X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

Η σεζόν των Ντέταρι, Χάτζι και Μαραντόνα

Photostop στη σεζόν 1988-89. Ο Ολυμπιακός του Κοσκωτά φέρνει τον Ντέταρι και σαρώνει την αγορά. Την ΑΕΚ αναλαμβάνει ο Μπάγεβιτς, ο Παναθηναϊκός θέλει να φέρει τον Χάτζι και η ΑΕΛ παίζει στην Ευρώπη ως πρωταθλήτρια. Ο ΠΑΟΚ ζει τους ιστορικούς αγώνες με τη Νάπολι του Ντιέγκο Μαραντόνα.

Το καλοκαίρι του 1988 είναι το θερμότερο μεταγραφικό καλοκαίρι στην ιστορία του ελληνικού πρωταθλήματος, με δισεκατομμύρια δραχμές να πέφτουν στο τραπέζι είτε κυριολεκτικά είτε στο «μιλητό» και τις ελληνικές ομάδες να κάνουν όνειρα για μεγάλες ευρωπαϊκές διακρίσεις. Πρωταγωνιστής του αλησμόνητου «παζαριού» ο Γιώργος Κοσκωτάς και κατά συνέπεια ο Ολυμπιακός, ο οποίος ξοδεύει πάνω από 2 δισεκατομμύρια δραχμές σαρώνοντας τα πάντα. Δεσπόζει η τεράστια μεταγραφή του Ούγγρου Λάγιος Ντέταρι από την Άιντραχτ Φρανκφούρτης αντί του αστρονομικού ποσού του 1,2 δισ. δραχμών, του υψηλότερου μέχρι τότε ποσού που δαπανήθηκε από ελληνικό σύλλογο για ποδοσφαιριστή.

Οι πραγματικές βόμβες του Κοσκωτά όμως, είναι η μεταγραφή (που αργότερα ακυρώνεται) του Κώστα Αντωνίου από τον Παναθηναϊκό και κυρίως το προσύμφωνο με το μεγάλο αστέρι του τριφυλλιού, Δημήτρη Σαραβάκο, ο οποίος σύμφωνα με τον αστικό μύθο, λαμβάνει στην πλατεία της Νέας Σμύρνης από τον αδελφό του Γιώργου Κοσκωτά, Σταύρο, μια μαύρη σακούλα με 100 εκατομμύρια δραχμές προκαταβολή προκειμένου να μεταγραφεί στον Πειραιά.

Ο Σαραβάκος απευθύνεται στο Βαρδινογιάννη, τον ενημερώνει για το ποσό που του προσφέρει ο Κοσκωτάς και η απάντηση του Γιώργου είναι μνημειώδης: «Μόνο τρελός θα μπορούσε να αρνηθεί τόσα λεφτά. Να πας στον Ολυμπιακό.»! Ο Κοσκωτάς, μετά την απώλεια του Κυπέλλου στα πέναλτυ από τον Παναθηναϊκό, έχει αποφασίσει πραγματικά να τινάξει τη μπάνκα στον αέρα: στον Πειραιά φθάνουν εκτός από το Ντέταρι για τον οποίο βουλιάζει το αεροδρόμιο και το δημαρχείο του Πειραιά, ο Σάββας Κωφίδης από τον Ηρακλή, ο Σωτήρης Μαυρομάτης από τον ΠΑΟΚ, ο Κούλης Καραταΐδης από την Καστοριά, ο Ηλίας Σαββίδης από τον Πανσερραϊκό, ο Αγάπιος Καλταβερίδης από τη Νοσατέλ Ξαμάξ και ο Κώστας Αντωνίου από τον Παναθηναϊκό. Εάν συνυπολογιστούν οι μεταγραφές μεσούσης της προηγούμενης περιόδου, ο Ολυμπιακός έχει προσθέσει στο ρόστερ 23 νέους ποδοσφαιριστές και οι οπαδοί του ζουν την απόλυτη ονείρωξη.

Ήθελε Χάτζι, υπολόγιζε χωρίς Τσαουσέσκου

Ο Βαρδινογιάννης από την άλλη, δεν θα μπορούσε να παραμείνει αμέτοχος στο μεταγραφικό οργασμό και προσπαθεί να απαντήσει. Μετά από κάποιες κωμικές διαρροές όπως εκείνη για το Ντιέγκο Μαραντόνα, ο Παναθηναϊκός συμφωνεί με το Ρουμάνο διεθνή αρτίστα Γκεόργκε Χάτζι, στον οποίο (πιο σωστά στην οικογένειά του) προσφέρει 450 εκατομμύρια και προσπαθεί να τον «περάσει» σαν Έλληνα με ονοματεπώνυμο Γιώργος Χατζής και καταγωγή από τις Σέρρες.

Οι εφημερίδες παρουσιάζουν τη μεταγραφή σαν τελειωμένη υπόθεση, οι οπαδοί του Παναθηναϊκού δείχνουν να αναθαρρούν, άπαντες όμως έχουν υπολογίσει χωρίς το Νικολάε Τσαουσέσκου. Στο προεδρικό γραφείο καταφθάνει απόρρητο έγγραφο των μυστικών υπηρεσιών της Ρουμανίας, το οποίο αναφέρει ότι ο ποδοσφαιριστής Γκεόργκε Χάτζι επίκειται να μεταγραφεί σε ελληνικό σύλλογο είτε στον Παναθηναϊκό, είτε στον Ολυμπιακό Πειραιώς.

