Roma sei splendida stasera

Photostop στο Final 4 της Ρώμης το 1997 και την κατάκτηση του πρώτου ευρωπαϊκού από τον Ολυμπιακό του Ντούντα, του Ρίβερς και του Σιγάλα.

Roma sei splendida stasera

Ξημέρωνε Μεγάλη Πέμπτη κι ενώ στην Ελλάδα επικρατεί κλίμα κατάνυξης και αναμονής για την Ανάσταση, στη γειτονική Ιταλία ο Ντούσαν Ίβκοβιτς έχει ξυπνήσει από πολύ νωρίς και περπατά στη Viale dei Pupazzi θαυμάζοντας μια από τις πολλές ομορφιές στη Villa Borghese της Ρώμης, της πόλης που φιλοξενούσε το δέκατο Final 4. Αναλογίζεται την πιο περίεργη ίσως σεζόν της σπουδαίας καριέρας του, μιας σεζόν που το έργο του και οι ικανότητές του τέθηκαν υπό αμφισβήτηση σχεδόν από την ημέρα που συμφώνησε με το Σωκράτη Κόκκαλη και υπέγραψε με τον Ολυμπιακό. Ο Ντούντα παρέλαβε «την ομάδα του Ιωαννίδη», μια ομάδα που λατρεύτηκε όσο λίγες και ξαναέφερε το μεγάλο όγκο του ερυθρόλευκου κόσμου κοντά στα παρκέ.

Το τέλος Ιωαννίδη και η πρώτη ρήξη με Κόκκαλη

Η απομάκρυνση του «ξανθού» αποτέλεσε την πρώτη ευθεία ρήξη μέρους του κόσμου του Ολυμπιακού με το Σωκράτη Κόκκαλη και οι αντιφρονούντες δεν έχαναν την ευκαιρία να ξεσπαθώσουν σε κάθε ευκαιρία. Ο Ολυμπιακός εκείνης της περιόδου θα αλλάξει πάρα πολύ, γνωρίζει ντροπιαστικές ήττες (η ομάδα χάνει ακόμη και από ομάδες όπως ο Παπάγου και ο ΒΑΟ) κατά τη διάρκεια της διδαχής των αλλαγών που προσπαθεί να επιφέρει στο αγωνιστικό πλάνο της ομάδας ο Ίβκοβιτς, μέσα του όμως γνώριζε εξ αρχής ότι αντίθετα με το κοινώς λεγόμενο, στον αθλητισμό δεν έχει σημασία μόνο το ταξίδι, αλλά και ο προορισμός. Και για τον Ολυμπιακό ο προορισμός έχει αρχίσει να αχνοφαίνεται από τις αρχές Μαρτίου, όταν κατορθώνει και αποκλείει την Παρτιζάν με 2-1 κερδίζοντάς την δύο φορές στη Χάλα Πίονιρ και ανατρέποντας κάθε προγνωστικό μετά την εντός έδρας ήττα στα play offs της Ευρωλίγκας.

Η νίκη επί του ΠΑΟ που άλλαξε τα δεδομένα

Το κομβικό σημείο που η σχέση του με τον κόσμο του Ολυμπιακού δείχνει να περνά στο επόμενο στάδιο – εκείνο της αναγνώρισης και της θέρμης – είναι η διάλυση του αιώνιου αντιπάλου, του Παναθηναϊκού, με το εκκωφαντικό 49-69 μέσα στο ΟΑΚΑ. Η νίκη είναι εκκωφαντική και αποτελεί και προσωπική νέμεση του ίδιου του Ντούσαν Ίβκοβιτς επί του άσπονδου «φίλου» του Μπόζινταρ Μάλκοβιτς, του ανθρώπου που οδήγησε τον Παναθηναϊκό στην κατάκτηση του πρώτου Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος ελληνικής ομάδας στην ιστορία του ελληνικού μπάσκετ και θεωρείτο ο νέος Μωυσής του γιουγκοσλαβικού μπασκετ. Οι Σέρβοι ήταν γνωστό ότι είχαν δύο κυρίαρχες μπασκετικές σχολές και εκείνη την εποχή στην κορυφή της μίας είναι ο «Μπόζα» και στην αντίθετη ο «Ντούντα», με το θρόνο που θα άφηνε κενό ο Άζα Νίκολιτς να χωράει μόνον έναν από τους δύο.

