Η ιστορία που κρύβει το 'Γεια σου ρε Αλέφαντε, είσαι παλικάρι'

Τα Παιδιά από την Πάτρα αποκαλύπτουν πώς γεννήθηκε η μεγάλη τους επιτυχία "ο Αλέφαντος", με αναφορές στον ΟΦΗ, τον Παναθηναϊκό, τον Γιώργο Βαρδινογιάννη και τα Νέα! Μιλούν στο Contra.gr ο Βαγγέλης Δεληκούρας, συνθέτης, στιχουργός και ερμηνευτής του τραγουδιού και ο Λάμπρος Καρελάς, μέλος του συγκροτήματος.

Η ιστορία που κρύβει το 'Γεια σου ρε Αλέφαντε, είσαι παλικάρι'

Η είδηση του θανάτου του Νίκου Αλέφαντου σκόρπισε σίγουρα θλίψη στην ποδοσφαιρική Ελλάδα. Ο εκλιπών ήταν μια από τις πιο χαρακτηριστικές φιγούρες στο χώρο του αθλήματος τις τελευταίες δεκαετίες και πέρα από την καριέρα του ως ποδοσφαιριστής, ασχολήθηκε με την προπονητική επί 35 συναπτά έτη, ξεκινώντας το 1969 από τον Αστέρα Εξαρχείων και ολοκληρώνοντας την παρουσία του στους πάγκους το 2004 με τον Ολυμπιακό. Είναι αμέτρητες οι ομάδες με τις οποίες συνεργάστηκε και αναρίθμητες οι ιστορίες που έχουν να διηγούνται όσοι τον γνώρισαν μέσα και έξω από τα γήπεδα. Ο Αλέφαντος ήταν σίγουρα μια "κατηγορία" μόνος του, δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι έγινε μέχρι και τραγούδι!

Πρέπει να γυρίσουμε στα μέσα της δεκαετίας του '80 για να βρούμε ένα από τα πιο γνωστά και δημοφιλή μουσικά σχήματα εκείνης της εποχής, "Τα Παιδιά από την Πάτρα", ένα συγκρότημα που δημιουργήθηκε από μια παρέα φοιτητών του Πανεπιστημίου της Αχαϊκής πρωτεύουσας. Έχοντας ήδη κυκλοφορήσει από το 1983 το άλμπουμ "Αφιερωμένο εξαιρετικά", είχαν κάνει τεράστια επιτυχία σε όλη την Ελλάδα και οι πωλήσεις του δίσκου μετριούνταν σε εκατοντάδες χιλιάδες. Όταν ετοίμαζαν το "Απόψε πάλι" (δίσκος που κυκλοφόρησε το 1986), συμπεριέλαβαν σε αυτό και ένα τραγούδι που έγινε τεράστιο σουξέ, ένα τραγούδι εμπνευσμένο από τον Αλέφαντο.

Τα Παιδιά από την Πάτρα σε συναυλία στο Ολυμπιακό Στάδιο.
Τα Παιδιά από την Πάτρα σε συναυλία στο Ολυμπιακό Στάδιο.

Επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά με τον στιχουργό, συνθέτη και ερμηνευτή του τραγουδιού, τον Βαγγέλη Δεληκούρα και του ζητήσαμε να μας πει την ιστορία αυτού του κομματιού, πώς έφτασε να γράψει δηλαδή τον "Αλέφαντο" και μέσα βρέθηκαν "μπλεγμένοι" ο ΟΦΗ, ο Παναθηναϊκός, ο Γιώργος Βαρδινογιάννης και τα ΝΕΑ! Ας τον αφήσουμε όμως να μας τα πει με τα δικά του λόγια:

"Η αφορμή για να γραφτεί το τραγούδι, ξεκίνησε από το δεύτερο πέρασμα του Αλέφαντου από τον ΟΦΗ (σ.σ. 1981). Στη διάρκεια της προετοιμασίας είχε γίνει ένα φιλικό ανάμεσα στον ΟΦΗ και τον Παναθηναϊκό. Οι Κρητικοί νίκησαν, αλλά εκείνο που ενόχλησε περισσότερο τον πρόεδρο του ΠΑΟ, Γιώργο Βαρδινογιάννη, ήταν ο τρόπος που αγωνίστηκαν οι παίκτες του ΟΦΗ. Ο Αλέφαντος τους είχε "φτιάξει" με τον δικό του τρόπο και εκείνοι είχαν μπει στο γήπεδο "μασώντας σίδερα"! Ε, ήρθαν και κάποιες δηλώσεις του Αλέφαντου μετά το ματς και ο "καπετάνιος" έγινε έξαλλος. Ξεκίνησε λοιπόν μια ανταλλαγή επιστολών ανάμεσα στις δυο πλευρές, ο Βαρδινογιάννης επέλεξε τον όμιλο Λαμπράκη και τα "Νέα", μέσα από τα οποία γράφονταν με επίσημο, με κυριλέ ας το πούμε, τρόπο, διάφορα άρθρα εναντίον του Αλέφαντου.

