Πόσο διαφέρει η δίαιτα ενός αθλητή ΜΜΑ από τη δίαιτα μιας μπαλαρίνας;

Αυτή είναι μια ανάλυση του προγράμματος διατροφής δυο σκληρά εργαζόμενων αθλητών. Ο ένας χορεύει και ο άλλος μάχεται. Ποιο από τα δυο προγράμματα διατροφής μπορεί να ακολουθήσει ένας απλός άνθρωπος;

Πόσο διαφέρει η δίαιτα ενός αθλητή ΜΜΑ από τη δίαιτα μιας μπαλαρίνας;

Αν υπάρχει ένα πρότυπο ανθρώπου ως προς τον πειθαρχημένο τρόπο ζωής, ως προς την επίτευξη ενός αποτελέσματος, ενός συγκεκριμένου - πολλές φορές εξωπραγματικά δύσκολου- στόχου, αυτό μπορούμε να το εντοπίσουμε στο σύγχρονο αθλητή.

Η διατροφή, η τήρηση ενός αυστηρού προγράμματος προπόνησης σε συνδυασμό με ένα πρόγραμμα διατροφής είναι το τρικ που φέρνει τις ποθητές επιδόσεις στους αγωνιστικούς χώρους, διασφαλίζοντας την πνευματική και σωματική ισορροπία του αθλητή.

Για τον μέσο ξεχωριστό άνθρωπο, η τήρηση ενός ισορροπημένου προγράμματος διατροφής, δεν είναι μόνο ζήτημα στυλ, είναι τρόπος ζωής, τρόπος εξασφάλισης μιας όμορφης καθημερινότητας με ευεξία και αντοχή.

Παρακάτω θα δούμε δυο φαινομενικά αντίθετα παραδείγματα προγραμμάτων διατροφής. Αυτό μιας επαγγελματίας μπαλαρίνας και εκείνο ενός αθλητή του MMA. Η οργάνωση του εκάστοτε προγράμματος, μπορεί να γίνει ιδανική απάντηση σε κάθε 'δίαιτα' που απαιτεί πείνα και στερήσεις, εκεί έξω. Ας ξεκινήσουμε.

Διατροφή μπαλαρίνας: Όλα είναι υπολογίσιμα (και νόστιμα)

Η Τερέζα Φάρελ είναι μπαλαρίνα, συνιδρύτρια του American Contemporary Ballet. Ο αθλητικός τρόπος ζωής και η τήρηση ενός προγράμματος διατροφής εξασφαλίζουν το άρτιο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα στην καθημερινότητα της. Από το σχετικό video όπου αναλύει το πρόγραμμα διατροφής της για την ενότητα Munchies του VICE, το σημείο αναφοράς είναι κάτι φαινομενικά δύσκολο, μα εφικτό.

Καταγράφει καθημερινά τις θερμίδες που καταναλώνει ύστερα από κάθε τις γεύμα και από το σύνολο αυτών, αφαιρεί τις θερμίδες που καίει ύστερα από κάθε της προπόνηση. Τα μικρά και τακτικά γεύματα - ανά δυο ώρες- εγγυώνται μια διατροφή που της χαρίζει ενέργεια, χωρίς να την κάνουν να νοιώθει κουρασμένη ή 'σκασμένη' από μια τεράστια μερίδα που κάποιος άλλος στη θέση της θα κατανάλωνε.

Το πρωινό υπογραμμίζει ένα θεμελιώδη κανόνα. Δεν υπάρχουν γλυκά. Το βούτυρο και οι χυμοί φρούτων του εμπορίου επίσης αγνοούνται. Η Φάρελ εμπιστεύεται τυφλά τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη, δεν διστάζει να ρισκάρει ακόμα και με corn dogs (λουκάνικα σε ξυλάκι με καλαμποκάλευρο), προτιμάει smoothies φρούτων χωρίς ζάχαρη και πάει 'πακέτο' με ένα φρούτο (μανταρίνια) ύστερα από το πρώτο της ζέσταμα.

Το μεσημεριανό της Τερέζα περιλαμβάνει τροφές όπως κοτόπουλο ή μοσχάρι και μακαρόνια, συνοδευόμενα από ψωμί, σε ελεγχόμενες δόσεις. Κάθε τροφή βρίσκεται υπό έλεγχο ως προς το ζύγισμα της, ώστε να καταναλώνει ακριβώς το ποσό των θερμίδων που επιθυμεί.

Μετά την προπόνηση της, ένα πρόγραμμα γυμναστικής και χορού που διαρκεί ως και τέσσερις ώρες, η Ράσελ υπολογίζει πως συνολικά έχει κάψει 804 θερμίδες τις οποίες αφαιρεί από το σύνολο των περίπου 2000 θερμίδων που περιείχε το γεύμα της. Θα επιβραβεύσει τον εαυτό της με ένα bonus ενέργειας, μια μπάρα δημητριακών.

