Άτακτες σκέψεις ενός CFO

Αλλαγή πλάνου: Μεταφερόμαστε εκτός συνόρων, σε ένα υπαρκτό κόσμο, που εξελίσσεται διαρκώς με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και μας αφήνει έτη φωτός πίσω, ανόητα και μαλθακά έρμαια αποτυχημένων παραγοντίσκων και ανίκανων πολιτικών.

Άτακτες σκέψεις ενός CFO

Αλλαγή πλάνου: Μεταφερόμαστε εκτός συνόρων, σε ένα υπαρκτό κόσμο, που εξελίσσεται διαρκώς με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και μας αφήνει έτη φωτός πίσω, ανόητα και μαλθακά έρμαια αποτυχημένων παραγοντίσκων και ανίκανων πολιτικών.

Σε ένα βροχερό cafe, στο κέντρο της αγχωτικής μεγαλούπολης, το σημειωματάριο ένος Chief Football Officer , ξεχασμένο πάνω στο τραπέζι, ξεδιπλώνει την αβεβαιότητα του σύγχρονου ποδοσφαίρου και μας υποβάλλει στην σύγκριση με τον αντίστοιχο παράγοντα της ομάδας που υποστηρίζουμε...

«......Η ποδοσφαιρική επανάσταση βρίσκεται στην αρχή της. Η διοίκηση ενός ποδοσφαιρικού club δεν περιορίζεται πλέον σε απλοποιημένες κατάστασεις αλλά αντανακλά την πολυπλοκότητα του χαοτικού κόσμου μας και απαιτεί την συνεχή μάθηση, καινοτομία και εξέλιξη. Η απόδειξη του ποδοσφαιρικού θεώρηματος δεν θέλει πια μόνο την κατάκτηση τίτλων, αλλά και την εύρωστη επιχειρηματική λειτουργία σε ένα μεταλλασόμενο περιβάλλον.

Από την επιλογή του αρχιτέκτονα που θα ξανασχεδιάσει το γήπεδο με στόχο την μεγιστοποίηση των εσόδων μέχρι την πρόσληψη του προπονητή που θα διαχειριστεί το μωσαϊκό των ποδοσφαιριστών, οι άγνωστοι παράγοντες είναι αμέτρητοι. Η απροβλεψιμότητα, κύριο χαρακτηριστικό των πολύπλοκων οργανισμών και συστημάτων, αρχίζει να διαφαίνεται πάνω από τον πλανήτη του ποδοσφαίρου. Ο τρόπος διαχείρισης της είναι πια το ιερό δισκοπότηρο της ποδοσφαιρικής ψυχολογίας.

Ο κόσμος των επιχειρήσεων έχει υποδεχθεί το φαινόμενο με την ασύλληπτη κοινωνική επιρρόη, ένα εργοστάσιο παραγωγής συναισθημάτων και χρημάτων. Το ποδόσφαιρο μοιάζει με μία επαναστατική ανακάλυψη που όλοι προσπαθούν να αξιοποίησουν, αλλά ελάχιστοι αντιλαμβάνονται την χρησιμότητά της.

Η οικονομική κατάρευση ομάδων-συμβόλων ,o πληθωρισμός που έφερε ο Bosman και τα τηλεοπτικά συμβόλαια, το doping και οι δημόσιες σχέσεις, οι οπαδοί, οι φίλαθλοι, η φήμη, οι γυναίκες...Το ποδόσφαιρο παράγει ιστορίες, φιλοδοξίες και χρήμα. Η ιστορία του κερδοσκόπου Florian Homm που χρησιμοποίησε τον πρόεδρο της B.Dortmund Dr.Niebaum αποτελεί ένα σύγχρονο επιχειρηματικό θρίλερ.

H εμπορευματοποίηση και ο νεοπλουτισμός του Champions League μας οδήγησε στην δημιουργία μίας elite σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα που μονοπωλεί κάθε έννοια εσωτερικού ανταγωνισμού. Τον θεσμό χαρακτηρίζει η εναλλαγή των υπερδυνάμεων που προέρχονται από Ισπανία,Γερμανία και Ιταλία. Οι Αγγλοι δείχνουν να έρχονται δυναμικά, αφού υιοθέτησαν την εισαγωγή όχι μόνο προπονητών και παικτών, αλλά και διοικήσεων.

Τα διοικητικά συμβούλια των ομάδων έχουν περισσότερη πια συνοχή από τις ενδεκάδες των ομάδων. Παίκτες από όλο τον κόσμο έχουν ισοπεδώσει πλήρως την ταύτιση ομάδων με πόλεις ή και χώρες, ενώ η UEFA θα προσπαθήσει στο επόμενο συνέδριο της ( στο Talin στην Εσθονία τον Μάρτιο) να πείσει τις ομάδες για ένα minimum αριθμό γηγενών παικτών από την επόμενη χρονιά.

Η αναπάντεχη επιτυχία της Εθνικής Ελλάδος υποδαύλισε μία δικαιολογία-Δούρειο Ίππο για το μέλλον του ποδοσφαίρου. Οι ποδοσφαιρικές υπερδυνάμεις που κατέρρευσαν στα γήπεδα της Πορτογαλίας μοιράστηκαν σιγοψυθιριστά την δικαιολογία της κούρασης. Μία άδικη προσέγγιση για την εικόνα που παρουσίασαν οι Ελληνες, αλλά ένα βολικότατο μονοπάτι για τα αιτήματα μας μέσω G-14. Oι λέξεις “έσοδα”’ και “κέρδη” αποτελούν το DNA της G-14 και η συμμετοχή των ποδοσφαιριστών μας σε εθνικές ομάδες αποτελεί επιχείρημα αποζημίωσης.

Οι ομάδες-εταιρείες ψάχνουν για το μοντέλο διοίκησης που θα φέρει την εξέλιξη στους ισολογισμούς, στο branding και στον αγωνιστικό χώρο. H Real M. έχει επιλέξει να πορευθεί με τεχνικό διευθυντή, προπονητή και ένα πολυεθνικό μείγμα ακριβοπληρωμένων super stars. Η πιθανότητα να μείνει για δεύτερη χρονιά χωρίς τρόπαιο δεν δείχνει να προβληματίζει τον Florentino Perez, αφού μου είπε ότι ” ....δεν υπάρχει προηγούμενο χρηματοοικονομικό μοντέλο στην παγκόσμια αθλητική ιστορία που να είναι ικανό να φέρει 300 εκ.ευρώ έσοδα σε μία χρονιά.» . Οι επιλογές του γίνονται στα πλαίσια της καπιταλιστικής ανάπτυξης, άλλωστε ο Beckham προτιμήθηκε από τον Ronaldinho γιατί « κάνει όλη την Ασία να θέλει να κοιμηθεί μαζί του» και η φανέλλα του έχει γίνει το «δεύτερο εξαγώγιμο ισπανικό προίον.»

Αν θα επιλέξω τον Jacques Herzog και τον Pierre de Meuron για να σχεδιάσουν τον νέο μας γήπεδο, σε ποιο ύψος θα ορίσουμε τις τιμές των προιόντων μας σε λίρες, δολλάρια, ευρώ και γιεν, αν θα προσλάβουμε τελικά τον ψυχολόγο που μας πρότειναν, αν θα προχωρήσουμε με τα φυτώρια σε όλους τις ηπείρους και σε πόσες γλώσσες θα μεταφράσουμε το web site μας, αυτά με απασχολούν αρκετά τον τελευταίο καιρό...»

24MEDIA NETWORK