Δυο χρόνια χωρίς τον Άρη Σταθάκη

Το Contra.gr καταγράφει την "κληρονομιά" που άφησε ο σπουδαίος δημοσιογράφος.

Δυο χρόνια χωρίς τον Άρη Σταθάκη

Λίγοι άνθρωποι έχουν καταφέρει να αφήσουν πραγματικά το σημάδι τους στην κοινωνία μας, επηρεάζοντας με σπάνιο τρόπο τις συνήθειες και τις αντιλήψεις όλων μας. Ένας από αυτούς ήταν ο Άρης Σταθάκης, που "έφυγε" σαν σήμερα πριν από δύο χρόνια, σε ηλικία 71 ετών.

Από τη θέση του οδηγού

Κάθε δημοσιογράφος αυτοκινήτου της γενιάς μου μεγάλωσε έχοντάς τον ανάμεσα στα πρότυπα του, κάθε φίλος των τεσσάρων τροχών είχε ακούσει τις συμβουλές του και χάρη σε αυτές, πολλοί συνάθρωποί μας είναι ακόμα κοντά μας. Χάρη σε εκείνον φόρεσαν ζώνη, έβαλαν κράνος, αντιλήφθηκαν τις εγκληματικές συνήθειες μας στο δρόμο.

Γεννήθηκε στις 25 Μαρτίου του 1943 στον Ασωπό Λακωνίας, σπούδασε στην Ανώτατη Βιομηχανική αλλά τον κέρδισε η δημοσιογραφία. Θήτευσε στην εφημερίδα "Απογευματινή", συνεργάστηκε με τα περιοδικά "Πίστες και Δρόμοι", "Auto Εξπρές", "4 Τροχοί", "Car & Driver" κ.α. Ραδιοφωνικά η φωνή του συντρόφευε στον ΑΝΤ1 ενώ στο γυαλί των είδαμε σε εκπομπές της ΕΡΤ και του ANT1. Διετέλεσε γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Οδηγών Αγώνων Αυτοκινήτων, μέλος της Εθνικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας ενώ το 1992 βραβεύτηκε για την προσφορά του στην ελληνική κοινωνία, σε θέματα ασφαλείας. Στην πορεία ασχολήθηκε με τα κοινά και συγκεκριμένα με τον Δήμο Αθηναίων, ως αντιδήμαρχος και έχοντας παράλληλα το ρόλο του προέδρου Οργανισμού Οδικής Ασφάλειας αλλά και της δημοτικής επιχείρησης ελέγχου στάθμευσης. Στις εκλογές του 2004 και του 2007 εξελέγη Βουλευτής της Β΄Αθηνών με τη Νέα Δημοκρατία, συνεχίζοντας από εκεί το έργο του.

Αυτό που πολλοί ίσως δεν ξέρετε είναι πως αυτή η "κληρονομιά" συνεχίζεται και σήμερα, μέσα από το StAr, ένα μη κερδοσκοπικό ίδρυμα, που ο ίδιος σκέφτηκε και ξεκίνησε. Για τις δραστηριότητές του μίλησε στο Contra.gr η κόρη του, Χριστίνα-Μυρτώ Σταθάκη: "Ακολουθώντας τον δικό του τρόπο, το StAr έχει στόχο την ενημέρωση για την οδική ασφάλεια, με εκδηλώσεις, ομιλίες κτλ, χωρίς ποτέ να ζητά χρηματική αμοιβή ή ανταλλάγματα. Κάνουμε λίγα και μετρημένα πράγματα, όσο μπορούμε να υποστηρίξουμε χωρίς να γίνουμε "επιχείρηση". Όχι γιατί δεν έχουμε ανάγκη τα χρήματα, αλλά γιατί δεν θέλουμε να τα ανακατέψουμε με κάτι τόσο σημαντικό για τη ζωή όλων μας".

Μάθετε περισσότερα για το StAr πατώντας εδώ.

Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας '80 η οδική ασφάλεια δεν μας απασχολούσε!