Ο Τσαουσέσκου, παρά τις καλές σχέσεις με την οικογένεια Βαρδινογιάννη, θεωρεί την κίνηση ασεβή και η Στεάουα από κει που τα είχε βρει σε όλα με το Βαρδινογιάννη, ξαφνικά αξιώνει το απίστευτο ποσό των 10 εκατομμυρίων δολαρίων προκειμένου να συναινέσει στη μεταγραφή του ποδοσφαιριστή. Το πλήγμα για τον Παναθηναϊκό και το Βαρδινογιάννη προσωπικά είναι τεράστιο, ο κόσμος έχει αρχίσει να διαμαρτύρεται πάρα πολύ έντονα αφού η διαφορά επί χάρτου από τον Ολυμπιακό είναι τεράστια και οι μεταγραφές Βαρδινογιάννη μέχρι τότε είναι «εξευτελιστικές για την ιστορία του Παναθηναϊκού» που εκτός των άλλων έχει αποδυναμωθεί σε τεράστιο βαθμό με την αποχώρηση των Ζάετς-Ρότσα, αλλά και την επικείμενη μεταγραφή Αντωνίου στον Ολυμπιακό.

Στην Παιανία έχουν φτάσει ο άγνωστος Δανός φορ Κλάους Νίλσεν, ο Βούλγαρος μέσος Χρίστο Κόλεφ ως αντικαταστάτης του Ρότσα, ενώ αναζητείται ο διάδοχος του Βέλιμιρ Ζάετς ο οποίος αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα τραυματισμού και ουσιαστικά τίθεται νοκ άουτ για όλη τη σεζόν.

Κλήρωση

Ευτυχώς για τον Παναθηναϊκό, η κλήρωση στο Κύπελλο Κυπελλούχων είναι ευνοϊκή και απέναντι στο τριφύλλι του νέου Σουηδού προπονητή Γκούντερ Μπένγκτσσον κληρώνεται η αδύναμη κυπριακή Ομόνοια. Δεν θα μπορούσε να επικαλεστεί κανείς την ίδια τύχη και για τους έτερους εκπροσώπους του ελληνικού ποδοσφαίρου στα ευρωπαϊκά Κύπελλα: πλην της υπέροχης Λάρισας του Βλάντιμιρ Ταμπόρσκι που θα αντιμετωπίσει σαν «πρωτάρα» τους Ελβετούς της Νοσατέλ Ξαμάξ, η ΑΕΚ κληρώνεται με τους Βάσκους της Αθλέτικ Μπιλμπάο και ο ΠΑΟΚ με την ιταλική Νάπολι του Ντιέγκο Μαραντόνα.

Κι αν για την απερχόμενη πρωταθλήτρια ΑΕΛ οι απαιτήσεις για αλόγιστες μεταγραφές και έξοδα ήταν εκτός συζήτησης (η Λάρισα έφθασε στην κορυφή του ελληνικού ποδοσφαίρου βασιζόμενη στην ορθή και χρηστή διαχείριση του αείμνηστου Καντώνια και στην καταπληκτική χημεία της ομάδας που αποτελείτο από ταλέντα της περιοχής) η ΑΕΚ και ο ΠΑΟΚ δεν ήταν δυνατόν να μείνουν απλοί θεατές στη γιγαντομαχία Ολυμπιακού-Παναθηναϊκού και να φανούν ελλιποβαρείς στη θεσμοθέτηση στόχων μεγάλης ευρωπαϊκής διάκρισης.

ΑΕΚ με Ντούσαν, ΠΑΟΚ με Ίσραελ

Η ΑΕΚ το καλοκαίρι του 1988 μετά από μεγάλες μάχες στο εσωτερικό της προκειμένου να απομακρυνθεί ο Ανδρέας Ζαφειρόπουλος, δίνει τα κλειδιά στον επιχειρηματία νυχτερινών κέντρων (και ΑΕΚτζή) Στράτο Γιδόπουλο, ο οποίος ως παλιός ποδοσφαιριστής γνωρίζει το χώρο και προχωρά σε εντυπωσιακές αν μη τι άλλο κινήσεις.

Προπονητής προσλαμβάνεται ο παλαίμαχος άσσος της ομάδας και ιδιαιτέρως αγαπητός στον κόσμο της Ένωσης, Ντούσαν Μπάγεβιτς, ενώ ο Γιδόπουλος κάνει το colpo grosso υπογράφοντας προς έκπληξη όλων τον Πολωνό σταρ Μίροσλαβ Οκόνσκι από τη Μπουντεσλίγκα και το Αμβούργο. Το δίδυμο Οκόνσκι – Χένρικ Νίλσεν υπόσχεται γκολ και θέαμα για μια ΑΕΚ που κυνηγάει την «ολική επαναφορά» της στις κορυφές του ελληνικού ποδοσφαίρου, αφού με εξαίρεση την κατάκτηση του Κυπέλλου το 1983 κόντρα στον ΠΑΟΚ, η Ένωση έχει μετατραπεί σε φτωχό συγγενή υπό τη διαχείριση Ζαφειρόπουλου.

Ο έτερος δικέφαλος, ο ΠΑΟΚ, επίσης βρίσκεται μπροστά σε διοικητικές αλλαγές και ανακατατάξεις, αφού ο μονίμως ανικανοποίητος και «δύσκολος» κόσμος του, απαιτεί την απομάκρυνση του Δεδέογλου και την αντικατάστασή του με το γνωστό βορειοελλαδίτη βιομήχανο, Θωμά Βουλινό. Ο ΠΑΟΚ στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του, πραγματοποιεί επίσης εντυπωσιακές μεταγραφές και προσλαμβάνει έναν πολύ σημαντικό προπονητή, το Ρίνους Ίσραελ.

