O Βασιλιάς Δαβίδ στη χώρα του Marketing

O Βασιλιάς Δαβίδ στη χώρα του Marketing
Στη ποδοσφαιρική εποχή του Μπέκαμ όπου το marketing έχει καταλάβει περισσότερο απο τη προώθηση κασκόλ και εμφανίσεων, ένας παίκτης χρειάζεται πολύ περισσότερα απο αμιγώς ποδοσφαιρικές ικανότητες για να γίνει παγκόσμιο είδωλο. Το να ξέρει ένας ποδοσφαιριστής μπάλα είναι πολύ σημαντικό αλλά εξίσου σημαντικό είναι να έχει την αύρα του ποδοσφαιριστή superstar. Η δυνατότητα δηλαδή ενός παίκτη να παίζει μπάλα και παράλληλα να μπορεί να πουλάει εμφανίσεις, σαμπουάν ή υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας είναι πλεόν εξίσου σημαντικά για την ομάδα που ψάχνει διαρκώς να αυξήσει τα έσοδα της απο δευτερεύουσες αγορές.

Η ικανότητα αυτή του David Beckham τον κατάσει στη κορυφή του ποδοσφαιρικού star system κάνοντας παράλληλα παράγοντες και εταιρίες marketing και διαφήμισης να προσπαθούν απεγνωσμένα να βρούν καινούργιους Beckham που θα τους βοηθήσουν να πουλήσουν απο ξυραφάκια της Gillette στην Αμερική μέχρι σοκολάτες Meiji Seika στην Ιαπωνία.

Στα 29 του όμως ο Αγγλος μέσος έχει μπει στο τελευταίο στάδιο της καριέρας του. Η ποδοσφαιρική διαφημιστική κοινότητα έχει ήδη αρχίσει να σκέφτεται πως μπορεί να αντικατασταθεί ο Mr perfect, καθώς τα χρόνια περνούν και η συνταξιοδότηση πλησιάζει.

Στην ετήσια ποδοσφαιρική έκθεση που πραγματοποιήθηκε στο Dubai στις αρχές του Δεκεμβρίου, το προαναφερθέν ήταν ένα απο τα θέματα που συζητήθηκαν απο τους «sopranos» του ποδοσφαίρου. Ο πρόεδρος της Newcastle, Freedy Shepherd, δήλωνε (και δεν έχει άδικο) ότι η Man Utd έχει χάσει μεγάλο κομμάτι της αίγλης της απο τη στιγμή που αποφάσισε να παραχωρήσει τον Beckham στη Ρεαλ Μαδρίτης.

Μια απο τις σοβαρότερες παρατήρησεις που έγιναν ήταν ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάποιος ποδοσφαιριστής που μπορεί επάξια να γεμίσει τα … Gucci σανδάλια του Beckham. Η νεαρός Rooney μπορεί να δείχνει πως έχει τα ποδοσφαιρικά εχέγγυα για μεγάλη καριέρα, δεν έχει όμως την αύρα του ποδοσφαιριστή-μοντέλου-sex symbol που ο Beckham κατέχει. H …γουρουνόφατσα του νεαρού παίκτη της Man Utd δεν είναι διαπραγματευτικό ατού στη διαφήμιση και δύσκολα θα καταφέρει να έχει την απήχηση του Beckham εκτός γηπέδου.

Στα παιχνίδια μεταξύ Τοτεναμ και Μαντσεστερ Σίτι όπου και οι δύο ομάδες έχουν κινέζους παίκτες, υπολογίζεταί ότι περί τα 300 εκατομμύρια κινέζοι παρακολουθούν τον αγώνα τη στιγμή που περίπου 1 εκατομμύριο αγγλοι κάθονται μπροστά απο τη τηλεόραση.
Σύμφωνα με ειδικούς επί της οικονομιάς του ποδοσφαίρου βασικός παράγοντας για την ολοκληρωτική εξάπλωση του star system είναι η Αγγλική γλώσσα. Τα αγγλικά είναι καταλυτικός παράγοντας για έναν ποδοσφαριστή που θέλει να κερδίσει το φίλαθλο κοινό σε όλο το κόσμο και είδικά στη ταχεία αναπτυσσόμενη Ασία όπου θεωρείται πλέον το μεγαλύτερο χρυσορυχείο για τις ομάδες. Αυτός ο παράγοντας είναι που στερεί απο αρκετούς ποδοσφαιριστές όπως ο Cristiano Ronaldo ή ο Francesco Totti την δυνατότητα να έχουν μεγάλύτερη απήχηση σε άλλες ηπείρους. Δεν είναι επίσης τυχαίο το γεγονός ότι όλοι οι stars αναξαρτήτου χώρου είναι είτε Αγγλοι είτε Αμερικάνοι.

Η έλλειψη ενός τέτοιου σταρ έχει όδηγήσει τις ομάδες στο να καλύπτουν μερικώς τέτοιες ανάγκες με λύσεις οι οποίες απευθύνονται σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές και δη την Ασία. Οταν η Crystal Palace έφερε στην ομάδα τους κινέζουν Fan Zhiyi και Sun Jihai το 1998 οι φανέλλες τις ομάδες σε όλη τη Κίνα έγιναν ανάρπαστες αναβάζοντας παράλληλα την αναγνωρισιμότητα της ομάδες στις ασιατικές αγορές. Η Tottenham και η Parma έκαναν περίπου το ίδιο πράγμα υπογράφοντας τους Kzuyuki Toda και Hidetoshi Nakata. Μπορεί ποδοσφαιρικά οι Ευρωπαίοι φίλαθλοι να μη συγκινούνται (και καλά κάνουν) με τους Ασιάτες ποδοσφαιριστές, οι ομάδες όμως βλέπουν μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να ανοίγεται μπροστά τους.

Καθώς το ποδόσφαιρο μπαίνει σε μία καινούργια εποχή και με τις ομάδες απελπισμένα να ψάχνουν νέους τρόπους που θα φέρουν χρήματα στο ταμείο, λίγοι είναι αυτοί που σκέφτονται ότι η ποιότητα του ποδοσφαίρου μειώνεται με την επικέντρωση όλων στο marketing και όχι στο ταλέντο των παικτών. Το brand value ενός ποδοσφαιριστή έρχεται πλέον να πάρει σημαντικό ρόλο στη συνολική αξία και εικόνα του αναγκάζοντας πολλούς να ψάχνουν εκτός από ένα καλό χαφ και ένα χαφ που θα μπορεί με την ίδια ευκολία που τρέχει και πασάρει να πουλάει πατάτες, κινητά, σαμπουάν και πατάκια.

24MEDIA NETWORK