Οταν η παράδοση συναντά τη τεχνολογία

Οταν η παράδοση συναντά τη τεχνολογία

Το νέο ΜΧ-5, τρίτης γενιάς πλέον, το οποίο είδε τα φώτα της δημοσιότητας, για πρώτη φορά, στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης δε θα μπορούσε παρά να έχει κινηθεί στα ίδια πλαίσια φιλοσοφίας με το απερχόμενο μοντέλο. Εξάλλου η κληρονομιά που του αφήνεται είναι βαριά. Το σενάριο ήταν να διατηρηθούν όλα εκείνα τα στοιχεία που το έκαναν τόσο αγαπητό στο κοινό, προσθέτοντας κάποιες πινελιές ανανέωσης στον «καμβά». Βασικός στόχος για τους « σαμουράι» ήταν να διατηρηθεί το βάρος σε χαμηλά επίπεδα, αντίστοιχα με του απερχόμενου μοντέλου. Στην πράξη αυτό δεν ήταν και τόσο εύκολο καθώς έπρεπε να ενσωματωθούν πολλά σύγχρονα καλούδια ασφάλειας, αλλά και να γίνει το αμάξωμα στιβαρότερο. Όλα αυτά όμως κάνουν κακό στη σιλουέτα και προσθέτουν βάρος. Η λύση στο πρόβλημα δεν ήταν άγνωστη για τους Ιάπωνες. Χρησιμοποιήθηκε σε αρκετά σημεία του αμαξώματος αλουμίνιο, όπως άλλωστε είχε συμβεί και στα προγενέστερα μοντέλα, αλλά και αντικαταστάθηκαν συμβατικά υλικά με νεότερα τα οποία συνδυάζουν μεγαλύτερη αντοχή και μικρότερο βάρος.

Όλο αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, το νεότευκτο μέλος της οικογένειας να αποκτήσει 22 % μεγαλύτερη ακαμψία κατά τον εγκάρσιο άξονα και 47 % κατά το διαμήκη με μία αύξηση του βάρους, η οποία, κατά τον κατασκευαστή, περιορίζεται σε 10 μόλις κιλά. Για ακόμη καλύτερη κατανομή βάρους ο κινητήρας μεταφέρθηκε προς τα πίσω κατά 13.5 cm μειώνοντας κατά πολύ την απόσταση του από τον άξονα περιστροφής προσδίδοντάς στο miataκι ένα ατού για καλύτερο έλεγχο στις στροφές και γενικότερα πιο προβλέψιμη οδική συμπεριφορά.

Εξωτερικά το σχήμα του έχει παραμείνει στην ίδια περίπου φιλοσοφία, μόνο που πλέον έχει αναπτυχθεί λιγάκι και έχει αποκτήσει ελαφρώς μεγαλύτερες διαστάσεις. Μεγαλύτερα μεταξόνια κατά 6.5 cm, μήκος, πλάτος, ύψος, μεγαλύτερα κατά 2, 4 και 2 cm αντίστοιχα. Οι αυξημένες αυτές διαστάσεις του έχουν αντίκρισμα και στους εσωτερικούς χώρους, οι οποίοι μπορούν πλέον με άνεση να φιλοξενήσουν και ενήλικες οι οποίοι όταν ήταν μικρά παιδιά έτρωγαν όλο το φαΐ τους και τώρα είναι αυξημένων διαστάσεων. Οπτικά, με την πρώτη κιόλας ματιά, διακρίνει κανείς τις άρρηκτες σχέσεις με τους προγόνους του. Ο νέος του σχεδιασμός το κάνει να φαίνεται πιο συμπαγές και στιβαρό. Συνάμα έχει διατηρήσει την αύρα και την αίσθηση του αληθινού σπορ διθέσιου αυτοκινήτου, που σου προσφέρεται απλόχερα και για καθημερινή χρήση.