Ο Ολλανδός φέρνει μαζί του από τη Φίτεσσε το «θωρηκτό» Μάικ Σμολ, έναν θηριώδη Άγγλο σέντερ φορ και συναινεί στις μεταγραφές του Νορβηγού Όσβολντ και του μεγάλου αστεριού της Κορίτιμπα, το Βραζιλιάνο Λουίς Φερνάντο. Μαζί με τους προαναφερθέντες, στην Τούμπα έρχεται με καλές συστάσεις και ο ομογενής από την Αυστραλία Τζώννυ Αναστασιάδης, πάνω απ’ όλα όμως ο Δεδέογλου κατορθώνει και διατηρεί στο ρόστερ το Γιώργο Σκαρτάδο, το Ροδίτη μέσο που απασχόλησε έντονα τον Ολυμπιακό.

Θύρα 13 κι ο Αντωνίου "ούτε νεκρός"

Η σεζόν ξεκινά με τους οπαδούς όλων των ομάδων σε παροξυσμό. Στην ΑΕΚ κάνουν «νέα αρχή», στη Λάρισα αδημονούν για την πρώτη παρουσία στο «μεγάλο Κύπελλο», στον Ολυμπιακό ζουν το όνειρο κάθε οπαδού με μεταγραφές και φιέστες, στον ΠΑΟΚ περιμένουν το Μαραντόνα στην Τούμπα. Ο μόνος που αντιμετωπίζει σοβαρά εσωτερικά προβλήματα, είναι ο Παναθηναϊκός και ο Βαρδινογιάννης. Ο κόσμος και ιδαίτερα η Θ13, είναι κάτι παραπάνω από ανήσυχος, αφού οι πρώτες διαρροές για την απώλεια του Σαραβάκου έχουν φθάσει στα αυτιά των οπαδών του Παναθηναϊκού και οι υποσχέσεις του Βαρδινογιάννη για μεγάλες μεταγραφές και ικανοποίηση των αιτημάτων του Μπένγκτσσον (ο Σουηδός μόλις σχημάτισε άποψη για το ρόστερ απαίτησε τουλάχιστον 9 μεταγραφές για να παρουσιάσει κάτι αξιόμαχο στο χορτάρι) μετατράπηκαν σε... Κόλεφ των 44 εκατομμυρίων και Νίλσεν των 20 εκατομμυρίων.

Ευτυχώς για το Βαρδινογιάννη, το εμπόδιο της Ομόνοιας ξεπεράστηκε πολύ εύκολα και ο Παναθηναϊκός αν και μέτριος, με μια κεφαλιά του Μαυρίδη έφυγε νικητής από τη Λευκωσία με 0-1. Μια νίκη πύρρειο, αφού κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού αποβάλλεται ο –πολύ εκνευρισμένος λόγω της υπόθεσης Κοσκωτά- Δημήτρης Σαραβάκος για διαμαρτυρία. Εν τω μεταξύ, ο πόλεμος στο ΑΣΕΑΔ για τη μεταγραφή του Αντωνίου μαίνεται: το αρμόδιο όργανο αποφαίνεται εν τέλει ότι ο ποδοσφαιριστής δεν έχει δικαίωμα μεταγραφής καθότι δεν είναι ελεύθερος και επί της ουσίας τον υποχρεώνει να επιστρέψει στη Λεωφόρο.

Ο Αντωνίου δηλώνει θυμωμένος ότι «δεν γυρίζω ούτε νεκρός», λίγους μήνες αργότερα όμως, θα επιστρέψει και θα αποκαταστήσει τη σχέση του και με το Βαρδινογιάννη και με τον κόσμο της ομάδας που κάνει το βίο-αβίωτο στο διοικητικό ηγέτη του Παναθηναϊκού στο «Απόστολος Νικολαΐδης».

Ο πανηγυρισμός του Μητσιμπόνα και ο Πίττας

Ενώ στον Παναθηναϊκό επικρατεί περίπου το χάος, στη Λάρισα το Αλκαζάρ φορά τα γιορτινά του και η ΑΕΛ είναι έτοιμη να δώσει μια από τις τελευταίες παραστάσεις εκείνης της αξέχαστης ομάδας μπροστά στον κόσμο της: η ομάδα του Ταμπόρσκι είναι καταιγιστική, προηγείται από το πέμπτο λεπτό των Ελβετών, κατόπιν όμως πληρώνει την απειρία της και δέχεται την ισοφάριση από το Χέρμαν πριν τη συμπλήρωση μιας ώρας αγώνα. Η Λάρισα είναι πολύ ανώτερη, χάνει αλλεπάλληλες ευκαιρίες και λυτρώνεται στο 90ο λεπτό από το Γιώργο Μητσιμπόνα. Ο Βαλαώρας θα εκτελέσει το φάουλ, θα απομακρύνει η άμυνα των Ελβετών, ο Κολομητρούσης θα σουτάρει και ο «Μήτσι» θα εκμεταλλευθεί την ασθενή απόκρουση του Κορμινμπέφ για το πέρα για πέρα δίκαιο αλλά φτωχό 2-1.

Είναι ένα ιστορικό γκολ, γεμάτο πάθος και ένταση που αποτυπώνεται εύγλωττα στο πρόσωπο του Γιώργου Μητσιμπόνα καθώς διασχίζει το μισό γήπεδο πανηγυρίζοντας, με τους συμπαίκτες του να τον κυνηγούν για να τον συγχαρούν και να γιορτάσουν την ιστορική νίκη.

Την ίδια ώρα στην Αθήνα, η Νέα Φιλαδέλφεια έχει γεμίσει ασφυκτικά παρά την ισχυρή βροχόπτωση, η ατμόσφαιρα στο γήπεδο είναι η πιο καυτή από ποτέ και η ΑΕΚ υποδέχεται την Αθλέτικ Μπιλμπάο. Η ΑΕΚ είναι ορμητική, παρατάσσεται σούπερ επιθετικά από το Μπάγεβιτς και δεν αφήνει τους Βάσκους να πάρουν ανάσα. Οκόνσκι, Σαββίδης, Νίλσεν, Χριστοδούλου, Πίττας, συνθέτουν μια πολύ επιθετική πεντάδα στην εμπροσθοφυλακή και με τη συμπλήρωση του εικοσαλέπτου το γκολ έρχεται: ο Όκο ανοίγει στο Νίλσεν, ο ξανθομάλλης φορ ίσα που προλαβαίνει να σεντράρει πέφτοντας και ο Δημήτρης Πίττας σχεδόν σκαρφαλώνοντας στην πλάτη του Αλκόρτα, καρφώνει με το κεφάλι τη μπάλα στο «γάμα» της εστίας του Μπιουρούν.

