Η κρίσιμη απόφαση της F1

Η κρίσιμη απόφαση της F1

Η χρονιά που πέρασε για τη Formula 1 ήταν μία ανατρεπτική όσον αφορά τα διοικητικά θέματα του αθλήματος. Οι ίντριγκες και οι διαφωνίες μεταξύ διαφημιζόμενων, χορηγών, ομάδων και καινούργιων χωρών που θέλουν να μπουν στο αγωνιστικό πρόγραμμα της F1 ήταν τα χαρακτηριστικά που κυριάρχησαν πίσω από τις κάμερες.

Το οικονομικό χάσμα που υπάρχει μεταξύ των μεγάλων και των μικρών ομάδων είναι τέτοιο που εκτός του ότι δεν αφήνει καμία ελπίδα στους ουραγούς να πρωταγωνιστήσουν κάνει και το άθλημα ανιαρό. Αναφορικά, η Ferrari διαθέτει ετήσιο budget μεταξύ $300 και $400 εκατομμυρίων τη στιγμή που η Minardi προσπαθεί να ανταγωνιστεί με $40 εκατομμύρια. Κάποιες άλλες ομάδες, όπως η Williams, η McLaren και BAR (British American Racing) έχουν συνάψει συμφωνίες για τη προμήθεια κινητήρων με άλλες εταιρίες.
Επιπλέον, το λειτουργικό κόστος των ομάδων εξίσου μεγάλο. Οι ομάδες κατά μέσο όρο χρειάζονται

• 900 σετ ελαστικών το χρόνο αξίας €2000 έκαστος
• 1 κιβώτιο ταχυτήτων σε κάθε αγώνα (16 στο σύνολο) αξίας €94,200 το ένα
• 3 τιμόνια των €45,000 και
• 170 κινητήρες σε αγώνες και δομικαστικά αξίας €261,000 ο ένας (Source of figures: Sport Telegraph).



Τέσσερις μόλις εβδομάδες μετά τη λήξη της αγωνιστικής περιόδου της Formula 1, οι οικονομικές διαμάχες για την εμπορική εκμετάλλευση του αθλήματος έχουν φέρει τα οικονομικά κονσόρτιουμ και τον Bernie Ecclestone στις αίθουσες των δικαστηρίων. Το πλουσιότερο αθλητικό δρώμενο του πλανήτη βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι δείχνοντας να διχάζεται με φόντο την εμπορική διαχείριση και την ανακατανομή της χρηματικής πίτας.

Τα δικαστήρια της Αγγλίας θα πρέπει να αποφασίσουν αν ο 74χρονος Ecclestone θα παραμείνει ο μονοπωλιακός παντοκράτορας ή θα μοιράσει ποσοστό του μεριδίου του σε τρίτους. Πάντως αν οι τρεις τράπεζες που έφεραν τον Ecclestone στο δικαστήριο κερδίσουν τη δίκη τότε θα αποκτήσουν τη διαχείριση της εταιρίας Formula One Holdings η οποία διαχειρίζεται τα δικαιώματα της Formula 1.

Σε ποιόν ανήκει η Formula 1;

Η FIA είναι αυτή που έχει τη Formula One αλλά το εμπορικό κομμάτι είναι υπό τη διαχείριση της Formula One Administration (FOA). Τα τηλεοπτικά δικαιώματα ανήκουν στη Formula One Administration Ltd. Η FOA απαρτίζεται δύο ειδών μετοχές:
κοινές μετοχές, οι οποίες είναι υπό τη κατοχή της Formula 1 Holdings Ltd και δεν διαπραγματεύονται σε κάποιο χρηματιστήριο. Εξαργυρώσιμες μετοχές αξίας US$1.97 δις οι οποίες ανήκουν εξ ολοκλήρου στη SLEC Holdings Ltd, παράκτια εταιρία με έδρα τα Channel Islands. Παρόλο που ποτέ δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα το καταστατικό της εταιρίας, ο συνδυασμός πληροφοριών δείχνει ότι το 75% της SLEC ελέγχόταν από τον όμιλο Kirch (και τώρα από τις προαναφερθείσες τράπεζες) και το υπόλοιπο 25% από εταιρίες του Ecclestone, ο οποίος κατέχει και το δικαίωμα εμπορικής εκμετάλλευσης του αθλήματος.
Η ανάμειξη του ομίλου Kirch στα δρώμενα της F1 έκανε τότε τις αυτοκινητοβιομηχανίες (BMW, Fiat, Jaguar, Renault and Mercedes) νευρικές, οι οποίες φοβούμενες ότι η τηλεοπτική κάλυψη θα περάσει στη συνδρομητική τηλεόραση απείλησαν με αποχώρηση από το πρωτάθλημα και την ίδρυση δικού τους πρωταθλήματος μέχρι το 2008 με την ονομασία Grand Prix World Championship (GPWC). Όταν ο όμιλος Kirch πτώχευσε το ποσοστό του μεταβιβάστηκε στις τράπεζες/πιστωτές που είχαν εκδώσει δάνεια υπέρ του ομίλου.

