Ο Φερστάπεν 'σκότωσε' για δεύτερη φορά τη Mercedes

Αφότου αποκαλύφθηκε η πρόταση της Ferrari στον Λιούις Χάμιλτον, να αλλάξει 'σπίτι' μετά το 2020, οι Μαξ Φερστάπεν και Σαρλς Λεκλέρκ έγιναν προτεραιότητες για τους Γερμανούς. Ο Ολλανδός θα μείνει στη Red Bull έως το 2023 και ο Μονεγάσκος στη Ferrari έως το 2023. Και αυτό είναι πρόβλημα.

Οι Φερστάπεν και Λεκλέρκ ήταν οι κύριοι υποψήφιοι να πάρουν το αυτοκίνητο του Χάμιλτον, όταν θα φύγει από τη Mercedes (2020). Και οι δύο αποφάσισαν να μείνουν εκεί όπου είναι, με τους πρωταθλητές να αποκτούν πρόβλημα.
Οι Φερστάπεν και Λεκλέρκ ήταν οι κύριοι υποψήφιοι να πάρουν το αυτοκίνητο του Χάμιλτον, όταν θα φύγει από τη Mercedes (2020). Και οι δύο αποφάσισαν να μείνουν εκεί όπου είναι, με τους πρωταθλητές να αποκτούν πρόβλημα. AP PHOTO/HASSAN AMMAR

Ο Μαξ Φερστάπεν αποφάσισε να μείνει εκεί όπου είναι (Red Bull) έως το 2023. Ο Μαξ Φερστάπεν ήταν το Νο1 στη λίστα με τίτλο 'ποιος θα αντικαταστήσει τον Λιούις Χάμιλτον' της Μercedes, εφόσον ο Βρετανός αποφασίσει να μετακινηθεί στη Ferrari, στο τέλος του 2020.

Με τον Σαρλς Λεκλέρκ να επεκτείνει τη συνεργασία του με τη Ferrari έως το 2024 (τον περασμένο Δεκέμβριο) και τον Φερστάπεν να κάνει το ίδιο με τη Red Bull έως το 2023, οι συγκεκριμένες εταιρίες διασφάλισαν το καλύτερο δυνατό πέρασμα στη νέα εποχή της Formula 1. Η Mercedes πάλι, απέκτησε πρόβλημα -καθώς έχασε αυτούς που θα ήθελε να πάρουν αυτοκίνητο της στη μετά-Χάμιλτον εποχή που περιλαμβάνει και τους νέους κανονισμούς, αρχής γενομένης από το 2021, όταν μεταξύ άλλων

✔ τα αυτοκίνητα θα γίνουν πιο 'σέξι', όπως αναφέρει η επίσημη ιστοσελίδα της διοργάνωσης (πχ θα είναι βαρύτερα κατά 25 κιλά, με μεγαλύτερη μπροστινή αεροτομή και ελαστικά 18 ιντσών. Οι γενικές αλλαγές θα κάνουν τα μονοθέσια κατά 3 με 3.5'' πιο αργά από ό,τι είναι τώρα).

✔ οι προσπεράσεις θα γίνουν πιο εύκολες (όπως ανέφερε το Autotriti 'αυτήν τη στιγμή το μονοθέσιο που ακολουθεί και θέλει να προσπεράσει, χάνει 40-50% της κάθετης δύναμης. Από το 2021 θα χάνει 10%, χάριν του νέου αεροδυναμικού πακέτου).

✔ θα υπάρχει 'καπ' για όλες τις ομάδες, στα 175.000.000 δολάρια (στο ποσό δεν περιλαμβάνονται τα χρήματα για το marketing, οι μισθοί των οδηγών και των κορυφαίων στελεχών των εταιριών). Μέχρι και φέτος η κάθε ομάδα ξοδεύει ό,τι θέλει και μπορεί.

✔ με το νέο σχεδιασμό των αυτοκινήτων και το καπ, περισσότερες ομάδες θα μπορούν να διεκδικήσουν πόντους και πόντιουμ (από την Αυστραλία το 2016 έως το Μεξικό το 2019 υπήρχαν διαθέσιμες 240 θέσεις σε βάθρα. Μόνο έξι φορές δεν τις πήραν οδηγοί των Mercedes, Ferrari ή Red Bull). 

✔ οι ικανότητες των οδηγών θα είναι στο επίκεντρο (οι νέοι κανονισμοί θα επαναφέρουν στους οδηγούς τη νοοτροπία που είχαν στα karts, επιτρέποντας τους να οδηγούν κοντά στους ανταγωνιστές τους, πριν επιχειρήσουν θεαματικές προσπεράσεις. Αυτό σημαίνει πως οι ικανότητες θα είναι πιο σημαντικές από την τεχνολογία).