Η επιβλητική επικράτηση του Ίβκοβιτς, είναι επί της ουσίας το τέλος του Μάλκοβιτς από την Ελλάδα και το σημείο x στην πορεία του Ολυμπιακού που από την αρχή της σεζόν κυνηγάει την ευρωπαϊκή καταξίωση. Το μεγάλο εμπόδιο ξεπεράστηκε, ο εν ενεργεία ακόμη Πρωταθλητής Ευρώπης εκθρονίστηκε και το εμπόδιο της Ολίμπια Λιουμπλιάνα στον ημιτελικό φάνταζε (αλλά δεν ήταν και τόσο) παιχνιδάκι. Ο Ολυμπιακός εκείνης της περιόδου ουσιαστικά αγωνίστηκε χωρίς δεύτερο ξένο, αφού η απόφαση αντικατάστασης του Ουίλι Άντερσον με τον Έβρικ Γκρέι δεν επέφερε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα στον Ίβκοβιτς εξ αιτίας του γεγονότος ότι ο εκ των αγαπημένων παιδιών του Τζέρυ Ταρκάνιαν στο Πανεπιστήμιο της Νεβάδα αποδείχτηκε ντοπαρισμένος και δεν βοήθησε ποτέ τους ερυθρόλευκους.

Roma sei splendida stasera

Ο Ίβκοβιτς όμως ήξερε. Και ήξερε γιατί παρέλαβε μια ομάδα τόσο πιεσμένη και τόσο φορτισμένη ψυχολογικά, που έφτανε η ήπια διαχείρισή του για να την απελευθερώσει και να της μεταγγίσει το απαραίτητο dna όχι μόνο για να κερδίζει, αλλά και για να χαίρεται το ίδιο το παιχνίδι. Ακριβώς λόγω αυτής του της προσέγγισης, ο Σέρβος εξομαλύνει τις σχέσεις του ακόμη και με προσωπικότητες με τις οποίες έχει κοντραριστεί σφοδρά στο παρελθόν, όπως ο Παναγιώτης Φασούλας. Ο ψηλός που κόλλησε και το παρατσούκλι «σοφός» σκωπτικά στο Σέρβο κόουτς από την κοινή θητεία τους στον ΠΑΟΚ, αναγνωρίζει το διαφορετικό coaching του Ντούντα, το ανοιχτό μυαλό του και τη δίψα του για προσωπικές ρεβάνς και αποδείξεις στο ευρωπαϊκό μπάσκετ, ότι εκτός από επιτυχημένος και πολυνίκης εκλέκτορας, μπορεί να κυριαρχήσει και σε διασυλλογικό επίπεδο.

Ο Ολυμπιακός αριθμεί ένα «κοντό» ρόστερ μόλις 13 παικτών μετά την τιμωρία του Γκρέι, αλλά συνδυάζει ιδανικά εμπειρία και φρέσκο ταλέντο. Δύναμη πυρός η front line, με Τάρλατς, Φασούλα και Βελπ να αλληλοσυμπληρώνονται (και κορμιά όπως ο Σαβρασένκο και ο Ζουρπένκο να αποβαίνουν σε αρκετές περιστάσεις ιδιαίτερα χρήσιμοι) αρκετά ισορροπημένοι forward με Παπανικολάου, Σούλη και Γαλακτερό και μια ετερογενή περιφέρεια με Τόμιτς, Μπακατσιά, Σιγάλα, Νάκιτς και τον μοναδικό Αμερικάνο που στέριωσε στην ομάδα εκείνη τη σεζόν: τον point guard Ντέηβιντ Ρίβερς.

Ο πολύς... Ρίβερς

Ο Ρίβερς έχει έλθει στην Ελλάδα ως mvp του γαλλικού πρωταθλήματος, όπου διέπρεψε με τη φανέλα της Antibes, αλλά για εκείνη την εποχή θεωρείται «λίγος» και μη ηχηρό όνομα για το «καλύτερο Πρωτάθλημα της Ευρώπης» όπως αρέσκετο να αποκαλεί την ελληνική Λίγκα ο Γιώργος Βασιλακόπουλος. Απόφοιτος του Notre Dame στο οποίο υπήρξε και συμπαίκτης του αγαπημένου των οπαδών του ΠΑΟΚ Κεν Μπάρλοου, γίνεται draft pick από τους showtime LA Lakers, δεν κατορθώνει όμως να καθιερωθεί, παρότι θεωρείτο ένα πολύ δυνατό prospect. Ακολούθησε μια μίνι οδύσσεια σε CBA και WBL, προτού το πάρει απόφαση και ταξιδέψει overseas για την Antibes, αφού και η παρουσία του στους Clippers ενδιάμεσα δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο.

