Η Formula 1 επαναπροσδιορίζει τον όρο 'ακριβό σπορ'

Σε δέκα χρόνια οι μισθοί των υπαλλήλων στις ομάδες της Formula 1 αυξήθηκαν κατά 76.7%. Ο αριθμός τους κατά 108, ανά ομάδα. Ποιες ήταν οι ανάγκες που προέκυψαν, ποια τα προβλήματα και τι θα κάνει η διοικούσα αρχή για να τα αντιμετωπίσει. Bonus: η -εκνευριστική- λεπτομέρεια με τους οδηγούς.

Η Formula 1 επαναπροσδιορίζει τον όρο 'ακριβό σπορ'
Ο Μαξ Φερστάπεν, στο event της Red Bull στη Βουδαπέστη, την Πρωτομαγιά MARK SOMAY / RED BULL CONTENT POOL VIA AP IMAGES

Στη Formula 1 δεν υπάρχει financial fair play. Ούτε salary cap. Κι έτσι γίνεται του Κουτρούλη ο γάμος. Όσα μπορεί να διαθέσει η κάθε εταιρία, το κάνει χωρίς μα, μου, σου, του. Και για αυτό όπως αποκαλύπτει νέα έρευνα, την οποία δημοσίευσε το Forbes οι μισθοί αυξήθηκαν σε μια δεκαετία (2007-2017), κατά 76.7%. Από 34.880.072 ευρώ έφτασαν στα 61.820.531 ευρώ .

Αυτά θα αλλάξουν λίαν συντόμως. Ας δούμε όμως, πώς 'απογειώθηκαν' τα έξοδα και υποχρεώθηκαν οι αρχές να λάβουν τα μέτρα τους.

Για τα τρελά budget είχες διαβάσεις ήδη. Τα νέα στοιχεία δείχνουν πως η αύξηση των υπαλλήλων ήταν αυτή που ευθύνεται για όλα. Το 2007 κάθε ομάδα είχε κατά μέσο όρο 512 μέλη. Το 2017 έγιναν 620.

Οι ειδικοί εξηγούν πως 'όσο περισσότερο προσωπικό έχει μια ομάδα, τόσα περισσότερα μπορούν να είναι τα οφέλη στην εξέλιξη και άρα τόσες περισσότερες γίνονται οι πιθανότητες για επιτυχία”. Γεγονός που αποδεικνύεται (εν μέρει) εκ του αποτελέσματος.

Σημείωσε πως στα έξοδα των υπαλλήλων δεν περιλαμβάνονται οι μισθοί των οδηγών. Οι εταιρίες δεν τους δίνουν μεροκάματα -ή μηνιάτικα. Αυτό που κάνουν είναι να πληρώνουν μισθούς υπηρεσιών σε offshore εταιρίες, που με τη σειρά τους πληρώνουν τους οδηγούς. Το κόστος αυτό λοιπόν, μπαίνει στα γενικά έξοδα κάθε ομάδας.

Αφενός δεν είναι κάτι παράνομο, αφετέρου οι οδηγοί μπορούν να απολαμβάνουν τις χαμηλότερες φορολογικές κλίμακες, αν σκεφτείς πως στην συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν έδρα το Μονακό.

Το μόνο θέμα που προκύπτει είναι το πώς γίνεται να μην θεωρείται μισθός αυτό που παίρνουν για τη δουλειά την οποία κάνουν, βάσει ενός προγράμματος.

Τέσσερις είχαν 'χασούρα'

Η ανάπτυξη δημιούργησε προβλήματα σε τέσσερις ομάδες, την τελευταία πενταετία. Πιο συγκεκριμένα, σε αυτές που ξόδεψαν περισσότερα από όσα 'έβγαλαν' (από σπόνσορες και Formula 1). Τη διαφορά την κάλυψαν οι ιδιοκτήτες.

Το μεγαλύτερο έξοδο, που εντάσσεται στην πρόοδο αφορά την αλλαγή κινητήρων που αποφασίστηκε από την F1 το 2014 -όταν άλλαξε και ο σχετικός κανονισμός, με το πέρασμα στην υβριδική εποχή, για να μειωθεί το κόστος καυσίμων.