Το γκολ είναι παληκαρίσιο, «αγγλικό» θα μπορούσε να πει κανείς, όπως και ο πανηγυρισμός του Τάκη Πίττα που τρέχει στα κάγκελα της σκεπαστής βγάζοντας την ένταση της στιγμής. Η ΑΕΚ θα προσπαθήσει να φτάσει και σε δεύτερο γκολ, η έλλειψη όμως ενός ικανού χαφ πλάι στον Οκόνσκι, της στερεί το ξακάθαρο προβάδισμα για τη ρεβάνς.

Ο ΠΑΟΚ στη Νάπολι

Κι αν το παιχνίδι της ΑΕΚ απασχόλησε μόνο τους οπαδούς της, το παιχνίδι του ΠΑΟΚ στο Σαν Πάολο απέναντι στη μεγάλη Νάπολι του Μαραντόνα, το περίμενε ολόκληρη η φίλαθλη Ελλάδα. Το καραβάνι των παοκτσήδων έχει ξεκινήσει και έχει πάρει θέση από πολύ νωρίς στη γκραντινάτα του γηπέδου στη κακόφημη περιοχή της Fuorigrotta. Οι οπαδοί του ΠΑΟΚ περίμεναν το παιχνίδι από το λεπτό που η ομάδα κληρώθηκε με «την ομάδα του Μαραντόνα», ενώ και οι Ιταλοί δείχνουν να υπολογίζουν πολύ το παιχνίδι, αφού στόχος του προπονητή των partenopei Οττάβιο Μπιάνκι είναι η κατάκτηση του ΟΥΕΦΑ.

Η Νάπολι εκείνης της εποχής πραγματικά τρόμαζε οποιονδήποτε αντίπαλο: εκτός του εξωγήινου Ντιέγκο, ονόματα όπως ο βασικός φορ της Βραζιλίας Αντόνιο Καρέκα, ο «εγκέφαλος» Αλεμάο, επίσης Βραζιλιάνος διεθνής και πλειάδα Ιταλών βοηθητικών όπως ο Ντε Νάπολι, ο Κρίπα, ο νεαρός αλλά θαυματουργός Τσίρο Φεράρα, συνέθεταν μια ομάδα εντυπωσιακή που είχε μετατραπεί σε καμάρι του ιταλικού νότου.

Το έργο του ΠΑΟΚ ήταν εξ ορισμού πολύ δύσκολο και ο Ίσραελ ήξερε ότι για να υπάρξουν ελπίδες στη ρεβάνς έπρεπε να περιοριστεί ο Ντιέγκο, το ματς να πάει σε (πολύ) αργό τέμπο και ο ΠΑΟΚ να ξεπεράσει εαυτόν. Πράγματι, χάρη σε μια συγκλονιστική εμφάνιση του Φερνάντο και του Γκιτσιούδη, ο ΠΑΟΚ ελέγχει το ματς και παρουσιάζεται πάρα πολύ συγκεντρωμένος παρά την παρουσία 65 χιλιάδων θεατών που δημιουργούν μια πολύ έντονη ατμόσφαιρα. Ο Μαραντόνα, κλεισμένος με διπλό man2man και μάλλον ανόρεχτος, είναι ωσεί παρών στο πρώτο ημίχρονο και η Νάπολι απειλεί κυρίως με σόλο του Καρέκα και μακρινά σουτ.

Αντικείμενα στον Ντιέγκο

Ο Γκιτσιούδης είναι πάντοτε εκεί, όπως και οι οπαδοί του ΠΑΟΚ που κάνουν το αδιανόητο: η Νάπολι κερδίζει κόρνερ στη γωνία των Ελλήνων εκδρομέων, το οποίο σπεύδει να εκτελέσει ο Αργεντίνος θεός της μπάλας.Οι ΠΑΟΚτσήδες πετούν αντικείμενα και ο Ντιέγκο γυρίζει απορημένος στην εξέδρα, αντιλαμβάνεται τι συμβαίνει και υψώνει το χέρι φανερά νευριασμένος κάνοντας τη χαρακτηριστική made in Italy κίνηση che cazzo που έκανε και ο Αλμπέρτο Μαλεζάνι στην αλήστου μνήμης συνέντευξη Τύπου. Το Σαν Πάολο ξυπνάει από το λήθαργο του αργού τέμπου που είχε επιβάλλει ο Ίσραελ και σπρώχνει την ομάδα προκειμένου να «τιμωρήσει» την ασέβεια.

Το γκολ όμως δεν έρχεται και θα χρειαστεί ένα πολύ μπρούσκο τάκλιν του Δημήτρη Μήτογλου στο 58’ για να καταλογίσει ο Γερμανός Σμιντχούμπερ (ορθά) το πέναλτι με το οποίο η Νάπολι θα προηγηθεί. Εκτελεί ο Ντιέγκο Μαραντόνα, που με άψογο στυλ στέλνει τη μπάλα συρτά στη δεξιά γωνία της εστίας και το Γκιτσιούδη στην αριστερή. Ο ΠΑΟΚ θα ανασυνταχθεί, ο Ίσραελ θα προσπαθήσει να δώσει ταχύτητα στην ομάδα αντικαθιστώντας το βαρύ Σμολ με τον Τέλη Καρασαββίδη, θα γίνουν κάποιες χλιαρές επιθέσεις στα καρέ του Τζουλιάνι, αλλά δεν υπήρχε η απαραίτητη ποιότητα για την υπέρβαση. Η Νάπολι θα επικρατήσει με το ισχνό 1-0 και ο ΠΑΟΚ έχει κάθε λόγο να αισιοδοξεί για τη ρεβάνς της Τούμπας σε 28 βράδια.