Δεν έχασα την ευκαιρία να ζητήσω από τη Χριστίνα να μας μιλήσει για τον Άρη Σταθάκη, που για εκείνη ήταν απλά "…ο μπαμπάς. Κάτι τόσο μικρό αλλά και τόσο μεγάλο". Ξέρω πως ζητάω πολλά. Και με την πιο απλή ερώτηση. Όταν έχεις χάσει έναν δικό σου άνθρωπο, κάθε αναφορά, ακόμα και σε όμορφες στιγμές, στεναχωρεί. Όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν περιοριζόμαστε σε ένα άλμπουμ αναμνήσεων πατέρα-κόρης αλλά στην κληρονομιά που έχει αφήσει πίσω της μία σπουδαία προσωπικότητα.

Ρωτάω τη Χριστίνα πως αντιλαμβάνεται η ίδια το έργο που πραγματοποίησε ο Άρης Σταθάκης στον τομέα της οδικής ασφάλειας: "Όπως κατάλαβα πολλά χρόνια μετά, στα τέλη της δεκαετίας του ’80 η οδική ασφάλεια στην Ελλάδα δεν ήταν κάτι που μας απασχολούσε. Σχεδόν κανένας δεν φορούσε ζώνη (είτε γιατί τον "πίεζε" είτε για να μπορεί να "πεταχτεί" γρήγορα έξω…) και το κράνος ήταν κάτι πολύ σπάνιο στους δρόμους. Τότε άρχισε να μιλά για την ανάγκη της ζώνης και του κράνους, έκανε σποτς, έκανε εκπομπές ολόκληρες για το αλκοόλ και πώς επηρεάζει τις αντιδράσεις και την κρίση μας. Πολλές φορές του έλεγαν ‘Μας έμαθες να φοράμε ζώνη’ και σίγουρα πολλοί άνθρωποι είναι κοντά μας επειδή έβαλαν ζώνη και φόρεσαν κράνος. Εγώ ήμουν τυχερή γιατί την οδική ασφάλεια την έμαθα ως βίωμα και όχι ως μάθημα. Μεγάλωσα με παιδικό καθισματάκι, τότε που δεν υπήρχαν ακόμα στη δική μας αγορά, ενώ ποτέ δεν μπήκα σε αυτοκίνητο (σε εμπρός ή πίσω κάθισμα) έστω και για μερικά μέτρα, χωρίς να φορέσω ζώνη ασφαλείας. Μου έγινε συνήθεια, είναι πολύ εύκολο και ταυτόχρονα τόσο σημαντικό".

Ξέρετε τι θεωρώ ιδιαιτέρως σημαντικό; Πως από τα παραπάνω λόγια αντιλαμβάνεται κανείς πόσο αυθεντική, πόσο γνήσια ήταν αυτή η προσπάθεια αφύπνισης. Θέλω να μάθω περισσότερα, πως "σύστησε" ο Σταθάκης στα παιδιά του. Η Χριστίνα θυμάται: "Έμαθα να οδηγώ όταν ήμουν 7 ετών και ο αδερφός μου στα 6 γιατί ήταν ψηλότερος και έφτανε νωρίτερα. Μάθαμε να οδηγούμε με κανόνες, στρωτά και σωστά. Και μάθαμε ότι ‘μαγκιά’ είναι να μην προκαλείς και να μην ενοχλείς τους υπόλοιπους οδηγούς. Εκείνο που εισέπραττα πάντα και εισπράττω ακόμα είναι ο σεβασμός στο πρόσωπο και την πορεία του, κάτι που με χαροποιεί ιδιαίτερα".

ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ

Μιλώντας για τον σεβασμό στο πρόσωπο του Άρη Σταθάκη, μάζεψα μερικά παραδείγματα για να αντιληφθείτε την επιρροή του στον Έλληνα οδηγό. Ζήτησα από τα μέλη της σελίδας "F1 Fans in Greece" στο Facebook, που αναπολούν τις μεταδόσεις του από τον μαγικό κόσμο της Formula 1 και όχι μόνο, να μοιραστούν τις σκέψεις τους όταν ακούν το όνομά του. Αντί για επίλογο, αντί για ένα φινάλε βασισμένο στα πρέπει, θα μοιραστούμε τα λόγια μερικών… από εμάς. Για να αντιληφθούν ακόμα και όσοι δεν τον γνώρισαν, δεν τον άκουσαν, δεν τον εμπιστεύτηκαν, πόσο καθοριστικά ήταν τα λόγια του.