Ο κινητήρας εξωτερικής καύσης V6 1.6 Turbo αντικατέστησε τον V8 2.4, γιατί διαπιστώθηκε πως είναι πολύ πιο οικονομικός -υπό την έννοια ότι εκμεταλλεύεται κάθε σταγόνα βενζίνης, ενώ καταναλώνει και ηλεκτρισμό. Οι ίπποι ξεπέρασαν τους 800 (+40 από τον προηγούμενο) και η κατανάλωση μειώθηκε κατά 35%, σε σχέση με το 2013. Κάτι που επίσης ήταν ζητούμενο της αλλαγής.

Η -πρώτη στην κατάταξη- Mercedes το τερμάτισε, με την υβριδική ενέργειας έκδοση. O όρος Hybrid Power έχει να κάνει με συνδυασμούς τεχνολογιών, ώστε να παραχθεί ενέργεια.

Για την ιστορία, πέρυσι αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθούν πιο απλές, ισχυρές υβριδικές μηχανές, που θα παράγουν τον αγαπημένο ήχο των φαν από το 2021 και θα 'χουν χαμηλότερο κόστος εξέλιξης.

Διάβασες πως ο κινητήρας έγινε πιο φθηνός. Δεν διάβασες ότι παραμένει το πιο ακριβό έξοδο για τις ομάδες, το οποίο καλύπτεται από τους κατασκευαστές. Οι οποίοι κατασκευαστές δίνουν ένα 'κοντέινερ' λεφτά στους ανθρώπους του τμήματος έρευνας και εξέλιξης. 

Το παράδειγμα της Red Bull

Η Red Bull είχε το 2017 (είναι η τελευταία χρονιά που δημοσιεύτηκαν τα οικονομικά στοιχεία) έξοδα που έφταναν στα 325.761.080 ευρώ. Από αυτά έδωσε για έρευνα και εξέλιξη 125.823.999 ευρώ. Στους μισθούς των 793 υπαλλήλων είχαν 'φύγει' 96.692.334 ευρώ.

Από τους 793 υπαλλήλους, το 41% δούλευε στο σχεδιασμό, το 18.5% στη διοίκηση και το 40.5% στους αγώνες και την παραγωγή.

Οι επτά από τις 10 ομάδες της Formula 1 έχουν την έδρα τους στη Βρετανία και άρα είναι υποχρεωμένες να κάνουν οικονομικές δηλώσεις, κάθε χρόνο. Σε ό,τι αφορά τις εξαιρέσεις, η Sauber έχει τη βάση της στην Ελβετία, η Ferrari με την Toro Rosso στην Ιταλία και η Force India κήρυξε πτώχευση, για να την αγοράσει Καναδός δισεκατομμυριούχος και να τη μετονομάσει σε Racing Point. Παρ' όλα αυτά, οικονομικά στοιχεία για το 2017 δεν υπάρχουν, αφού δεν κατατέθηκαν ποτέ.

Όπως αυξήθηκαν οι υπάλληλοι, αυξήθηκε και ο μέσος όρος των μισθών τους, περίπου στο 50% (για την ακρίβεια, στο 46.6%). Από εκεί που ήταν το 2007 στα 67.323 ευρώ το χρόνο έχει φτάσει στα 99.213 ευρώ.

Toυς μεγαλύτερους μισθούς τους έδινε το 2017 η Williams που τα τελευταία χρόνια τερματίζει τελευταία στο πρωτάθλημα των κατασκευαστών.

Τα συμβόλαια των ομάδων λήγουν στο τέλος της επόμενης αγωνιστικής περιόδου. Έπειτα, η F1 έχει ως στόχο να παρουσιάσει και να επιβάλει, σιγά σιγά ένα cap που σύμφωνα με πληροφορίες θα αρχίζει από τα 177.208.000 ευρώ και έως το 2023 θα 'χει φτάσει στα 132.906.000 ευρώ. Η Daily Mail έγραψε πως αυτές οι μειώσεις θα φέρουν απολύσεις και περί τους 1.250 ανθρώπους θα χάσουν τη δουλειά τους. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