Κοινωνικά δικτυωμένος
Έχεις προφίλ;

Όταν ο Mark Zuckerberg δημιούργησε το «thefacebook», στις 4 Φεβρουαρίου του 2004, ήταν φοιτητής στο Harvard. Το σχέδιο του ήταν να δώσει στους φοιτητές του πανεπιστημίου του έναν τρόπο να επικοινωνούν μέσω των υπολογιστών τους στο τεράστιο campus του Harvard.
Το project του γνώρισε μεγάλη επιτυχία στον φοιτητόκοσμο και σύντομα διαδόθηκε και σε άλλα αμερικάνικα πανεπιστήμια. Τότε, μόνο όποιος είχε e-mail σε κάποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα των H.Π.Α. μπορούσε να εγγραφεί και να το χρησιμοποιήσει. Τέσσερα περίπου χρόνια αργότερα, το «thefacebook» έχει γίνει απλά «facebook» και έχει πάει πολύ μακριά…
Οποιοσδήποτε άνω των 13 μπορεί –δωρεάν- να το χρησιμοποιήσει για να δημιουργήσει το προφίλ του και να βρει , στα υπάρχοντα δίκτυα ή αλλού, παλιούς συμμαθητές, συνεργάτες ή απλά να κάνει νέες γνωριμίες (facebook friends). Μαζί με το MySpace.com είναι τα μεγαλύτερα social networking (κοινωνική δικτύωση) sites. Τα έσοδα προέρχονται μόνο από διαφημίσεις και χορηγικά δημιουργημένα groups. Όμως, είναι τόσα πολλά (57 εκ. χρήστες είναι αυτοί…) που κολοσσοί όπως η Microsoft, Yahoo!, Google, Viacom κ.α. παρακαλάνε να το αγοράσουν μόνο και μόνο για να φάνε πόρτα από τον ιδρυτή του που απαντάει: «Θέλουμε να παραμείνουμε ανεξάρτητοι».
1,5 εκ δολάρια την εβδομάδα ήταν τα έσοδα για το 2006, ενώ υπολογισμοί λένε ότι θα φτάσουν το 1 δις δολάρια το χρόνο μέχρι το 2015. Καθόλου περίεργο λοιπόν που ο Zuckerberg αρνήθηκε πρόταση εξαγοράς από την Yahoo! (λέγεται ότι έφτασε τα $2 δις) και που η αξία του facebook ανέρχεται σύμφωνα με την ίδια την εταιρία στα $8 δις. Καθόλου περίεργο επίσης που στην Microsoft τρίβουν τα χέρια τους από ικανοποίηση που κέρδισαν την μάχη με την Google για παροχή διαφημίσεων στο site, ενώ έδωσαν $246 εκ. για να αποκτήσουν το 1,6% του facebook.
Ο φίλος Paparazzi, μου ζήτησε να γράψω αυτό το post με τα στοιχεία αυτά για το facebook, αλλά και για να πω πόσο κακό κάνουν όλα αυτά τα sites γνωριμιών μέσω Internet. Όμως θα διαφωνήσω…
Τα social networking sites δεν κάνουν περισσότερο κακό απ’όσο κάνει ή έκανε το τηλέφωνο ή οποιαδήποτε άλλη εφεύρεση. Όσο μας αποξενώνει το τηλέφωνο επειδή μας επιτρέπει να καλούμε delivery αντί να πηγαίνουμε στο εστιατόριο, άλλο τόσο μας απομακρύνουν αυτά. Αντιθέτως θεωρώ ότι ιστοσελίδες όπως το mySpace ή το facebook έχουν επιτύχει τόσο πολύ επειδή διευκολύνουν την επαφή ανθρώπων που έχουν απομακρυνθεί είτε λόγω των αποστάσεων είτε λόγω των συνθηκών.
Τους δικούς μου προβληματισμούς τους έγραψα στο «[link: http://blogs.contra.gr/blogs/Area22/146977|Web 2.0: Κοινότητες ή Φυλακές;]» και τους διατηρώ ακόμα. Ακόμα και το facebook με το τελευταίο του πρόγραμμα, το [link: http://en.wikipedia.org/wiki/Beacon_%28Facebook%29|Beacon], έκανε μια παρασπονδία χρησιμοποιώντας δεδομένα χρηστών για διαφημίσεις και συνεπώς έσοδα, με συνέπεια να το μετατρέψει και να ζητήσει συγγνώμη. Παρ’όλα αυτά, δεν παύω να πιστεύω ότι τέτοιες προσπάθειες έχουν και τα καλά τους. Το YouTube, το facebook με τις εφαρμογές που έχει, το mySpace κ.λ.π. διευκολύνουν την επικοινωνία ενώ παράλληλα διεγείρουν τη δημιουργικότητα των χρηστών.
Εξάλλου, το Internet είναι εργαλείο επικοινωνίας και δημιουργίας (μεταξύ άλλων) και όσο κι αν ο Zuckerberg έχει γίνει πλέον βαθύπλουτος, δεν μπορώ παρά να μην επικροτήσω την επιμονή του (αν είναι ειλικρινής και όχι τέχνασμα marketing) να διατηρήσει το facebook ανεξάρτητο.