✔ οι εβδομάδες των αγώνων θα γίνουν πιο μικρές (κατά μία μέρα, με τις συνεντεύξεις Τύπου να γίνονται ανήμερα των δυο πρώτων ελεύθερων δοκιμών).

✔ θα δοθεί έμφαση στα νέα ταλέντα (όλες οι εταιρίες θα κληθούν να δίνουν αυτοκίνητο σε οδηγό με εμπειρία έως δύο Grand Prix σε τουλάχιστον δυο ελεύθερες δοκιμές, ανά σεζόν).

Τώρα καταλαβαίνεις καλύτερα γιατί έχει πρόβλημα η Mercedes.

Πίσω στον Φερστάπεν, στα 22 (τα έκλεισε τον περασμένο Σεπτέμβρη) ο Βέλγος (εκεί γεννήθηκε, αλλά δηλώνεται ως Ολλανδός) μετρά ήδη πέντε σεζόν στη Formula 1 και πάει για την έκτη. Όπως έγραψε το GQκέρδιζε σε αγώνες karts πριν μάθει να γράφει ή να διαβάζει”. Η διαδρομή άρχισε στα 4. Στα 6 (2005) μετείχε στο πρώτο πρωτάθλημα της ζωής του. Νίκησε σε 21 αγώνες. Στα 7 αποφάσισε πως θα γίνει οδηγός της Formula 1. Στα 9 κατέκτησε το πρώτο εθνικό πρωτάθλημα. Δεν ήταν το τελευταίο. Τουναντίον. Στα 16 κατέκτησε ό,τι υπήρχε για να διεκδικήσει στα karts -παρεμπιπτόντως, η μητέρα του διακρινόταν για χρόνια στα karts. Ήταν έτοιμος για το επόμενο βήμα.

Τότε εμφανίστηκε η Toro Rosso να του προτείνει να τον βοηθήσει στην εξέλιξη του και στην εξέλιξη της φάσης, να του δώσει αυτοκίνητο στη Formula 1. Το ίδιο είχε προτείνει και η Mercedes. Διάλεξε τον 'κόκκινο ταύρο' εις την ιταλική -η αγγλική έκδοση τον απασχόλησε αργότερα. Τέσσερις ημέρες μετά τα 17α γενέθλια του, το 2014 στην Ιαπωνία έγινε ο νεαρότερος 'πιλότος' που μετείχε σε σαββατοκύριακο με Grand Prix, στο πλαίσιο της προετοιμασίας του για να πάρει μονοθέσιο, ως οδηγός πλήρους απασχόλησης . Αυτό έγινε το 2015.

Στο ντεμπούτο του, στην Αυστραλία, έγινε ο νεαρότερος σε ηλικία οδηγός της διοργάνωσης. Ήταν 17 χρόνων και 166 ημερών. Στις κατατακτήριες ήταν 12ος. Στον αγώνα δεν τερμάτισε -όπως και πολλοί άλλοι. Τα πήγε ωστόσο, καλύτερα από τον Ντανιίλ Κβιατ. Τελείωσε τη χρονιά με 49 πόντους. Δυο φορές ήταν τέταρτος. Για χάρη του η FIA άλλαξε τον κανονισμό που πλέον επιτρέπει την 'έκδοση' super license σε όποιον έχει 'κλείσει' τα 18.

Είναι μικρός, στην ηλικία, αλλά έχει εμπειρία και είναι γρήγορος, αλλιώς δεν θα ήταν εδώ” είχε πει ο Σεμπάστιαν Φέτελ για τον γιο του Γιος Φερστάπεν, ομόσταυλου του Μίκαελ Σουμάχερ στην Benetton, ο οποίος σώθηκε από θαύμα στο Hockenheimring, το 1994.

Γεννήθηκες το 1997; Εγώ τότε υπέγραψα το πρώτο μου συμβόλαιο με τη McLaren” είχε σχολιάσει ο Χάμιλτον, στην πρώτη τους κοινή, συνέντευξη Τύπου. Ο ίδιος είχε εξηγήσει ότι “από όταν ήμουν μικρός, δεν έχω δει κάτι άλλο από οδηγούς της F1, χάριν του πατέρα μου. Οπότε δεν νιώθω πως είναι κάτι νέο. Ο πατέρας μου ήξερε τι χρειάζεται για να γίνω επιτυχημένος οδηγός. Κάποιες φορές αναρωτιόμουν 'γιατί πρέπει να το κάνω αυτό;' ή 'γιατί πρέπει να ασχολούμαι τόσο;' με το να μάθω το αυτοκίνητο. Κοιτώντας πίσω, αντιλαμβάνομαι ότι ο πατέρας μου με προετοίμαζε για το μέλλον”.

