Άγιο έχεις!

Ο Πάνος Σεϊτανίδης σχολιάζει το τρομακτικό ατύχημα του Massa στον Καναδά.

Άγιο έχεις!

Tην επομένη κάθε αγώνα, τα βάζουμε κάτω και αναλύουμε όσα είδαμε εντός πίστας, ρίχνουμε στον αχταρμά των συλλογισμών αριθμούς, δηλώσεις, δεδομένα και εντυπώσεις, καταλήγοντας σε συμπεράσματα ή αποκτώντας περισσότερα ερωτηματικά. Ανάλογα την εξέλιξη του Grand Prix. Επειδή όμως το Grand Prix του Καναδά χρειάζεται ένα δεκάρι χιλιάδες λέξεις για να ξετυλιχθεί το κουβάρι των σκέψεων, θα το πάμε βήμα-βήμα και ανάποδα. Σήμερα θα ασχοληθούμε με ένα μόνο κομμάτι του αγώνα και μάλιστα το τέλος του: το ατύχημα των Felipe Massa και Sergio Perez.

Θα μου πείτε, γιατί ενικός και γιατί ενεστώτας στον τίτλο; Η απάντηση είναι απλή. Επικεντρώνομαι στον Βραζιλιάνο και όχι μόνο το συγκεκριμένο συμβάν. Πάνε ήδη σχεδόν πέντε χρόνια από το τρομακτικό του ατύχημα στο Grand Prix Ουγγαρίας. Σάββατο 25 Ιουλίου, κατατακτήριες δοκιμές και ένα ελατήριο βάρος 800 γραμμαρίων ξαφνικά εκτοξεύεται από τη Brawn GP του Rubens Barrichello και καρφώνεται στο κράνος του Massa που ακολουθεί με τη Ferrari του και κινείται με 260 χιλιόμετρα την ώρα.

Αναίσθητος καταλήγει στις μπαριέρες, μεταφέρεται στο νοσοκομείο, υποβάλλεται σε χειρουργική επέμβαση και χάνει την υπόλοιπη σεζόν. Του έτυχε κάτι που συμβαίνει… μία στο εκατομμύριο. Κι ούτε. "Πολύ γκαντέμης" είναι η πρώτη σκέψη. "Πολύ τυχερός", είναι ο δικός μου συλλογισμός αφού αν η ιπτάμενη οβίδα τον χτυπούσε 2 εκατοστά χαμηλότερα, τώρα θα ήταν νεκρός. Αν το κράνος του κατάφερε να απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος του μπαμ και πάλι υπέστη ζημιά στο κρανίο του, καταλαβαίνετε πως αν το ελατήριο τον χτυπούσε στην προσωπίδα, δεν θα σταματούσε έγκαιρα.

Άγιο είχε λοιπόν εκεί ο Massa. Ήταν μία στιγμή κομβική στην καριέρα του, που έκτοτε πήρε τη κατιούσα. Δεν έχει πανηγυρίσει ξανά νίκη ή pole position ενώ μεσολάβησε και διετής απουσία από το βάθρο. Παρότι δεν θυμόταν τίποτα από το ατύχημα, παρότι δεν ήταν αποτέλεσμα κάποιου λάθους, υποσυνείδητα, τον είχε σημαδέψει. Ανεξίτηλα. Πόσες και πόσες φορές φαινόταν εντός πίστας πως του έλειπε αυτό το… κάτι έξτρα, το θάρρος (ή η άγνοια κινδύνου αν προτιμάτε) που μερικές φορές είναι αρωγός εντυπωσιακών μαχών και προσπεράσεων εντός πίστας;

Παράλληλα, το περιβάλλον της Ferrari ήταν… περίεργο. Θεωρώ δεδομένο πως καμία άλλη ομάδα δεν θα τον κρατούσε με τέτοια αποτελέσματα, μέχρι και το 2013. Σίγουρα το γεγονός ότι έχει μάνατζερ τον Nicolas Todt έπαιξε το ρόλο του σε αυτό. Αλλά από την άλλη, όσο του έδειχναν εμπιστοσύνη διατηρώντας τον πίσω από το τιμόνι ενός ανταγωνιστικού συνήθως μονοθεσίου, τόσο του έκοβαν τα φτερά όποτε τολμούσε ως άλλος Ίκαρος να πλησιάσει τον δικό του αγωνιστικό ήλιο.

Τρανό παράδειγμα το περιβόητο πια "Felipe, Fernando is Faster Than You" του μηχανικού του, Rob Smedley, το 2010 στη Γερμανία. Η εντολή που έλαβε να παραχωρήσει τη νίκη στον teammate του. Ναι, ο Alonso διεκδικούσε τίτλο ενώ ο Massa όχι. Ναι, αυτή η νίκη κράτησε τον Ισπανό σε ρόλο φαβορί για το θρόνο μέχρι το Άμπου Ντάμπι (τον οποίο και έχασαν εν τέλει). Όμως για τον Βραζιλιάνο, αν το ατύχημα στην Ουγγαρία τον είχε γονατίσει, εκείνη η υποταγή στα θέλω της ομάδας τον έριξε οριστικά στο ψυχολογικό καναβάτσο. Πέρασαν άλλα δύο χρόνια, μέχρι την Ιαπωνία το 2012 μέχρι να ανέβει ξανά στο δεύτερο σκαλί του βάθρου.