Μ.Β.

"Με μια λέξη: Πρωτοπόρος! Τόσο από την θέση του δημοσιογράφου-σχολιαστή, όσο και από αυτή του πολιτικού. Μας λείπει, πολύ".

Α.Φ.

"Υπό τη δημοσιογραφική του ιδιότητα κατέβαλε μακροχρόνια και επίπονη προσπάθεια προς τη διόρθωση των κακώς κειμένων των οδικών και συγκοινωνιακών δομών της χώρας καθώς και της οδηγικής συμπεριφοράς των Ελλήνων. Υπό τη βουλευτική του ιδιότητα, προσηλωμένος στον ίδιο σκοπό, αποτέλεσε μία από τις παρουσίες που τίμησαν όσο λίγοι το Κοινοβούλιο τα τελευταία χρόνια".

Θ.Μ.

"Ο Άρης Σταθάκης ήταν, τηρουμένων των αναλογιών για το μηχανοκίνητο αθλητισμό, ότι ο Φίλιππος Συρίγος για το μπάσκετ ή ο Γιάννης Διακογιάννης για το ποδόσφαιρο. Ήταν δηλαδή ο άνθρωπος που την έβαλε μέσα στα σπίτια μας μέσω της τηλεόρασης αλλά με τον τρόπο που αρμόζει στο σπορ και όχι σα μια σκέτη ξερή περιγραφή. Αλλά ήταν και κάτι περισσότερο. Ένας άνθρωπος με ήθος που υπηρέτησε το χώρο με συνέπεια και έβαλε ένα λιθαράκι στο να αποκτήσει ο Έλληνας οδηγική συνείδηση και συμπεριφορά".

Ζ.Β.

"Ο Άρης Σταθάκης για εμένα ήταν ο δάσκαλός μου. Σε μια εποχή που δεν υπήρχε πληροφόρηση όπως την έχουμε σε αφθονία σήμερα, με εκείνον έμαθα ιστορία της F1 μέσα από τις μεταδόσεις που έκανε. Ήταν εκείνος που με έκανε να αγαπήσω τη F1 και να μάθω της ιστορία του αθλήματος. Σε εκείνον οφείλεται η δημιουργία ενός ολόκληρου site που έχει σαν θεματολογία ότι έχει να κάνει με την ιστορία της F1. Η συνέντευξη που θα έδινε στην σελίδα μας δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, από δική μου επιλογή και σεβασμό στην μάχη που έδινε η οποία είχε μεγαλύτερη σημασία από οτιδήποτε άλλο. Δάσκαλος στα της F1, δάσκαλος και για την καθημερινή οδήγηση επίσης. Μέσα από την εκπομπή του που όλοι αγαπήσαμε, μάθαμε να φοράμε ζώνη και κράνος, να οδηγούμε με ασφάλεια. Ακόμα και από την θέση του πολιτικού, μας έμαθε τι σημαίνει ήθος. Όταν δεν τον άφηναν να κάνει αυτά για τα οποία μπήκε στην πολιτική, όταν οι καταγγελίες του έβρισκαν ‘τοίχο’, εκείνος τα παράτησε. Και όταν του ξαναέκαναν πρόταση δεν δέχτηκε. Τους είπε μόνο πως οι προτάσεις του έχουν γίνει και είναι στο υπουργείο, να τις πάρουν και να τις κάνουν πράξη.

Κύριος με το Κ κεφαλαίο, ‘έφυγε’ και άφησε ένα μεγάλο κενό πίσω του σε όλους τους τομείς, ειδικά όμως στις καρδιές μας. Εκτός από το κενό όμως, μας άφησε άφθονη γνώση και αγάπη για την F1, μας άφησε ‘προίκα’ για τα παιδιά μας την σωστή συμπεριφορά στον δρόμο".