Ο Νίκος είχε τότε μια πολύ συναισθηματική αντίδραση, είχε απαντήσει και αυτός με δικές του επιστολές, με έναν πολύ συγκινητικό τρόπο και θυμάμαι ότι μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση η στάση του, με είχε αγγίξει. Έβλεπα από τη μια πλευρά μια "ενορχηστρωμένη" επίθεση προς το πρόσωπό του, μια συντονισμένη επίθεση που μπορεί να σε σμπαραλιάσει, για ένα σε τελική ανάλυση μικρής σημασίας γεγονός και από την άλλη έβλεπα τον Αλέφαντο μόνο του, να αντιδρά με τόσο συναίσθημα. Με συγκίνησε και αυτό βγήκε στους στίχους που έγραψα, γιατί αυτό ήταν το πιο σημαντικό σε αυτό το τραγούδι, οι στίχοι. Το εντάξαμε στον δεύτερο δίσκο που ηχογραφήσαμε με δικά μας τραγούδια, το "Απόψε πάλι". Μια λαϊκή ρούμπα που νομίζω ότι μπορεί εύκολα να ακουστεί και σήμερα.

Τον είχαμε γνωρίσει τον Νίκο, είχε έρθει τότε μερικές φορές στο μαγαζί που παίζαμε, στο Πανόραμα, Αχαρνών 77, είχαμε βγάλει και φωτογραφίες. Πώς ένιωσα όταν άκουσα για τον θάνατό του; Δεν ήμουν προετοιμασμένος για το σημερινό, αλήθεια σου λέω, δεν το είχα σκεφτεί ποτέ, ότι μπορεί να πεθάνει ο Αλέφαντος. Ένιωσα μέσα μου ένα μάγκωμα δυνατό, στεναχωρήθηκα. Θυμάμαι μόνο, σε ένα αφιέρωμα που είχε κάνει η Nova, όταν τον είχαν ρωτήσει πώς είχε νιώσει όταν είχε μάθει πως του είχαμε γράψει το τραγούδι, είχε πει: "χάρηκα πιο πολύ και από το αν θα έβρισκα ένα εκατομμύριο στο δρόμο!" Η χαρά του ήταν φανερή και τότε που είχε έρθει στο μαγαζί και το είχαμε παίξει ζωντανά, αγνός, καθαρός, ένας υπέροχος "αγροίκος", αυτός ήταν ο Νίκος".

Θελήσαμε να έχουμε και την ανάμνηση από εκείνη την ηχογράφηση ενός ακόμα μέλους των Παιδιών από την Πάτρα, έτσι επικοινωνήσαμε με τον Λάμπρο Καρελά και ιδού τί μας είπε:

"Ο Βαγγέλης (σ.σ. Δεληκούρας) ένιωσε εκείνη την εποχή ότι "κυνηγούσαν" άδικα τον Αλέφαντο. Τον κατηγορούσαν για άσχετο, για γραφικό, για άμπαλο. Και κάπως ένιωσε ότι ήθελε να σταθεί δίπλα στον Αλέφαντο που εκπροσωπούσε κατά κάποιο τρόπο τους αδύνατους. Αισθάνθηκε την ανάγκη να γράψει τους στίχους, γιατί αυτοί ήταν το πιο σημαντικό στο κομμάτι. Νομίζω ότι τελικά το τραγούδι βοήθησε τον Αλέφαντο, ήταν μια στήριξη για αυτόν, έγινε μεγάλη επιτυχία, το τραγουδούσε όλη η Ελλάδα".

Η ιστορία που κρύβει το 'Γεια σου ρε Αλέφαντε, είσαι παλικάρι'

"Ο Αλέφαντος" (στίχοι/μουσική Βαγγέλης Δεληκούρας)

Όταν με κατηγορούν για κάτι που νομίζουν

κι όταν με παρεξηγούν χωρίς να με γνωρίζουν

όταν άδικα με βάζουν ν’ απολογηθώ

θυμάμαι τον Αλέφαντο

Γεια σου ρε Αλέφαντε, είσαι παλληκάρι

γεια σου ρε Αλέφαντε, κράτα όσο μπορείς

Γεια σου ρε Αλέφαντε, είσαι παλληκάρι

μην υποχωρείς

Όταν με δικάζουνε χωρίς να έχω φταίξει

και όταν το δίκιο μου δεν μπορώ να βρω

όταν ένοχοι με βάζουν ν’ απολογηθώ

θυμάμαι τον Αλέφαντο

Γεια σου ρε Αλέφαντε, είσαι παλληκάρι

γεια σου ρε Αλέφαντε, κράτα όσο μπορείς

Γεια σου ρε Αλέφαντε, είσαι παλληκάρι

μην υποχωρείς

* Βίντεο: Το τραγούδι "ο Αλέφαντος" από "Τα Παιδιά από την Πάτρα" (1986)


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