σπορ διθέσιων ανοιχτών αυτοκινήτων. Η MAZDA έχει ήδη προχωρήσει στις διαδικασίες αναθεώρησης του εν λόγω ρεκόρ μιας και μέχρι σήμερα οι πωλήσεις έχουν ξεπεράσει τις 700.000.

Οι Ιάπωνες θέλοντας να περιγράψουν τη φιλοσοφία στην οποία βασίζεται η δημιουργία αυτού του αυτοκινήτου, χρησιμοποιούν την έκφραση « Jimba Ittai » (προφέρεται τζίμπα-ηη τάη) το οποίο και σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει : το άλογο και ο αναβάτης σαν ένα ! Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός θα πρέπει να αισθάνεται ότι έχει τον απόλυτο έλεγχο του αυτοκινήτου χωρίς να χρειάζεται να είναι ο Σουμάχερ. Να του επιτρέπει τα παιχνίδια και τις «παρεκτροπές» (αρωγός η πίσω κίνηση), πάντα όμως έχοντας την κατάσταση στα χέρια του και όχι στα κυκλώματα κάποιου πολύπλοκου συστήματος ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας.

Για να επιτύχουν αυτούς τους στόχους οι σχεδιαστές από τη χώρα του ανατέλοντος ηλίου χρησιμοποίησαν στα μέχρι τώρα ΜΧ-5 λύσεις επιλεγμένες με πολύ μεγάλη προσοχή. Αρκετά μέρη του κατασκευασμένα από αλουμίνιο για μείωση του βάρους, διπλά ψαλίδια εμπρός και πίσω στην ανάρτηση, κατανομή βάρους 50-50 στους δύο άξονες, σύστημα διεύθυνσης με πολύ καλή πληροφόρηση και μία γκάμα από κινητήρες βασισμένοι όχι στην απόλυτη ιπποδύναμη αλλά στην άμεση απόκριση σε όλο το φάσμα των στροφών, συνέθεταν το παζλ το οποίο μέχρι τώρα έχει καταφέρει να αποκτήσει φανατικούς φίλους. Σε αυτό το αυτοκίνητο τίποτα δεν ήταν τυχαίο. Ακόμα και ο τρόπος με τον οποίο αισθανόσουν τον ήλιο και τον αέρα μέσα στο κόκπιτ, με κατεβασμένη την οροφή, αποτέλεσε αντικείμενο προσεκτικού σχεδιασμού.

24MEDIA NETWORK