Roma sei splendida stasera

Ο ίδιος Ρίβερς που κατηγορείται ως τουλάχιστον «αλλοπρόσαλλος» από τον κόσμο του Ολυμπιακού κατά τη διάρκεια της regular season, είναι αλήθεια ότι αργεί να προσαρμοστεί και στοιχίζει ήττες που πόνεσαν ειδικά την περίοδο ντεφορμαρίσματος της ομάδας κάπου στα μέσα Νοεμβρίου με αρχές Ιανουαρίου, όταν ο Ολυμπιακός μετά τις ήττες από Τσιμπόνα, Άλμπα, Εστουντιάντες, Τιμσύστεμ και Στεφανέλ, θέτει εν αμφιβόλω ακόμη και την πρόκρισή του στα προημιτελικά της Ευρωλίγκας. Ο ίδιος Ρίβερς που παρουσιάζεται μη συγκεντρωμένος και ακατάλληλος, είναι ο άνθρωπος που συνεπικουρούμενος από τον εκπληκτικό Σιγάλα, θα οδηγήσει τον Ολυμπιακό στον τελικό του final 4 της Ρώμης.

Ο Ολυμπιακός αντιμετώπισε μια νεανική Ολίμπια με τον ιστορικό προπονητή της Σμάγκο Σάγκαντιν να ποντάρει πάρα πολλά στο ατόφιο ταλέντο του Μάρκο Μίλιτς και στην εμπειρία στελεχών όπως ο Χάουπτμαν, ο Χόρβατ και ο Μακ Ντόναλντ. Ο Σιγάλας εξαφάνισε τον αναιδή Μίλιτς, ο Ίβκοβιτς με παγίδες έθεσε εκτός παιχνιδιού τα άγουρα ταλέντα των Σλοβένων (οι οποίοι είχαν την τύχη να διαθέτουν μπασκετμπολίστες όπως ο Ράσο Νεστέροβιτς, ο Μάρκο Τούσεκ κ.ά.) και ο Ρίβερς κάνει το ματς της ζωής του: 28 πόντοι αγωνιζόμενος κάτι σαν «ασσόδυο» αφού δίπλα του χρέη play maker εκτελούσε πότε ο Τόμιτς και πότε ο Μπακατσιάς. Ήταν το κύριο τρικ του Ντούντα σε εκείνο το final 4 που κατά πολλούς χάρισε και το θρίαμβο στον Ολυμπιακό με 74-65 επί της Ολίμπια.

Τα mind games του Ντούντα

Αυτό που προξένησε ιδιαίτερη εντύπωση σε όλους, ήταν η χαλαρή προσέγγιση και η σιγουριά που έβγαλε ο Ολυμπιακός στο πρώτο παιχνίδι εκείνου του μίνι τουρνουά στο PalaEUR. Θαρρείς και οι ερυθρόλευκοι επηρεάστηκαν από τη φυσική ηρεμία της παρακείμενης τεχνητής λίμνης του quartier Europa (το οποίο οι Ρομάνι για συντομία αποκαλούν Eur) παρουσιάστηκαν στο παρκέ ήρεμοι, πράοι και σίγουροι ότι θα προκριθούν. Αυτό πιστώνεται εξ ολοκλήρου στον Ίβκοβιτς, ο οποίος εν αντιθέσει με τον Ιωαννίδη που έπνιγε στο άγχος του και τους αθλητές του, άφησε την ομάδα ελεύθερη και από την πρώτη στιγμή που πάτησε το πόδι του στο Fiumicino, έχρισε τον Ολυμπιακό φαβορί της διοργάνωσης «επειδή είμαστε απλώς η καλύτερη ομάδα». Αδιανόητα πράγματα για τον Ολυμπιακό του Ιωαννίδη αυτά τα πράγματα...