Στο εσωτερικό τα πάντα έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα τη μέγιστη εργονομία. Σε πολλά από τα σημεία της κεντρικής κονσόλας και του ταμπλό υπάρχει μαύρο πλαστικό (το λεγόμενο του πιάνου), κάτι το οποίο δίνει μία μοντέρνα αλλά και πολυτελή όψη στο εσωτερικό. Προκειμένου να γίνει πιο άνετο το ταξίδι με κατεβασμένη την οροφή, έχουν προστεθεί δύο αεραγωγοί, στη μέση περίπου των επιβατών, οι οποίοι διοχετεύουν θερμό ή δροσερό αέρα, ανάλογα με την εποχή και την επιθυμία του κατόχου του. Μιλώντας για την οροφή, αυτή απέκτησε νέο τρόπο ανοίγματος (σε σχήμα Ζ), πιο γρήγορο, απλό και με ένα «κλείστρο» πλέον. Πίσω από τα καθίσματα προστέθηκε ένας ανεμοθώρακας ο οποίος περιορίζει τον στροβιλισμό του αέρα στα κεφάλια των επιβατών, επιτρέποντας όμως ένα μέρος του να περνάει για να έχεις άμεση επαφή με τη φύση γύρω σου. Στον τομέα της ασφάλειας, για πρώτη φορά θα υπάρχουν και πλαϊνοί αερόσακοι καθώς και οδηγού-συνοδηγού μεγαλύτερου μεγέθους. Οι οδηγοί αυτής της κατηγορίας των αυτοκινήτων είχαν πάντοτε ανήσυχο πνεύμα και οι Ιάπωνες δε θέλησαν να τους απογοητεύσουν. Εισήγαγαν δύο νέους κινητήρες 1.8 και 2.0 λίτρων απόδοσης 126 ίππων στις 6.500 στροφές ο πρώτος και 160 ίππων στις 6.700 στροφές ο δεύτερος. Ο στόχος δεν ήταν η απόλυτη ιπποδύναμη αλλά η ξυραφένια απόκριση στο άγγιγμα και μόνο του δεξιού πεντάλ.

Όλα αυτά έχουν επιτευχθεί με νέο ηλεκτρονικό management του κινητήρα, ηλεκτρικό γκάζι, ελαφρύτερο βολάν και έναν ακόμη ταχύτερο επιλογέα ταχυτήτων. Στα τέλη του 2005 θα παραχθεί σε περιορισμένο αριθμό (3.500 miataκια) μία συλλεκτική έκδοση. Όλα θα είναι εφοδιασμένα με κινητήρα 2.0 λίτρων και 6-τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο. Αποκλειστικά για τη συλλεκτική έκδοση θα υπάρχει ένα χρώμα που η MAZDA αποκαλεί «κόκκινο της ταχύτητας», με σκούρα βυσσινί δερμάτινα καθίσματα. Η έκδοση αυτή θα παρουσιαστεί στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης στις 23 Μαρτίου μέχρι τις 3 Απριλίου.

Τα πολλά τεχνικά χαρακτηριστικά όμως κουράζουν και άλλωστε θα μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος από τον προσεχή χειμώνα να ανατρέξει για πληροφορίες στις κατά τόπους αντιπροσωπείες της MAZDA.

Αυτό που δε θα μπορέσουν να τον πληροφορήσουν εκεί είναι η αίσθηση που αποκομίζεις συμβιώνοντας με ένα τέτοιο, μικρό στο μάτι και μεγάλο και απλόχερο στις συγκινήσεις που σου προσφέρει στο … δρόμο. Ο ενθουσιασμός σου πολλές φορές είναι τέτοιος που παρασύρεσαι σε οδηγικές ακρότητες μέχρι να «επέμβει» δραστικά η … «παντόφλα» της όμορφης και φιλήσυχης, κατά τα άλλα κυρίας σου και σε επαναφέρει στην τάξη. Ακούστε και τον παλιό (κάτοχο) που ξέρει ! Εν αναμονή λοιπόν του νέου προσφιλούς αγχολυτικού, που σημειωτέον είναι και ιδιαίτερα αγαπητό στο ωραίο φύλο (αναφέρομαι στους ελεύθερους, γιατί εμείς πια …κλείσαμε !).