Πρώτος ο Εθνικός

Το τελικό ταμείο για τις ελληνικές ομάδες έχει θετικό πρόσημο, αφού αριθμούν 3 νίκες και μια ήττα που αφήνει παράθυρο αισιοδοξίας για τη ρεβάνς, ειδικά στην καυτή Τούμπα που λυγίζει σίδερα. Στο μεταξύ, τέσσερις μέρες αργότερα κάνει πρεμιέρα το δέκατο επαγγελματικό πρωτάθλημα και οι εκπλήξεις δεν λείπουν: ο «άρρωστος» Παναθηναϊκός ηττάται στο Βόλο με 2-1 από τον τοπικό Ολυμπιακό, η ΑΕΚ χάνει με 1-0 από τον Πανιώνιο του Νίκου Αναστόπουλου στο «Καραϊσκάκης», ενώ στο ντέρμπι της αγωνιστικής, ο ΠΑΟΚ λυγίζει την αντίσταση της απερχόμενης πρωταθλήτριας Λάρισας στην Τούμπα με 2-1. Μόνος ήσυχος και άνετος φαινομενικά, ο εκτός ευρωπαϊκών υποχρεώσεων Ολυμπιακός, ο οποίος μπροστά σε 50 χιλιάδες οπαδούς του κερδίζει πολύ πιο εύκολα απ’ ότι δείχνει το τελικό 2-0 (χάνοντας δύο πέναλτι) τον Απόλλωνα Αθηνών με ένα μοναδικό σόου του αείμνηστου Χουάν Χιλμπέρτο Φούνες.

Το αλλόκοτο πρωτάθλημα συνεχίζεται και μόλις μπαίνει ο Οκτώβριος και διεξαχθούν οι ρεβάνς των «ευρωπαίων», την κούρσα οδηγεί ο αήττητος Εθνικός με 6 βαθμούς, ενώ οι μεγάλοι έχουν «σκοτωθεί» μεταξύ τους: ο ΠΑΟΚ χάνει στη Ριζούπολη, αλλά κερδίζει τον Ολυμπιακό στο ΟΑΚΑ με 1-0, ο Παναθηναϊκός χάνει και τα δύο ντέρμπι με την ΑΕΚ στο ΟΑΚΑ και τη Λάρισα στο Αλκαζάρ, ενώ ο Ολυμπιακός εκτός από τον ΠΑΟΚ χάνει και από τον ΟΦΗ στο Γεντί-Κουλέ και έρχεται ισόπαλος και με τον Ηρακλή στο Καυταντζόγλειο. Ένατος ο Ολυμπιακός του Κοσκωτά, δωδέκατος ο Παναθηναϊκός του Βαρδινογιάννη, έβδομη η ΑΕΚ του Μπάγεβιτς! Η μάχη για το πρωτάθλημα προμηνύεται συγκλονιστική και κανείς δεν αποκλείει εκ νέου μια έκπληξη, όπως εκείνη της προηγούμενης σεζόν με τη Λάρισα.

Τυπική ρεβάνς, αποκλεισμός στο Σαν Μαμές

Ο Παναθηναϊκός έχει το ευκολότερο έργο στην ευρωπαϊκή του υποχρέωση, είναι όμως προφανές ότι νοσεί αγωνιστικά, ο Μπένγκτσσον δεν έχει ακόμη προσαρμοστεί ενώ εμφανίζεται και δυσαρεστημένος από τη μη ικανοποίηση των εισηγήσεών του στις μεταγραφές. Το βράδυ της 5ης Οκτωβρίου στο σχεδόν άδειο ΟΑΚΑ, το ματς με την Ομόνοια θυμίζει αγγαρεία. Το πρώτο ημίχρονο κυλά εν μέσω αποδοκιμασιών, η διαφορά δυναμικότητας όμως είναι τέτοια που επιτρέπει στον Παναθηναϊκό χάρη σε ένα ξέσπασμα στο δεύτερο ημίχρονο να κερδίσει με 2-0 τους Κύπριους και να προκριθεί στον επόμενο γύρο. Καλά νέα, το γεγονός ότι ο Νίλσεν ξαναχρίζεται σκόρερ και ότι η ομάδα έδειξε να βγάζει εγωισμό παρά την απουσία υπερπολίτιμων μονάδων όπως ο τιμωρημένος Σαραβάκος, ο ευρισκόμενος στο «ψυγείο» Αντωνίου και ο τραυματίας Ζάγετς. Αποστολή εξετελέσθη και αναμένεται ο επόμενος αντίπαλος για την πολυπόθητη πορεία στον τελικό που επιθυμεί από το καλοκαίρι ο Καπετάνιος.

Το ίδιο βράδυ στη Βασκονία και το Σαν Μαμές, η ΑΕΚ του Ντούσαν Μπάγεβιτς, θα βιώσει την εμπειρία της πραγματικά πολύ σκληρής έδρας των Βάσκων: το γήπεδο είναι τόσο κατηφορικό που η Αθλέτικ του γνώριμού μας Χάουαρντ Κένταλ θα φτάσιε στο σκορ πρόκρισης πριν καν συμπληρωθεί το έκτος λεπτό του αγώνα. Σκόρερ και των δύο τερμάτων ο γηγενής (όπως άλλωστε όλοι οι ποδοσφαιριστές της Αθλέτικ τότε) Πέδρο Ουράλδε, ένας «παλιομοδίτης» επιθετικός που έκανε σμπαράλια την πολυπρόσωπη άμυνα του Μπάγεβιτς με το καλημέρα.