Το βράδυ, είναι μια διαδικασία αποθεραπείας, μια ειδική κατάσταση αποφόρτισης από μια σκληρή μέρα, που περιλαμβάνει ξεκούραση, με την αθλήτρια να απολαμβάνει ποδόλουτρο σε μια λεκάνη με άπειρο πάγο, ενώ παίρνει το βραδινό της που συνήθως περιλαμβάνει σαλάτα, κοτόπουλο, ενώ θα προβλέπεται και επιδόρπιο το οποίο θα είναι μια κούπα δημητριακών ολικής άλεσης μέσα σε αποβουτυρωμένο γάλα. Στο παραπάνω video η Τερεζα περιγράφει λεπτομερώς κάθε της βήμα ως προς τη διαμόρφωση της διατροφής και της προπόνησης της και εξηγεί πως μέσα από τον καθημερινό υπολογισμό των θερμίδων που καταναλώνει, επιτυγχάνει να μειώσει το βάρος της κατά μισό κιλό ανά εβδομάδα. Και είναι πιο εύκολο από όσο φαίνεται.

Διατροφή ΜΜΑ: Είναι ζήτημα ενέργειας

O Κρον Γκρέισι είναι ένας διακεκριμένος αθλητής του ζίου ζίτσου και MMA από τη Βραζιλία. Το ψευδώνυμο του είναι 'Ice Cream Kron', αν και ο ίδιος φαίνεται να ασχολείται ελάχιστα με τέτοιους πειρασμούς. Ο Κρον, απόγονος οικογένειας θρυλικών δασκάλων του ζίου ζίτσου, σήμερα τηρεί ευλαβικά και με σιδηρά πειθαρχία μια δίαιτα που δεν περιλαμβάνει ίχνος ψητής ή τηγανητής τροφής όπως κρέας. Ο Κρον ξεκινάει την ημέρα του με ένα φυσικό κοκτέιλ αντιοξειδωτικών, που περιλαμβάνει χυμό μήλου και ξύδι ή νερό με λεμόνι. Στη συνέχεια, συμπληρώνει το πρωινό του με μια φέτα μαύρου ψωμιού με βιολογικό βούτυρο και άλλη μια με φυστικοβούτυρο ή μέλι.

Μετά την πρωινή του άσκηση, ο Γκρέισι θα απολαύσει μια μπανάνα ή ένα οποιοδήποτε άλλο φρούτο πλούσιο σε ίνες, ώστε να ενισχύσει τη δύναμη του. Στη συνέχεια, έχοντας προπονηθεί μέσα από μίνι τρίαθλα, με ποδήλατο, κολύμπι και τρέξιμο, η ώρα του μεσημεριανού του θα έχει φτάσει. Μια ώρα που για αρκετούς θα φανεί ως πρόκληση, για τον Κρον όμως, είναι μια διαδικασία αναπλήρωσης ενέργειας, ώστε να ολοκληρωθεί μια ημέρα απαιτητικής άσκησης. Ο Κόνορ θα τραφεί με ένα πιάτο vegan, όπως φακές σαλάτα σε συνδυασμό με πλιγούρι, το οποίο και θα συμπληρώσει με ένα smoothie που θα του δίνει τις θρεπτικές ουσίες που ισοδυναμούν με ένα πιάτο πράσινης σαλάτας. Ο ίδιος μέσα από το σχετικό video της σειράς Munchies θα τονίσει πως αυτό το πιάτο δεν δείχνει απολαυστικό, δεν είναι, αλλά ενισχύει την ενέργεια που χρειάζεται ο οργανισμός του. Είναι αυτό που χρειάζεται.

Το βράδυ, ύστερα από μια σκληρή προπόνηση στα ρινγκ του MMA, ύστερα από μια σειρά μαθημάτων ζίου ζίτσου, θα βρει τον Κρον σε μια έξοδο για φαγητό. Φυσικά, το κρέας θα απέχει ακόμα μια φορά. Ο Κρον θα προτιμήσει σούσι, σαλάτα με αβοκάντο, γαρίδες και ανθρακούχο νερό, σε ένα πιάτο που θα του δώσει μια πρώτη αίσθηση απόλαυσης, ύστερα από μια ακόμα σκληρή μέρα.

And the winner (diet) is...

Τελικά ποια δίαιτα μπορεί να ταιριάξει στην καθημερινή διατροφή ενός ατόμου όπως εμείς; Η λογική λέει πως η πιο νόστιμη και η πιο εύκολη ως προς την εύρεση και αγορά των τροφών. Σε αυτή την περίπτωση, μάλλον ο δρόμος της μπαλαρίνας οδηγεί σε μια αίσθηση απόλαυσης μέσα από ένα πειθαρχημένο πρόγραμμα διατροφής.

Εσείς ποια θα επιλέγατε;

(κεντρική φωτογραφία: 123RF.com)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