Roma sei splendida stasera
Roma sei splendida stasera

Ακόμη πιο αδιανόητο, είναι αυτό που σκαρφίζεται ο Ίβκοβιτς στο τέλος εκείνης της βόλτας στη Villa Borghese. Επιστρέφει στο ξενοδοχείο και αφού ολοκληρώνεται το πρωινό γεύμα της αποστολής, καταφθάνει το πούλμαν της ομάδας για να την μεταφέρει στο PalaEUR όπου επρόκειτο να διεξαχθεί η καθιερωμένη πρωινή προπόνηση. Παίκτες προσηλωμένοι και αρκετά αγχωμένοι, ενώ και ο συνεργάτης του Ντούντα, Κώστας Μπογατσιώτης δείχνει να αδημονεί για το βραδινό μεγάλο τελικό κόντρα στη Μπαρτσελόνα που πράττοντας το αυτονόητο, κέρδισε την πρωτάρα Βιλερμπάν και περίμενε με ακονισμένα τα όπλα της τον Ολυμπιακό στον τελικό «για την κούπα που της χρωστούσε ο Στάνκοβιτς και η FIBA».

Roma sei splendida stasera

Ο Ίβκοβιτς δίνει εντολή στον οδηγό και το πούλμαν αντί να στρίψει αριστερά στη Viale del Mare, εξακολουθεί να πηγαίνει ευθεία και να κατευθύνεται παράλληλα με τον Τίβερη προς τη ζώνη Ostiense, κοντά στην παλιά πόλη της Ostia. Ο Σέρβος ανακοινώνει εν μέσω αποθέωσης ότι η ομάδα δεν χρειάζεται ακόμη μια βαρετή προπόνηση, αλλά μια χαλαρωτική ημέρα στην παραλία. Ο ήλιος πάνω από την επαρχία του Lazio λάμπει και η αποστολή του Ολυμπιακού καταφθάνει στο Lido di Ostia, τον παραθαλάσσιο προορισμό κάθε Ρωμαίου που σέβεται τον εαυτό του. Οι παίκτες κάνουν σαν μικρά παιδιά, περπατούν στο lungomare της Ostia, φθάνουν στο σημείο να παίξουν και με τα βότσαλα στοιχηματίζοντας μεταξύ τους για το ποιου η πέτρα θα κάνει τις περισσότερες αναπηδήσεις στην επιφάνεια του νερού. Το άγχος εξαφανίστηκε, ο Μπογατσιώτης ξέχασε το pick n’ roll και έβαλε τα γέλια.

Όλοι αποδίδουν τη φαεινή ιδέα του Ίβκοβιτς στην πρόθεσή του να αποφορτίσει το κλίμα και να αποβληθεί το άγχος, εκείνο όμως που σκέπτεται ο Σέρβος είναι ακόμη καλύτερο: στην πόλη μετά το νικηφόρο αποτέλεσμα της Μεγάλης Τρίτης έχουν καταφθάσει χιλιάδες οπαδοί του Ολυμπιακού, με αποτέλεσμα το κέντρο της Ρώμης να έχει την τύχη να φιλοξενεί περισσότερους από 8 χιλιάδες Έλληνες εκδρομείς. Η κύρια μάζα είναι συγκεντρωμένη στην Trinità dei Monti, περιοχή που περικλείει το χρυσό τουριστικό τρίπτυχο Piazza di Spagna-Fontana di Trevi-Via dei Condotti.

Μια Ρώμη γεμάτη Ελλάδα

Το συντριβάνι της «Πλατείας Ισπανίας» είναι κατάμεστο από Έλληνες με κασκόλ, σημαίες, λογής αναμνηστικά. Η καθετή οδός με τα φανταχτερά ατελιέ και τις μπουτίκ Bulgari, Armani, Gucci, Ferragamo, Prada, Versace, είναι γεμάτη από Έλληνες με μπλούζες του Ολυμπιακού, ανθρώπους εντελώς παράταιρους με τον κόσμο που έχουν συνηθίσει να αντικρύζουν οι σικάτες και λαμπερές Ιταλίδες που συχνάζουν στο ρωμαϊκό «Κολωνάκι» της Αιώνιας Πόλης. Το Antico Caffè Greco στις αρχές της Via Condotti είναι γεμάτο από Έλληνες που δοκιμάζουν αυθεντικό cappuccino και φρέσκα cornetti με κρέμα, η πολυθρύλητη Fontana di Trevi δέχεται στα πράσινα νερά της εκείνη την ημέρα μαζικά ελληνικά κέρματα, συνοδευόμενα από την ίδια ευχή: να κατακτήσει ο Ολυμπιακός το Κύπελλο.

