Τα sneakers που απαγόρευσε το NBA σήμερα είναι ανάρπαστα

"Το NBA, δεν μπορεί να σε σταματήσει από το να φορέσεις αυτά τα παπούτσια". Το σύνθημα που δημιούργησε νέες γενιές φανατικών sneakerheads, ακούγεται δυνατά μέχρι σήμερα.

Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της δημιουργικής συνεργασίας της Nike και της Christian Dior, όπως αυτή αποκαλύφθηκε κατά τη διάρκεια της Miami Art Week, τον Μάρτιο του 2019
Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της δημιουργικής συνεργασίας της Nike και της Christian Dior, όπως αυτή αποκαλύφθηκε κατά τη διάρκεια της Miami Art Week, τον Μάρτιο του 2019 AP PHOTO/BRYNN ANDERSON

Ας επιστρέψουμε πίσω στον χρόνο, στη δεκαετία του '80 κι ας ανοίξουμε την τηλεόραση. Ας ακούσουμε αυτήν τη διαφήμιση. Μας αφορά.

One and Banned

"Στις 15 Σεπτεμβρίου 1984, η Nike δημιούργησε ένα επαναστατικό μοντέλο παπουτσιού. Έναν μήνα αργότερα, το NBA τα πέταξε έξω από το παιχνίδι", έλεγε με παγωμένη, κυνική φωνή ο εκφωνητής του διαφημιστικού σποτ, ενώ ο Μάικλ Τζόρνταν χτυπούσε στο παρκέ μια μπάλα του μπάσκετ. Το κοντινό πλάνο έφτανε στο logo των Air Jordan 1, που εξαφανίζονταν μέσα σε δυο τεράστιες μαύρες παύλες, ενώ ένας μεταλλικός ήχος μετέδιδε με σαφήνεια στον καταναλωτή την κεντρική ιδέα των 'απαγορευμένων' sneakers του διαφημιστικού σποτ. Το NBA είχε επιβάλλει στον Τζόρνταν να μη φοράει τα κόκκινα/μαύρα Air Jordan 1 κατά τη διάρκεια αγώνων, ευτυχώς όμως κανείς δεν μπορεί να επιβάλλει αντίστοιχες απαγορεύσεις σε 'σένα που τα λιγουρεύεσαι και θέλεις να τα αγοράσεις.

Σύμφωνα με το Sole Supplier, η απαγόρευση των Air Jordan 1 προς τον Τζόρνταν έγινε με αφορμή έναν κανόνα που υπήρχε στο NBA της δεκαετίας του '80, πώς τα παπούτσια του κάθε παίκτη πρέπει να έχουν ίδια χρώματα με αυτά της αθλητικής περιβολής του, αλλά και να είναι ομοιόμορφα με εκείνα των συμπαικτών του. Ο συγκεκριμένος κανόνας σήμερα είναι ανενεργός, αλλά εκείνη την εποχή τηρούταν πιστά και απαρέγκλιτα. Η Nike αντέδρασε σε αυτές τις κυρώσεις πονηρά. Αρχικά, ο Τζόρνταν συνέχισε να φοράει τα 'απαγορευμένα' sneakers σε κάποιες εμφανίσεις του, όπως εκείνη στο διαγωνισμό καρφωμάτων του All-Star Game, με την εταιρεία να καλύπτει κάθε φορά το πρόστιμο των 5.000 δολαρίων. Από τον Φεβρουάριο του 1985, ο Τζόρνταν δεν ξαναπάτησε σε παρκέ με τα συγκεκριμένα sneakers, καθώς παράλληλα η Nike ενεργοποιούσε τη διαφημιστική καμπάνια των 'απαγορευμένων' sneakers, που σήμερα απολαμβάνουν καθεστώς θρύλου, σε τιμή 'χρυσάφι' και με δεκάδες σελέμπριτι να υποκλίνονται στο πανέμορφο design τους.

Τα Athletic Propulsion Labs σου έδιναν φτερά

Το 2009, οι Άνταμ και Ράιαν Γκόλστον αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα μοντέλο μπασκετικού παπουτσιού, που θα μπορούσε να ενισχύσει αυτό που κάθε αθλητής ονειρευόταν να βελτιώσει: την αλτική ικανότητα. Τα APL διαθέτουν την τεχνολογία 'Lock n' Load', η οποία μπορεί να ενισχύσει το κάθετο άλμα ενός αθλητή με περίπου επιπλέον 7,6 εκατοστά, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει η εταιρεία Athletic Propulsion Labs. Το NBA αποφάσισε την απαγόρευσή τους κατά τη σεζόν 2010-2011, με τη δικαιολογία πως η κατασκευή τους έδινε ένα "άδικο πλεονέκτημα" στον αθλητή που τα φορούσε.

Σε μια παράδοξη μεταστροφή, από τον Φεβρουάριο του 2011, τα APL έγιναν δεκτά σε αγώνες σχολικών πρωταθλημάτων. Εκείνη την εποχή ξεκίνησε η εμπορική εκτόξευση των APL sneakers, που φορέθηκαν από ινφλουένσερ των social media (οικογένεια Καρντάσιαν!) και ακόμα πολλούς επώνυμους φανατικούς sneakerheads και σήμερα γνωρίζουν αναπάντεχη επιτυχία εκτός παρκέ, στους δρόμους. Το γεγονός ότι σύμφωνα με το Wired, η περιβόητη ενίσχυση στο άλμα που υπόσχονται τα APL είναι μάλλον αρκετά μικρότερη, δεν φαίνεται να απασχολεί ιδιαίτερα τους φανατικούς καταναλωτές του brand. Η απαγόρευση είναι τουλάχιστον αφροδισιακή έννοια, όταν πρόκειται για sneakers.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

24MEDIA NETWORK