Η ΑΕΚ δεν αντιδρά σε κανένα σημείο του αγώνα, θα γλυτώσει από διασυρμό και παίρνει μαζί της στην Αθήνα επιστρέφοντας μόνο τη μνημειώδη κίνηση των Βάσκων οπαδών όταν οι Ισπανοί αστυνομικοί κινήθηκαν εναντίον των λιγοστών Ελλήνων εκδρομέων: οι οπαδοί της Αθλέτικ στήνουν ένα πρόχειρο ανθρώπινο τείχος και επιτρέπουν στους οπαδούς της ΑΕΚ να αποφύγουν την πολύ δυσάρεστη γνωριμία με τη βασιλική αστυνομία, η οποία όμως στη χώρα των Βάσκων δε χαίρει και της μεγαλύτερης εκτίμησης. Τέλος καλό για τους εκδρομείς, τέλος κακό για την ΑΕΚ που από αρχές Οκτωβρίου μένει εκτός Ευρώπης.

Προπονητής με γούνα

Την ίδια τύχη με την ΑΕΚ έχει και η πρωταθλήτρια Λάρισα στην Ελβετία κόντρα στη Νοσατέλ Ξαμάξ του εκκεντρικότατου Ζιλμπέρ Γκρες. Ο ζωντανός θρύλος της Ξαμάξ (συνολικά κάθισε 14 χρόνια στον πάγκο του Maladière) εμφανίζεται στον πάγκο με γούνα και χτένισμα που παραπέμπει σε εποχές Studio54 και θα ζήλευε και ο Άντυ Γουόρχολ. Λίγη σημασία έχει όμως αυτό, μπροστά σε αυτή καθ’αυτή την προσπάθεια της Λάρισας η οποία κάνει ένα τέλειο ματς, αλλά στερείται της πρόκρισης εξ αιτίας του Ιταλού ρέφερι Ροζάριο Λο Μπέλο και της απειρίας της. Η ΑΕΛ κατορθώνει και κλείνει το ημίχρονο στο βολικό 0-0 και μάλιστα έχει και τις ευκαιρίες για να ανοίξει πρώτη το σκορ, ο Κορμινμπέφ όμως στερεί από Καραπιάλη και Βαλαώρα τη χαρά, ενώ στέκεται πολύ τυχερός όταν σε μια υποδειγματική αντεπίθεση το πλασέ του Θοδωρή Βουτυρίτσα θα βρει το δεξιό κάθετο δοκάρι της εστίας του.

Η Λάρισα είναι καλύτερη και επιβάλλεται, με την έναρξη του δευτέρου μέρους ο Λο Μπέλο αρνείται το πέναλτι στο Βασίλη Καραπιάλη, η ΑΕΛ έχει κλείσει τους Ελβετούς στο μισό γήπεδο και στο 59’ προηγείται με ένα γκολ-ποίημα. Κανιέμπα και Τσιώλης αλλάζουν υποδειγματικά τη μπάλα, ο Καρδιτσιώτης ανοίγει στον Αλεξούλη, ο οποίος σεντράρει γλυκά στο ύψος του ημικύκλιου της περιοχής. Εκεί έρχεται ο Βασίλης Καραπιάλης και πριν η μπάλα αγγίξει το έδαφος τη στέλνει συστημένα με ονειρεμένο βολέ στη γωνία του Κορμινμπέφ. Είναι ένα γκολ που πανηγυρίζεται έξαλλα και δίνει στη Λάρισα συντριπτικές πιθανότητες πρόκρισης.

Λύγισε η ΑΕΛ στα πέναλτι

Δυστυχώς δύο λεπτά αργότερα, ο Λο Μπέλο βλέπει το μαρκάρισμα του Κυριλλίδη εντός περιοχής (ενώ ήταν εκτός) και καταλογίζει το ανύπαρκτο πέναλτι με το οποίο οι Ελβετοί ισοφαρίζουν. Εκείνη η Λάρισα ήταν μια ομάδα που δεν είχει μάθει να κλείνεται και είκοσι λεπτά πριν το τελευταίο σφύριγμα δέχεται και δεύτερο γκολ μετά από μια σειρά από λάθη και κόντρες που επέτρεψαν στον Ρόμπερτ Λούθι να πλασάρει σωστά και να νικήσει το Μιχαήλ. Το ματς οδηγείται στην παράταση και στη συνέχεια στα πέναλτι, όπου ο εκνευρισμός από τα σφυρίγματα του Λο Μπέλο και το αίσθημα της ποδοσφαιρικής αδικίας σε συνδυασμό με την απειρία των ποδοσφαιριστών του Ταμπόρκσι, οδηγεί σε ένα οδυνηρό και πέρα για πέρα άδικο αποκλεισμό.

Ενώ οι Ελβετοί ευστοχούν σε όλα τα πέναλτι, η Λάρισα αντίστοιχα αστοχεί: στο πρώτο ο Γιώργος Μητσιμπόνας, στο δεύτερο ο Ιρλανδός Πολ Μπάνον, στο τρίτο ο Σάκης Τσιώλης. Η ΑΕΛ έπεσε άδοξα και αποκλείστηκε από μια πολύ χειρότερη ομάδα η οποία έκανε στη συνέχεια μια πολύ κακή σεζόν και ανέτρεξε στον μέχρι πρότινος ποδοσφιαριστή της Ούλριχ Στίλικε για να την οδηγήσει εκτός του αδιεξόδου. Αποκλείστηκε στον επόμενο γύρο από τη Γαλατά,η οποία και τη διέλυσε με 5-0 αν και είχε ηττηθεί με 3-0 στο πρώτο παιχνίδι, σε ένα ματς που έμεινε στην ιστορία για τα σφοδρά επεισόδια έξω από το Ali Sami Yen μεταξύ των Τούρκων οπαδών και της αστυνομίας.