Roma sei splendida stasera

Λίγο πιο δίπλα, ο Πέτρος Κόκκαλης, περπατά εύχαρης στη Via del Corso απολαμβάνοντας την ανωνυμία του, μέχρι που φθάνει στην piazza Navona και αντικρύζει ένα θέαμα ανάλογο εκείνου που θα ζήσει στην Πλατεία Αλεξάνδρας λίγους μήνες αργότερα, όταν ο ίδιος μετέφερε με το αυτοκίνητό του το Ζιοβάνι από το αεροδρόμιο στα γραφεία του Ολυμπιακού στον Πειραιά. Όλοι οι δρόμοι έχουν οδηγήσει στη Ρώμη, μπορεί η πόλη να είναι τεράστια, οι Έλληνες όμως είναι πολλοί, είναι θορυβώδεις και έχουν μετατρέψει το κέντρο της ιταλικής πρωτεύουσας σε ένα απέραντο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. Αυτό δηλαδή που ήθελε να αποφύγει και ο Ίβκοβιτς λίγες ώρες πριν η ομάδα του μπει στο PalaEUR για «το πρώτο». Και γι’ αυτό πήγε την ομάδα στην Ostia όπου την είδε να χαριεντίζεται (με κύριο «θύμα» το βενιαμίν Δημήτρη Παπανικολάου, τον οποίο οι «παλιοσειρές» απειλούσαν και επιχείρησαν κιόλας να πετάξουν στα θολωμένα νερά του Mar Tirreno) και να αποβάλλει το δικαιολογημένο άγχος του τελικού.

Roma sei splendida stasera

Στην επιστροφή ο Ίβκοβιτς επιφυλάσσει και δεύτερη έκπληξη στους αθλητές, αφού αντί να σταματήσει στα άχρωμα και άοσμα μπαρ της διαδρομής, πηγαίνει προς την περιοχή του Palaspor στο Eur και προσπερνώντας (με άκρα ησυχία από ολόκληρο το πούλμαν) το κλειστό, κάνει νόημα στον οδηγό να σταθμεύσει στο LunEUR, το διασημότερο Λούνα Παρκ της Ρώμης εκείνη την εποχή. Οι παίκτες ξεσπούν σε γέλια, κατεβαίνουν για ένα χυμό και ένα tramezzino και επιστρέφουν «γεμάτοι» στο ξενοδοχείο. Τα αστεία είχαν πλέον τελειώσει, η χαλάρωση δίνει τη σκυτάλη στη συγκέντρωση και την προσήλωση στο στόχο. Σε λίγες ώρες ο Ολυμπιακός έχει μπροστά του το ραντεβού με την ευρωπαϊκή καταξίωση απέναντι στη Μπαρτσελόνα του Αΐτο Ρενέσες, του θηριώδους Ρομπέρτο Ντουένιας, του θαυματουργού Λιθουανού Αρτούρας Καρνισόβας και κυρίως του μεγάλου της ηγέτη, του Σάσα Τζόρτζεβιτς.

Η εξουδετέρωση του μεγάλου Σάσα

Ο Ίβκοβιτς, αδελφικός φίλος με τον πατέρα του Σάσα, Μπάτα Τζόρτζεβιτς (επίσης προπονητή και μπασκετάνθρωπου) είναι κάτι σαν πνευματικός πατέρας του και ο άνθρωπος που ο νεαρός Σάσα αναζήτησε για να αγκαλιάσει στις εξέδρες του Αμπντί Ιπεκτσί μετά από «εκείνο το σουτ». Είναι το final 4 της Κωνσταντινούπολης του 1992, όπου η σταχτοπούτα Παρτιζάν του πρωτάρη Ζέλιμιρ Ομπράντοβιτς, προκρίνεται από το πουθενά στον τελικό και με αμούστακα παιδιά κερδίζει τη Χουβεντούδ Μπανταλόνα με ένα off balance σουτ στην εκπνοή από τον Αλεξάντερ Τζόρτζεβιτς.

Roma sei splendida stasera

Μια παρέα πιτσιρικάδων που αργότερα έγιναν πολύ μεγάλοι παίκτες, ορισμένοι ακόμη και NBAers: Τζόρτζεβιτς, Ντανίλοβιτς, Λόντσαρ, Ρέμπρατσα, Ντραγκουτίνοβιτς, Στεβάνοβιτς, μερικά μόνο από τα μέλη εκείνης της ομάδας-θαύμα που ακόμη και σήμερα είναι το καμάρι της μεγάλης των πλάβι σχολής.