Θ.Β.

"Πάλεψε με ήθος και αφοσίωση τόσο από τη θέση του δημοσιογράφου, όσο και του πολιτικού να εισαγάγει στην ελληνική κοινωνία την έννοια της οδηγικής παιδείας. Νιώθω ότι οι άνθρωποι της γενιάς μου του οφείλουμε πολλά μιας και ήταν εκείνος που μας έδωσε το ερέθισμα να ασχοληθούμε με θέματα κυκλοφοριακής αγωγής και ασφάλειας, στοιχεία που και εμείς με τη σειρά μας τώρα οφείλουμε να μεταλαμπαδεύσουμε στους νεότερους. Νιώθω ευλογημένος που μεγάλωσα μαζί του".

Δ.Δ.

"Από την θέση του οδηγού’ μας καθοδήγησε για αρκετά χρόνια! Η οδηγική μου παιδεία, η αυτοκινητιστική μου παιδεία, η αγάπη μου για το αυτοκίνητο οφείλεται σε αυτόν τον άνθρωπο! Να είσαι καλά Άρη Σταθάκη όπου κι αν είσαι!".

Σ.Σ.

"Ένας μεγάλος δημοσιογράφος και πάνω απ όλα άνθρωπος. Έκανε πολλούς από εμάς να αγαπήσουμε τον μηχανοκίνητο αθλητισμό".

Β.Α.

"Μέντορας της αυτοκίνησης. Υπέρμαχος της ασφάλειας, δίδαξε πολύ κόσμο οδηγική παιδεία. Τα πολλά λόγια είναι περιττά".

Γ.Σ.

"Είναι λίγοι άνθρωποι ΠΟΥ φώναζαν και φωνάζουν (στην κυριολεξία) για την ασφάλεια στους δρόμους! Ο Άρης Σταθάκης ήταν από τους πρώτους που μπροστά στην κάμερα ασχολήθηκε για την ασφάλεια στους δρόμους, για την οδηγική συμπεριφορά, για τις κακοτεχνίες στο οδικό δίκτυο κ.α.! Πράγματα που δυσαρεστούν πολλούς και διάφορους στον τόπο μας, όμως τόλμησε να τα λέει δημόσια χωρίς να μασάει τα λόγια του! Αν λοιπόν θέλουμε να υμνούμε τον Άρη Σταθάκη θα πρέπει να παραδειγματιστούμε κι απ' αυτό τον αγώνα της ασφάλειας, να μην σταματάμε ούτε στιγμή να τονίζουμε το μέγα θέμα της ασφάλειας, είτε είναι στην καθημερινή μας ζωή έξω στους δρόμους, είτε στους αγώνες...".

Χ.Γ.

"Αρχές της δεκαετίας του '90 εμείς στην επαρχία δεν είχαμε ιδιωτική τηλεόραση. Έτυχε σε μια επίσκεψη σε συγγενείς στην Αθήνα, βλέποντας τηλεόραση εκεί, να προλάβω για λίγα λεπτά μια εκπομπή, με έναν μουσάτο κύριο, που με καθήλωσε κυριολεκτικά! Θυμάμαι μόνο πως 2 χρόνια μετά, έχοντας πλέον και εμείς την ιδιωτική τηλεόραση στους δέκτες μας, αυτή η εκπομπή να γίνεται η πηγή γνώσεων μου για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό και όχι μόνο! Σίγουρα η αγάπη μου για τα ράλι έπαιξε το ρόλο της, όμως η φωνή αυτού του μουσάτου κυρίου με καθήλωνε και τραβούσα σαν σφουγγάρι τα πάντα! Με έκανε να αγαπήσω και να κατανοήσω καλύτερα ότι κινείται σε 4 τροχούς! Άρη Σταθάκη σε ευχαριστώ!".

Β.Ν.