Ρεβάνς στην Τούμπα

Ανάλογης έκτασης επεισόδια που δεν περιορίστηκαν μόνο εκτός γηπέδου έγιναν και στην Τούμπα τη βραδιά της πολύ μεγάλης ρεβάνς με τη Νάπολι. Το παιχνίδι το περίμεναν στη Θεσσαλονίκη όσο κανένα άλλο στην πρόσφατη ιστορία του ΠΑΟΚ. Τα εισιτήρια αν και με εξωφρενικές τιμές για την εποχή, έγιναν ανάρπαστα από την ημέρα που κυκλοφόρησαν και εκείνη η βραδιά της 5ης Οκτωβρίου ήταν η τελευταία που η Τούμπα είχε πάνω από 45 χιλιάδες κόσμο.

Η ατμόσφαιρα στο γήπεδο ήταν δύο ώρες πριν το παιχνίδι ήδη κολαστήριο, οι παοκτσήδες είχαν εξαντλήσει την εφευρετικότητά του, φτιάχνοντας ακόμη και πανό με το δικέφαλο αετό να γραπώνει το Μαραντόνα και να τον κατασπαράζει. Ήταν η μεγάλη βραδιά του ΠΑΟΚ, η βραδιά που ολόκληρη η Ευρώπη που παρακολούθησε το παιχνίδι λόγω της παρουσίας του Ντιέγκο, κατάλαβε τι εστί καυτή ατμόσφαιρα σε ελληνικό γήπεδο, αναθεωρώντας τις μέχρι τότε σταθερές περί «φανατικού κοινού».

Δυστυχώς, εκείνη τη βραδιά ο Ντιέγκο δεν παρουσιάστηκε ανόρεχτος όπως στο πρώτο παιχνίδι, ούτε απόρησε για τη λατινοαμερικάνικη εικόνα του γηπέδου που κόχλαζε επί 4 ώρες. Η ατμόσφαιρα και οι αποδοκιμασίες από την προθέρμανση ακόμα προς τους παίκτες της Νάπολι είναι εκκωφαντικές, ο θόρυβος και τα ντεσιμπέλ σε πρωτόγνωρα επίπεδα. Κάπου εκεί ανέλαβε προσωπικά την υπόθεση πρόκριση ο Ντιέγκο Αρμάντο Μαραντόνα και σε συνδυασμό με την πολύ καλή εμφάνιση του Αλεμάο, από πολύ νωρίς έκανε το έργο του ΠΑΟΚ πάρα πολύ δύσκολο.Με τη συμπλήρωση ενός τετάρτου αγώνα, ο Ντιέγκο στοπάρει με το στήθος και χωρίς δεύτερη σκέψη βγάζει μαγική πάσα στον Αντόνιο Καρέκα που απλώς πλασάρει εν κινήσει τον εμβρόντητο Γκιτσιούδη για το 0-1. Η Τούμπα δεν πτοείται, ο περήφανος ΠΑΟΚ αντιδρά σχεδόν άμεσα, το διαγώνιο σουτ του Φερνάντο όμως, θα αποκρούσει ο Τζουλιάνι.

Το παιχνίδι συνεχίζεται στο ίδιο μοτίβο, ο ΠΑΟΚ επιτίθεται και έχει την υπεροχή, η Νάπολι όμως έχει τις ευκαιρίες, αφού ο Ντιέγκο είναι σε μεγάλη βραδιά και τριπλάρει, πασάρει, σουτάρει όπως κι απ’ όπου θέλει. Οι συμπαίκτες του απλώς αστοχούν και ο ΠΑΟΚ γλυτώνει τα χειρότερα, αφού η αναγκαστικά επιθετική προσέγγιση μετά το 0-1 αφήνει εκτεθειμένη την άμυνα και το ρίσκο του Ίσραελ μπορεί να αποβεί μοιραίο. Στο ημίχρονο ο Ολλανδός θα κάνει ακόμη πιο επιθετικό τον ΠΑΟΚ, περνώντας τον Σμολ στη θέση του Καρασαββίδη και το Μιχάλη Ιορδανίδη στη θέση του Κώστα Λαγωνίδη.

Πλέον ο ΠΑΟΚ αγωνίζεται με κάτι σαν 4-2-4 αφού εκτός των δύο φορ που πέρασαν ως αλλαγή, στην αρχική ενδεκάδα βρίσκονται και ο Στέφανος Μπορμπόκης με τον Κυριάκο Αλεξανδρίδη. Εάν συνυπολογίσει κανείς και το γεγονός ότι οι δύο μοναδικοί χαφ είναι το «δεκάρι» παλαιάς κοπής Φερνάντο και ο επιθετικογενής Σκαρτάδος, η τακτική προσέγγιση Ίσραελ θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ακόμη και ως αυτοκτονική.

Ισοφάριση και επεισόδια

Κι όμως, ο ΠΑΟΚ αφού γλυτώνει τουλάχιστον σε 3 περιπτώσεις το 0-2, θα βρει την ισοφάριση στο 65ο λεπτό όταν μετά από μαγική σέντρα με το «μυτάκι» του Φερνάντο, ο Γιώργος Σκαρτάδος με δυνατή κεφαλιά θα νικήσει το Τζουλιάνι. Η Τούμπα ξαναπαίρνει φωτιά, ξεκινά να ξαναπιστεύει στο θαύμα, δυστυχώς όμως η συμπεριφορά της δεν ωφελεί τον ΠΑΟΚ. Ξεκινά μια ατέρμονη ρίψη αντικειμένων, επιθέσεις στον πάγκο, αλλά και στους λιγοστούς συνοδούς της ιταλικής αποστολής που κάθονταν στη Θ1. Τραυματίζονται ο φροντιστής της Νάπολι Salvatore Carmando, ενώ στην κερκίδα το αστυνομικό δελτίο κλείνει με 20 Ιταλούς τραυματίες, μεταξύ των οποίων ο Αντιδήμαρχος Έντσο Νάπολι.