Roma sei splendida stasera

Ο Ίβκοβιτς έχει επικεντρώσει τα πλάνα του στην εξουδετέρωση του μεγάλου Σάσα, του combo guard που άφησε τους Portland Trail Blazers (στους οποίους πάντως είχε ολιγόλεπτες συμμετοχές) για να επιστρέψει στην Ευρώπη και να (ξανα)κατακτήσει την κορυφή της. Την αποστολή καλείται να φέρει εις πέρας ποιος άλλος; Ο άνθρωπος των ειδικών αποστολών και παρακαταθήκη του Γιάννη Ιωαννίδη για να αποδίδουμε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, ως Rambo και μετρ της εξουδετέρωσης του μεγαλύτερου επιθετικού όπλου του εκάστοτε αντιπάλου. Ο Ίβκοβιτς έχει εξηγήσει στο Σιγάλα όλες τις κινήσεις του Σάσα, έχει φορτώσει στο σκληρό δίσκο του Γιώργου ακόμη και το αγαπημένο drive του Τζόρτζεβιτς, την αγαπημένη του κίνηση με το cross over και το αναπάντεχο stop για το συνήθως εύστοχο σουτ τριών πόντων, τη συνήθειά του να συγκλίνει δεξιά και να κόβει. Ο Ίβκοβιτς έχει παραδώσει την ξυρισμένη κεφαλή του Τζόρτζεβιτς επί πίνακι στο Γιώργο Σιγάλα. Και ο Rambo ήταν εκεί.

Πρωτόγνωρη ατμόσφαιρα, υποδειγματικό κοουτσάρισμα

Η ατμόσφαιρα στο PalaEUR είναι μοναδική για τους ασυνήθιστους και καθωσπρέπει Ιταλούς με τους rex γιακάδες και τα μεσάτα σακάκια: οι «βάρβαροι» Έλληνες έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον πρωτόγνωρο για το ρωμαϊκό κλειστό και οι λιγοστοί Ισπανοί δεν ακούγονται καν. Ο κόσμος είναι και πάλι εκεί για το ραντεβού με την ιστορία, παρά την απογοήτευση από τη Σαραγόσα και κυρίως την ανεξίτηλη πληγή του Τελ Αβίβ. Ο Ολυμπιακός δείχνει να τα έχει χαμένα και το πλάνο δουλεύει μόνο στην άμυνα. Επιθετικά οι ερυθρόλευκοι πελαγοδρομούν και αστοχούν ακόμη και σε lay up προπόνησης, όπως το χαρακτηριστικό του Φράνκο Νάκιτς που αναγκάζει τον Ίβκοβιτς να χρησιμοποιήσει κάθε ψυχολογικό ατού στη φαρέτρα του.

Roma sei splendida stasera

Ο Ντούντα, αντί να πανικοβληθεί και να ζητήσει πρόωρα time out όπως θα έκανε ο προκάτοχός του, συλλαμβάνεται από την κάμερα να χειροκροτεί και να εμψυχώνει το Φράνκο και με τη βαθιά μπάσα φωνή του να τον καλεί να συνεχίσει έτσι! «Πάμε μπρε» θα πει ο αυτή τη φορά κανονικός σοφός και θα χειροκροτήσει στέλνοντας το μήνυμα στην ομάδα. Από την άλλη πλευρα, η Μπαρσελόνα με το Τζόρτζεβιτς εκτός ρυθμού του αγώνα, πιασμένο στις δαγκάνες του Σιγάλα, εναποθέτει όλες τις ελπίδες της στον Αρτούρας Καρνισόβας. Έχει την ατυχία ο μεγάλος Λιθουανός forward να χτυπήσει στο 11’ και να μην τον έχει στο 100% στο κρισιμότερο παιχνίδι της χρονιάς. Ο Αΐτο, συνώνυμο του loser προπονητή εκείνα τα χρόνια, μοιάζει ανήμπορος να αντιτάξει ένα τρίτο, διαφορετικό πλάνο που δεν βασίζεται στους stars του.