Φέτος κάνει μία νέα αρχή, με μία νέα ομάδα, ιστορική αλλά πεινασμένη, έμπειρη αλλά συνάμα φιλόδοξη: τη Williams. Μία σεζόν που ξεκίνησε με τεράστιες προσδοκίες λόγω των εμφανίσεων στις χειμερινές δοκιμές εξέλιξης αλλά μέχρι τώρα περιλαμβάνει κάθε λογής ατυχίες. Στην Αυστραλία δεν ήξερε από πού του ήρθε η Caterham του Kamui Kobayashi στην εκκίνηση, στη Μαλαισία φαγωνόταν με τον teammate του, στο Μπαχρέιν το αυτοκίνητο ασφαλείας δεν τον βοήθησε, στην Κίνα είχε ένα καταστροφικό Pit Stop, στο Μονακό αποκλείστηκε από το Q2 όταν έπεσε πάνω του μία άλλη Caterham, με τον Marcus Ericcson.

Τα παραπάνω μπορεί να του χαλούσαν τη διάθεση, να του στερούσαν βαθμούς, να τον έφερναν σε μειονεκτική θέση έναντι του Vdata-altteri Bottas αλλά το μόνο που μπορούσαν να πληγώσουν, ήταν ο εγωισμός του. Στον Καναδά, μπορούσε να έχει χτυπήσει. Για το ποιος έφταιγε για το συμβάν, το γεγονός ότι ο Perez τιμωρήθηκε με ποινή 5 θέσεων στο grid του επόμενου αγώνα, τα λέει όλα. Αν θέλετε κι άλλα πειστήρια, η εικόνα από το ελικόπτερο διαλύει κάθε αμφιβολία. Ο Μεξικανός κάνει αδικαιολόγητα κίνηση προς τα αριστερά, ακολουθεί σύγκρουση κι από εκεί και πέρα είναι επιβάτες που καταλήγουν στις μπαριέρες με τα μονοθέσια τους να ακολουθούν τρελό χορό μέχρι το γερό μπαμ.

Τη στιγμή της σύγκρουσης της VJM07 με τις μπαριέρες ο Perez "τρώει" 32g ενώ της σύγκρουσης της FW33, ο Massa δέχεται στιγμιαία 27g. Μεταφέρθηκαν αμφότεροι στο ιατρικό κέντρο της πίστας για προληπτικές εξετάσεις και αποδείχθηκε πως ήταν μια χαρά. Τόσο καλά ώστε να είναι σε θέση ο οδηγός της Williams να τα ψάλει στον νεαρό συνάδελφό του, που όμως γύρισε την πλάτη και απομακρύνθηκε.

Όμως αυτό το τελευταίο, το να γυρίσει την πλάτη και να απομακρυνθεί (από τη Formula 1), μήπως είναι αυτό που πρέπει να κάνει ο Massa; Δεν λέω πως δεν είναι ανταγωνιστικός. Κάθε άλλο. Φέτος δείχνει αναγεννημένος. Άτυχος αλλά αναγεννημένος. Όμως είναι φορές όπου βλέποντας οδηγούς να έχουν ατυχήματα, στιγμές πραγματικά δύσκολες, αναρωτιέσαι μήπως… σαν κάτι να τους κυνηγά. Στην Ουγγαρία ο Massa ξεγέλασε το θάνατο, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Νίκησες μία φορά, νίκησες χθες ξανά, Άγιο έχεις… αλλά μη πιέζεις άλλο την τύχη σου βρε Felipe.

Ανάλογο αλλά πιο αντιπροσωπευτικό το παράδειγμα του Robert Kubica. Το 2007 στον Καναδά βγήκε ανέπαφος από ένα ατύχημα που σόκαρε. Στις 6 Φεβρουαρίου του 2011 επέζησε όταν η μπαριέρα "σούβλισε" το Skoda Fabia S2000 με το οποίο έτρεχε στο Ράλι Ρόντε ντι Αντόρα. Έζησε αν και όχι αλώβητος, το δεξί του χέρι κρέμεται σχεδόν άχρηστο, σε μία εικόνα που όλους μας θλίβει. Πεισματάρης, μαχητής, ήρωας, έχει επιστρέψει στους αγώνες. Δεν μπορεί να οδηγήσει μονοθέσιο Formula 1 καθώς πλέον αυτό απαιτεί συνεχείς κινήσεις των δακτύλων και των καρπών. Οδηγεί όμως ένα τροποποιημένο World Rally Car. Είναι από το ένα ατύχημα στο άλλο. Σε δέντρα, σε γκρεμούς, σε βράχους. Ο πρώτος του συνοδηγός δεν άντεξε τα ανταμώματα με τον Χάρο, τα παράτησε. Ο Robert που οι αγώνες είναι η ζωή του, πεισμώνει όλο και πιο πολύ, συνεχίζει. Και παρά την ασφάλεια των σύγχρονων αυτοκινήτων στο WRC… κινδυνεύει.

Η ειρωνεία είναι πως πρόσφατα ο Massa δήλωσε πως ο Kubica δεν θα έπρεπε να ρισκάρει τόσο. Να αφήσει τα ράλι. Πως κινδυνεύει με σοβαρότερο τραυματισμό. Όμως, παρότι τα σύγχρονα μονοθέσια της F1 είναι ότι ασφαλέστερο κινείται στην άσφαλτο (αποδείχθηκε και χθες αυτό), έστω σε ένα βαθμό νιώθω πως ο Felipe κάνει ότι κι ο Kubica. Δεν τους κατηγορώ – αντίθετα καταλαβαίνω το γιατί. Κάπου όμως, έρχεται η ώρα που πρέπει να αποδεχθείς πως αντί για γκάζι, πρέπει να πατήσεις φρένο

Περισσότερα στο LIVE CHAT το Contra.gr για όσα είδαμε στο GP Καναδά, στις 22.00 το βράδυ της Δευτέρας 9 Ιουνίου.

Για όλες τις εξελίξεις στη Formula 1 μπορείτε να με βρείτε στο twitter και στο facebook!

News 24/7

24MEDIA NETWORK