Ο Γερμανός διαιτητής Χορστ Μπρουμάγιερ διακόπτει πολλές φορές το παιχνίδι, πότε για τη ρήψη αντικειμένων και πότε για την εισβολή διαφόρων στον αγωνιστικό χώρο, με αποτέλεσμα να χαθεί πάσα έννοια αγωνιστικού ρυθμού και η ορμή του ΠΑΟΚ να βυθιστεί στο χάος των θερμόαιμων. Ένα σουτ του Φερνάντο που αποκρούει εντυπωσιακά ο Τζουλιάνι είναι το κύκνειο άσμα του ΠΑΟΚ στο ματς, ενός ΠΑΟΚ που πάλεψε αλλά υπολείπετο σε όλα τα σημεία της αντιπάλου του.

Αποκλεισμός και "καψούρα" για Στόιτσκοφ

Οι φιλόδοξες ελληνικές ομάδες της «τρελλής σεζόν» 88-89 ολοκληρώνουν την άκρως απογοητευτική παρουσία τους στα ευρωπαϊκά Κύπελλα, με το μοναδικό επιζήσαντα Παναθηναϊκό, ο οποίος προκρινόμενος στο β’ γύρο του Κυπέλλου Κυπελλούχων, βρίσκει απέναντί του τη Σρέντετς από τη Βουλγαρία, άλλοτε γνωστή ως ΤΣΣΚΑ Σόφιας. Ο Παναθηναϊκός θα αποκλειστεί με συνοπτικές διαδικασίες αφού στο Στάδιο του Στρατού, το Narodna Armia, ηττάται με 2-0 γνωρίζοντας από κοντά τις ικανότητες ενός τεράστιου ποδοσφαιριστή και έναν από τους μεγαλύτερους που έβγαλε το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο: το Χρίστο Στόιτσκοφ.

Ο Βαρδινογιάννης σχεδόν άμεσα κινείται για την απόκτηση του Βούλγαρου παικταρά που έκανε άνω κάτω την άμυνα του τριφυλιού και στη ρεβάνς του Ολυμπιακού Σταδίου στις αρχές Νοεμβρίου δείχνει να είναι κοντά στο να δώσει τα χέρια με τους ιθύνοντες της Σρέντετς για να ντύσει επιτέλους έναν μεγάλο ποδοσφαιριστή στα πράσινα.

Η Σρέντετς κερδίζει με γκολ του Πένεφ και στην Αθήνα τον Παναθηναϊκό, ο οποίος βιώνει μια από τις πιο δύσκολες σεζόν του και αντιμετωπίζει το πρώτο πολύ σοβαρό ενδοδιοικητικό πρόβλημα. Ο Βαρδινογιάννης βρίσκεται σε πάρα πολύ δύκολη θέση και ξέρει ότι μόνο με μια πολύ μεγάλη μεταγραφή όπως εκείνη του Στόιτσκοφ, μπορεί να διασκεδάσει το φιάσκο Χάτζι, αλλά και να δώσει την πολυπόθητη απάντηση στο Γιώργο Κοσκωτά και τον Ολυμπιακό που σάρωσε τα πάντα και έφερε το Ντέταρι στην Ελλάδα.

Όλα δείχνουν ότι ο Στόιτσκοφ θα ντυθεί στα πράσινα, η Σρέντετς όμως κληρώνεται στη συνέχεια με τη Μπαρτσελόνα του Γιόχαν Κρόιφ στο Κυπελλούχων, ο Βούλγαρος βγάζει μάτια και ο Κρόιφ δίνει άμεσα εντολή να αποκτηθεί ο άσημος Βούλγαρος με κάθε κόστος. Οι Βούλγαροι «πουλάνε» το Βαρδινογιάννη και ο Στόιτσκοφ καταλήγει στη Βαρκελώνη αντί 4,5 εκατομμυρίων δολαρίων.

Σκάνδαλο και Φίτος

Ο Βαρδινογιάννης και πάλι βρίσκεται στα σχοινιά, αλλά κάτι δείχνει να περιμένει, λέγοντας ότι στο τέλος εκείνος θα δικαιωθεί. Ώσπου το Νοέμβριο του 1988 σκάει η βόμβα του πορίσματος Παπαδάτου, διορισμένου από τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Δημήτρη Τσεβά, ως Επιτρόπου στην Τράπεζα Κρήτης. Το πόρισμα είναι κόλαφος και αποδεικνύει υπεξαίρεση του ιλιγγιώδους ποσού των 33,5 δισεκατομμυρίων από το Γιώργο Κοσκωτά στην Τράπεζα Κρήτης και ο Ολυμπιακός αντιμετωπίζει ακόμη και το φάσμα του αφανισμού.

Ο Βαρδινογιάννης «δικαιώνεται» και εξακολουθεί να «εμπαίζει» τον κόσμο του Παναθηναϊκού, αφού μετά το Χάτζι και τον Στόιτσκοφ, φέρνει το χειμώνα ως αντι-Ζάγετς τον Ούγγρο Γιόζεφ Φίτος... Για πρωτάθλημα ούτε λόγος, αφού η σεζόν εξελίχθηκε σε μια σπάνια τιτανομαχία Ολυμπιακού και ΑΕΚ που κρίθηκε εκείνο το βράδυ της 7ης Μαΐου του 1989 στο ΟΑΚΑ. Αυτή όμως είναι μια άλλη ιστορία...

24MEDIA NETWORK