Roma sei splendida stasera

Δεν εκμεταλλεύεται την καλή μέρα του Ράφα Γιοφρέσα και δίνει την μπαγκέτα στο συγκινητικό Χιμένεθ πολύ αργά. Η Μπάρτσα αντί να πάρει άνετη διαφορά στο πρώτο μέρος που ο Ολυμπιακός είναι αγνώριστος, βρίσκεται και πίσω στο σκορ με ένα καλάθι: 31-29 σε ένα πολύ κακό ποιοτικά πρώτο ημίχρονο όπου πρυτάνευσαν οι άμυνες και η αστοχία αμφοτέρων. Ο Ολυμπιακός έχει μόλις 9 στα 31 σουτ εντός παιδιάς και σκοράρει σχεδόν αποκλειστικά με βολές. Ο Ντούντα αντιμετωπίζει ήρεμα τη διαφαινόμενη κρίση και στα αποδυτήρια μαζεύει τους παίκτες γύρω του: «Τι γίνεται μπρε; Δεν σας αρέσει ούτε η σοκολάτα ούτε η σαντιγύ; Ε τότε σκεφτείτε ότι το καλάθι είναι ένα τεράστιο σοκολατένιο αυγό και μην αφήσετε κανέναν από τη Μπαρτσελόνα να σας το πάρει. Άντε μπρε, πάμε!».

Η μεταμόρφωση και το σόλο του Ρίβερς

Αυτό ήταν. Τώρα, πως η «ντούντεια» παραβολή έφτασε πιο γρήγορα απ’ όλους στα αυτιά ενός αφροαμερικάνου από το New Jersey είναι ένα μυστήριο άλυτο μέχρι σήμερα. Γεγονός είναι ότι στο δεύτερο ημίχρονο του τελικού, ο Ντέηβιντ Ρίβερς ήταν καταπληκτικός και συμπεριφέρθηκε σαν να ήταν ο μοναδικός ιδιοκτήτης του «σοκολατένιου αυγού». Συνέχισε από εκεί που σταμάτησε στον ημιτελικό με την Ολίμπια και έκανε τα πάντα: σκόραρε, πάσαρε, έκλεβε μπάλες και κυρίως έτρεχε. Έτρεχε πολύ, σε βαθμό που ανάγκασε το Ρενέσες να αλλάξει 3 παίκτες επάνω του και στο τέλος να στραφεί απεγνωσμένα στη λύση μιας παλιομοδίτικης ζώνης 3-2 μπας και τον περιορίσει. Ο σωσίας του Jackie Jackson από τους Jackson Five, έπαιξε σόλο εκείνη τη βραδιά και οδήγησε τον Ολυμπιακό στον πρώτο και αξέχαστο ευρωπαϊκό τίτλο της ιστορίας του.

Ο Ρίβερς, ο ίδιος Ρίβερς με τον οποίο οι οπαδοί του Ολυμπιακού «στράβωσαν» επειδή δεν ήταν NBAer και ήρθε από την ταπεινή Antibes, έκλεισε τον τελικό με 26 πόντους και μια στατιστική βγαλμένη από τα καλύτερα κολλεγιακά του χρόνια: 7/12 σουτ, 11/14 βολές, 4 ριμπάουντς, 3 κλεψίματα και 3 ασσίστς. Ο Ολυμπιακός με το Τζόρτζεβιτς αιχμάλωτο του Σιγάλα και τον Καρνισόβας να συνεχίζει με ένεση, παίρνει διαφορά από το 25’ και δεν τη χάνει ποτέ. Το παιχνίδι εξελίσσεται σε τυπική διαδικασία και φεστιβάλ Ρίβερς. Στον πάγκο, ο Ίβκοβιτς έχει πάρει το χέρι από το πηγούνι του όπως συνήθιζε όταν ένα ματς στράβωνε και γυρίζει στον πάγκο για σχόλια με το Μπογατσιώτη, το Μίνιτς και τους παίκτες. Ρίχνει κλεφτές ματιές και στην κερκίδα, στα αγαπημένα του πρόσωπα (η γυναίκα του και ο μικρός του γιος ήσαν παρόντες στο PalaEUR) και απλώς περιμένει τη λήξη για να πανηγυρίσει μαζί με τους εκστασιασμένους Έλληνες εκδρομείς το «πρώτο».