Η αρχή έγινε το 2002 όταν τρεις τράπεζες – Bayerische Landesbank, Jp Morgan Chase και Lehman Brothers- απέκτησαν το ποσοστό της εταιρίας SLEC που είχε στη κατοχή του ο προς πτώχευση γερμανικός όμιλος Kirch. Τα $1,6 δις που ευελπιστούν να πάρουν πίσω όμως δείχνουν να είναι μία αποστολή για γερά νεύρα καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να πιέζουν τον Ecclestone για περισσότερα χρήματα υπό τη πίεση νέου πρωταθλήματος. Στη περίπτωση που κάτι τέτοιο περάσει από απειλή σε πράξη τότε οι μετοχές της SLEC που θα έχει το τραπεζικό lobby θα γίνουν ουσιαστικά άχρηστες και αυτό εκτός του ότι είναι δυσφημιστικό για τις ίδιες, είναι και κάτι που δύσκολα μπορούν να το εξηγήσουν στους μετόχους τους.

Οι ομάδες εδώ και αρκετό καιρό έχουν προβληματιστεί με τον πεπερασμένο και δικτατορικό τρόπο με τον οποίο ο Ecclestone διαχειρίζεται τα δικαιώματα της F1. Πριν 3 χρόνια η DaimlerChrysler, η Fiat, η Renault, η BMW και η Ford έκαναν το πρώτο βήμα για τη δημιουργία ενός αυτόνομου πρωταθλήματος όπου όλα τα κέρδη θα μοιραζόντουσαν στις ομάδες. Η προοπτική τέτοιων κερδών έκανε τις περισσότερες ομάδες να συμφωνήσουν τη συμμετοχή τους στο Grand Prix World Championship (GPWC). (σσ. Το όνομα Formula One δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Ο Ecclestone έχει εξασφαλίσει τα πνευματικά δικαιώματα για 100 χρόνια).

Στη περίπτωση που η απόφαση είναι υπέρ των τραπεζών τότε η εμπορική εκμετάλλευση θα περάσει σε αυτές. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι ο Ecclestone αυτομάτως θα παραγκωνιστεί, και οι ομάδες θα αποσύρουν το δικό τους πρωτάθλημα με αντάλλαγμα μεγαλύτερο ποσοστό των κερδών. Στην αντίθετη περίπτωση η συνύπαρξη δύο πρωταθλημάτων θα αποβεί καταστροφική από κάθε πλευρά αφού θα υπάρχει μικρότερη κάλυψη των αγώνων, απόσυρση πολλών χορηγών και δυσανασχέτηση των φίλων του αθλήματος.

Φυσικά όλοι γνωρίζουν ότι το να δημιουργηθεί ένα καινούργιο πρωτάθλημα δεν είναι εύκολο και οι ομάδες κατά κύριο λόγο χρησιμοποιούν την πρόθεση τους ως μέσο εκβιασμού. Ολοι ελπίζουν ότι θα βρεθεί μία ειρηνική λύση όπου όλοι θα μείνουν ευχαριστημένοι και θα δώσει στις μικρότερες ομάδες που υποφέρουν οικονομικά ένα χέρι βοηθείας.

24MEDIA NETWORK