“Μεγάλωσα σε οικογένεια αγώνων ταχύτητας. Δεν ήξερα κάτι άλλο. Το χειμώνα, αν χιόνιζε, έπαιρνα τη μηχανή μου και δοκίμαζα τις ικανότητες μου με διαφορετικούς τρόπους. Αυτό ήταν διασκέδαση για εμένα. Στο μυαλό μου οι αγώνες ταχύτητας ήταν συνώνυμο της διασκέδασης”.

Ο Φερστάπεν λειτούργησε και λίγο ως 'πείραμα', σε ό,τι αφορά την εμπιστοσύνη των κατασκευαστριών εταιριών της F1, σε νέα παιδιά χωρίς να περάσουν από τη Formula 3, στη Formula 2 και μετά στην ομάδα, ως αναπληρωματικοί. Εφόσον πέτυχε, μετά άνοιξε η πόρτα και για άλλους, με την περυσινή σεζόν να κάνει ρεκόρ σε συμμετοχές παιδιών που ήταν έως 23 χρόνων.

Δεν είναι κ...παιδο, είναι αποφασιστικός

Προφανώς είχε στο DNA του ό,τι χρειαζόταν για να κάνει δουλειά. Είχε και το ταλέντο για να κάνει καλή δουλειά. Αυτό που δεν είχε ήταν μέτρο. Το χάρισμα του ήταν ανεξέλεγκτο. Επ' αυτού θέλησε να μιλήσει πρώτα μαζί του το GQ, το Φλεβάρη του 2019. Αρχικά σημείωσε ότι 'αντιμετωπίζει μια μάχη για να τελειοποιήσει την προηγουμένως ασυγκράτητη προσέγγιση του στην επιτυχία. Γεννήθηκε με ένα επίπεδο οδηγικής ικανότητας και φιλοδοξίας από αυτά που δεν διδάσκονται. Χρειάζεται να ωριμάσει λίγο και για κάποιον με τη δική του μοναδική ιστορία προσωπικής εξέλιξης αυτό ήταν που θέλαμε να συζητήσουμε μαζί του'. Και συζήτησαν το 'καυτό' θέμα της απρόσεχτης οδηγικής συμπεριφοράς. Καλύτερα για το γεγονός ότι δεν έχει όρια, στον τρόπο που διεκδικεί τους στόχους τους. Τι τους είπε ο Φερστάπεν; Πως ό,τι λένε οι άλλοι 'απρόσεχτο' αυτός το λέει 'αποφασιστικότητα'.

Αυτό που θέλω να κάνω είναι να οδηγώ πολύ γρήγορα, στο ύψιστο επίπεδο. Αυτό είναι η Formula 1. Όλα αφορούν τον αγώνα. Μόλις καταφέρεις να μπεις μέσα, περνάς στον επόμενο στόχο που είναι να γίνεις επιτυχημένος. Επ' αυτού δουλεύουμε τώρα”. Όπως λέει, δεν ασχολείται ιδιαίτερα με το τι γίνεται στον κόσμο -σε κοινωνικοπολιτικό επίπεδο. “Μου αρέσει να οδηγώ το αυτοκίνητο μου γρήγορα. Είναι κάτι που κάνω 21 φορές το χρόνο. Όταν δεν οδηγώ, πηγαίνω σπίτι και περνώ χρόνο με την οικογένεια και τους φίλους μου. Το Facetime και το WhatsApp είναι ο τρόπος που 'χω για να είμαι σε επαφή με τους φίλους μου, κατά τη διάρκεια της σεζόν. Δεν είναι δηλαδή, ότι είμαι εξωγήινος για εννέα μήνες και μετά επιστρέφω σπίτι”. Μέχρι πέρυσι ζούσε με τους γονείς του στο Βέλγιο. Από το 2019 έχει δικό του σπίτι, στο Μονακό.

Αν τον ρωτάς ποιο είναι το αγαπημένο του χόμπι, θα σου πει να κάνει βόλτες με το ποδήλατο του. Ο πατέρας του, του πέρασε και την ανάγκη να είναι σε άριστη φυσική κατάσταση πάντα -για να είναι αποτελεσματικός οδηγός. Επίσης, δεν τον νοιάζει ποιον έχει για 'συμπαίκτη'. “Το μόνο που με ενδιαφέρει είναι να προσπαθώ κάθε χρόνο να είναι η ομάδα επιτυχημένη και να προσπαθώ να σπρώχνω τη Red Bull προς τα εμπρός”. Αρκεί να είναι αυτός στο Νο1.