Roma sei splendida stasera

Ή μήπως το «δεύτερο» όπως είπε ο Γιώργος Σιγάλας στον Στάνκοβιτς; Ο Γιώργος μετά την κατάκτηση του Κυπέλλου νωρίτερα, ύψωνε το ένα δάκτυλο και υποσχόταν ότι θα ακολουθήσουν και τα επόμενα. Πιστός στη δέσμευσή του, σήκωσε και το δεύτερο δάχτυλο όταν ο Ολυμπιακός κατέκτησε το τρόπαιο στη Ρώμη. Ο Σιγάλας έκλεισε το ματς μόλις με 7 πόντους, αλλά το μεγαλύτερο αμυντικό παράσημο είναι δικό του: Σάσα Τζόρτζεβιτς, πόντοι 6 με 2 στα 9 δίποντα και (κυρίως) 1 στα 3 τρίποντα. Όπως θα ομολογήσει αργότερα ο Σάσα «ήξεραν ακόμη και πως περπατάω, ήξεραν όλα τα συστήματα απ’ έξω, ήταν τόσο καλά διαβασμένοι που έκαναν τις κινήσεις μηχανικά. Αλλά τι λέω... Τον Ίβκοβιτς έχουν στον πάγκο...».

Η κατάκτηση και το πούρο του Φασούλα

Το βράδυ της 24ης Απριλίου, είναι η «Μεγάλη Πέμπτη του Ολυμπιακού», η βραδιά που μια από τις σταθερότερες και καλύτερες ευρωπαϊκές ομάδες της δεκαετίας του ’90 κατέκτησε αυτό που της αναλογούσε από πολύ νωρίτερα, από το παρκέ του Γιάντ Ελιάου και της το στέρησε το άγχος της και η Χουβεντούδ Μπανταλόνα. Σε μια σπάνια μπασκετική εκδοχή του νόμου του Μέρφυ, ο Τζόρτζεβιτς στέρησε ένα Κύπελλο από τη Μπανταλόνα, η Μπανταλόνα το στέρησε από τον Ολυμπιακό και στο τέλος αποκαταστάθηκε η τάξη στο σύμπαν, αφού ο Ολυμπιακός το στέρησε από το Τζόρτζεβιτς. Όλα σε μια πενταετία, όλα με κινηματογραφικό τρόπο και άπειρα sidestories να τρέχουν.

Roma sei splendida stasera

Highlight του τελικού της Ρώμης, το Romeo y Julieta πούρο που άναψε ο Παναγιώτης Φασούλας με το παιχνίδι εν εξελίξει και ενώ απέμεναν 50 δευτερόλεπτα για τη λήξη, πούρο που όπως λέει ο αστικός μύθος προμήθευσε ο ευρισκόμενος πίσω από τον πάγκο του Ολυμπιακού, Σλόμπονταν Σούμποτιτς. Η εικόνα του Φινλανδού διαιτητή Γιούγκενμπραντ να κοντοστέκεται, όταν αντικρύζει το θέαμα με τον ψηλό να ρουφάει το πούρο με τη μαεστρία του Ντόναλντ Τραμπ, έχει μείνει βαθιά χαραγμένη στους παρευρισκόμενους, όπως και ο πανευτυχής Πέτρος Κόκκαλης στην κερκίδα να «κάνει χέρια» με τον υπόλοιπο κόσμο και να γιορτάζει την επιτυχία της ομάδας.

Roma sei splendida stasera

Η απονομή εν μέσω αποθέωσης του Ολυμπιακού και του αδιαμφισβήτητου mvp Ντέηβιντ Ρίβερς, είναι μια δικαίωση και για τον Πρόεδρο της ομάδας, Σωκράτη Κόκκαλη που κυνηγούσε την ευρωπαϊκή διάκριση πολλά χρόνια και επιτέλους είδε τις οικονομικές θυσίες του να πιάνουν τόπο και να δικαιώνεται για την πολύ δύσκολη επιλογή της αποπομπής του Ιωαννίδη.

Roma sei splendida stasera

Τα μεγάφωνα του PalaEUR μετά τις καθιερωμένες ανακοινώσεις και βραβεύσεις άρχισαν να παίζουν την πιο γλυκιά μουσική για τ’ αυτιά των λιγοστών Ελλήνων φιλάθλων που είχαν παραμείνει στις θέσεις τους. Κι ας μην καταλάβαιναν γρι ιταλικά οι περισσότεροι, το τραγούδι τα έλεγε όλα και περιέγραφε ακριβώς την ατμόσφαιρα: Roma quando sei splendida stasera... (Ρώμη, πόσο όμορφη είσαι απόψε...).

Roma sei splendida stasera

24MEDIA NETWORK