"Τι ήταν ο Άρης Σταθάκης δύσκολα περιγράφεται με λόγια. Ήταν η προσμονή μετρώντας ένα-ένα τα λεπτά μέχρι να αρχίσει η εκπομπή. Ήταν ο ‘άνθρωπος’ μας μιας και μιλούσε με τέτοιο τρόπο που όλοι κατανοούσαν τι έλεγε και συνάμα είχε το χάρισμα να περνάει και τα σωστά μηνύματα! Ο Άρης Σταθάκης ήταν, η πιο σωστά είναι (πάντα θα είναι) ο άνθρωπος που μας έκανε να αγαπήσουμε τον χώρο του αυτοκινήτου και του Μηχανοκίνητου Αθλητισμού. Δυστυχώς δεν αξιοποιήθηκε όπως έπρεπε από την πολιτεία. Μαζί με τον Ιαβέρη θα μπορούσαν να κάνουν θαύματα στο θέμα οδική ασφάλεια. Αλλά στην Ελλάδα ζούμε!".

Μ.Χ.

"Ποιότητα-σοβαρότητα-αυτοκίνηση".

Ν.Χ.

"Μέντορας του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ελλάδα, σημείο αναφοράς για όλους μας και ιδιαίτερα για τους δημοσιογράφους".

Π.Γ.

"Μας δίδαξε οδηγική παιδεία...".

Γ.Κ.

"Ήταν η φωνή της λογικής σε μια χώρα που το παράλογο είναι ο κανόνας".

Η.Χ.

"Από τη θέση του οδηγού και με το οδηγώντας αποκτήσαμε παιδεία περί αυτοκίνησης, οδήγησης, μηχανοκίνητου αθλητισμού και γενικότερης συμπεριφοράς θα έλεγα. Άρης Σταθάκης και Κώστας Καββαθάς, οι ογκόλιθοι του ειδικού τύπου στην Ελλάδα. Προσέφεραν πάρα πολλά και είναι πάντα στην καρδιά μου!".

Χ.Α.

"Μύησε γενιές και γενιές στον χώρο της αυτοκίνησης, με σωστό τρόπο".

Α.Κ.

"Έβαλε την ορθή οδηγική συμπεριφορά στο μυαλό των παθιασμένων με την ταχύτητα και το πάθος για την ταχύτητα σε όσους είχαν σωστή οδηγική συμπεριφορά".

Β.Δ.

"Αναντικατάστατος!".

Γ.Π.

"Μεγάλωσα μαζί του...".

Θ.Μ.

"Η μόνη πραγματική εκπομπή αυτοκινήτου και μοτοσυκλέτας. Μου έμαθε το κράνος και τη ζώνη ασφαλείας. Να είναι καλά όπου κι αν είναι, ήταν θαυμάσιος…".

Σ.Σ.

"Ο άνθρωπος στον οποίο οφείλω ότι γυρνάω σώος και αβλαβής στο σπίτι κάθε βράδυ μέσα σε αυτή τη ζούγκλα που λέγονται ελληνικοί δρόμοι. Το ‘κλικ’ της ζώνης ασφαλείας που ακούγεται ΜΟΛΙΣ μπαίνω στο αυτοκίνητο και το έχω μεταδώσει και σε όποιον άλλον μπαίνει μαζί μου. Τα λόγια του Άρη μου έχουν περάσει αυτή τη νοοτροπία. Ακόμα θυμάμαι πιτσιρικάς κάθε Σάββατο το μεσημέρι να περιμένω πως και πως την εκπομπή του στο ΑΝΤ1, κάνοντας γενιές και γενιές Ελλήνων περισσότερο συνειδητοποιημένους οδήγους. Σ' ευχαριστούμε Άρη, καλό παράδεισο...".

Π.Τ.

"‘Γεια σας, καλό βράδυ και να προσέχετε στους δρόμους’. Η κλασική τελευταία ατάκα σε κάθε εκπομπή. Εμείς οι σχεδόν σαραντάρηδες μάθαμε από εκείνον τι σημαίνει οδηγική ασφάλεια".

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

"Εκρηξη" Ιαβέρη: Ο Έλληνας τρίβλακας οδηγός με κινητό, τσιγάρο και καφέ!

News 24/7

24MEDIA NETWORK