Το 2016 ο 'Flying Dutchman' πήρε προαγωγή στην Red Bull. Ήταν ακόμα έφηβος και η τεστοστερόνη έκανε πάρτι. Θα μπορούσαν δηλαδή, να 'χουν πάει όλα λάθος. Για κάποιον άλλον. Όχι για αυτόν που είχε ήδη 'προγραμματιστεί' να επικεντρώνει στην στρατηγική και το αποτέλεσμα. “Όταν ήμουν 17 ήθελα να βγω στην πίστα και να κάνω ό,τι καλύτερο μπορούσα, για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Δεν σκεφτόμουν κάτι άλλο”. Στην 'πρώτη' -στον πέμπτο αγώνα της σεζόν στην Ισπανία, όταν εμφανίστηκε στη θέση του Κβιατ, σε ηλικία 18 χρόνων, 7 μηνών και 5 ημερών- είδε πρώτος την καρό σημαία.

Ο πρωταθλητής, τότε Κίμι Ραϊκόνεν τον πίεζε έως το φινάλε. Ο Φερστάπεν δεν ένιωσε. Δεν ήταν η τύχη του πρωτάρη.  Έγινε ο νεαρότερος νικητής αγώνα της F1 (τελείωσε τη χρονιά με άλλα έξι πόντιουμ). Η λίστα με τα 'ο πρώτος', λόγω νεαρού ηλικίας περιλαμβάνει και τα εξής: ήταν ο νεαρότερος που

► ηγήθηκε γύρου

► έκανε το πιο γρήγορο γύρο

► πήρε πόντους (στο δεύτερο αγώνα του, το 2015 στη Μαλαισία, όταν τερμάτισε 7ος).

► ανέβηκε στο πόντιουμ

► νίκησε σε αγώνα

► νίκησε σε πολλούς αγώνες

► νίκησε το ίδιο Grand Prix πολλές φορές

► νίκησε το ίδιο Grand Prix σε διαδοχικές σεζόν

Από το 2016 έως το 2019 ο μισθός του αυξήθηκε 2000%

Το πρώτο συμβόλαιο που υπέγραψε με τη Red Bull ήταν για 600.000 δολάρια. Πέρυσι πήρε 18.500.000 δολ. Είναι ο τέταρτος πιο ακριβοπληρωμένος οδηγός της Formula 1, πίσω από τον Λιούις Χάμιλτον (73.900.000 δολ.), τον Σεμπάστιαν Φέτελ (56.300.000 δολ.) και τον Ντάνιελ Ρικιάρντο (πήρε 49.000.000 δολ., για να πάει στη Renault -και ο λόγος ήταν ο Φερστάπεν ή για την ακρίβεια η Red Bull που έκανε τον μικρό προτεραιότητα έναντι του Αυστραλού).

Στις 3/9 του 2019 έγινε ο πρώτος Ολλανδός οδηγός που πήρε pole position -στην Ουγγαρία. Ήταν ο 100ος polesitter, στην ιστορία του συγκεκριμένου σιρκουί. Είχε κάνει και τον πιο γρήγορο γύρο στη Hungaroring. Tελείωσε τη σεζόν ως τρίτος (με τη συνεργασία της Red Bull και της Honda να αποδεικνύεται τουλάχιστον πολλά υποσχόμενη, από την πρώτη της χρονιά), πίσω από τις Silver Arrows. Την τελευταία σεζόν, ανέβηκε στο κορυφαίο σκαλοπάτι του πόντιουμ τρεις φορές (για λεπτομέρειες που δεν ήταν ακριβώς στο χέρι του, δεν έγιναν 5), γενικά στο πόντιουμ 9, είχε 3 πιο γρήγορους γύρους και 2 pole position.

Αν συγκρίνω το σήμερα με όταν ήμουν 17, νιώθω πιο σοφός. Αυτό δεν ισχύει για όλους;" αναρωτήθηκε, "όσο αυξάνεται ο αριθμός των αγώνων που τρέχω, συναντώ και περισσότερα πράγματα που πρέπει να διαχειριστώ και ως εκ τούτου εμπλουτίζονται οι εμπειρίες μου -εντός και εκτός πίστας. Αυτό που προσπαθώ να κάνω πάντα είναι να αξιοποιώ με τον καλύτερο τρόπο τα 'εργαλεία' που διαθέτω, ως οδηγός και ως άνθρωπος”, μέχρι να πάρει πρωτάθλημα. Γιατί αυτός είναι ο λόγος που έμεινε στη Red Bull: για να γράψει ιστορία. Στη Mercedes βλέπεις, αυτό το πρόλαβε άλλος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