ΣΤΗΛΕΣ

Στάθμευση: Οδοιπορικό στο κέντρο της Αθήνας

default image

Αυτοκίνητα που χώνονται στο πεζοδρόμιο ή διπλοπαρκάρουν δημιουργώντας κυκλοφοριακό χάος, οδηγοί που όχι μόνο διαπληκτίζονται για μια παράνομη θέση στάθμευσης αλλά «ζητούν και τα ρέστα» όταν για παράδειγμα έχουν κλείσει το δρόμο και οι υπόλοιποι διαμαρτύρονται εντόνως, μηχανές που σκαρφαλώνουν σφήνα ανάμεσα στους ανυποψίαστους πεζούς, πεζοδρόμια που ασφυκτιούν κάτω από τη «δικτατορία της λαμαρίνας», καρέκλες και άλλα παρεμφερή που χρησιμεύουν ως «σημαδούρες παρκοθέτησης» από διάφορα καταστήματα προκειμένου να αποθαρρύνουν τους επίδοξους παρκαδόρους και τέλος πεζοί που επιστρατεύουν όλη τους τη μαεστρία προκειμένου να καταφέρουν – με ευλύγιστα άλματα – να κινούνται άλλοτε στο πεζοδρόμιο και άλλοτε στο δρόμο.

Αυτή είναι εν ολίγοις η εικόνα στους δρόμους μιας χαοτικής Αθήνας, μιας πόλης που πνίγεται μέσα στα καυσαέρια και στο παράνομο πάρκινγκ.

Το βασίλειό μου …για μια θέση πάρκινγκ

Υπολογίζεται ότι στο λεκανοπέδιο κυκλοφορούν περίπου 2,5 εκατομμύρια Ι.Χ. Καθημερινά γίνονται κατά μέσο όρο 1,6 εκατ. σταθμεύσεις. Οι θέσεις στάθμευσης, σε ιδιωτικά και δημόσια παρκινγκ, ανέρχονται μόνο στις 270.000 και μόνο το 20% των σταθμεύσεων γίνεται σε γκαράζ. Οι υπόλοιπες στους δρόμους ή όπου αλλού εμπνευστεί ο οδηγός…

Με αποτέλεσμα μια θέση πάρκιγν να παραμένει δυσεύρετη επί 18 ώρες το εικοσιτετράωρο!

Ελεγχόμενη στάθμευση: Ανάσα ή Αδιέξοδο;

Στις 20 Νοεμβρίου τέθηκε σε εφαρμογή – για μια ακόμη φορά – το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης στο κέντρο της Αθήνα, ήτοι το εμπορικό τρίγωνο, την περιοχή Ψυρρή, την αγορά Γερανίου, την Πλάκα, την περιοχή του Μουσείου, το Κολωνάκι και το Λυκαβητό. Προβλέπονται 5.500 θέσεις συνολικά , από τις οποίες οι 2.538 δεσμεύονται από τους μόνιμους κατοίκους, οι 1.000 προορίζονται για ειδική χρήση – βλέπε δημόσιοι φορείς, ξενοδοχεία – και τέλος οι 1.962 είναι για τους επισκέπτες.

Οι κάτοικοι μπορούν να εξασφαλίσουν μια θέση στην περιοχή τους – χωρίς χρονικό περιορισμό – έναντι καταβολής ετήσιου τέλους στάθμευσης 10 ευρώ, προκειμένου να προμηθευτούν την ειδική κάρτα, η οποία υπ’ όψιν εκδίδεται σε διάστημα τριών ημερών.

Χωρίς χρονικό περιορισμό θα γίνεται επίσης και η στάθμευση στις ειδικές θέσεις που προορίζονται για επαγγελματική χρήση.

Οι επισκέπτες ωστόσο έχουν και χρονικό περιορισμό και πρόστιμο. Συγκεκριμένα, η στάθμευση για μισή ώρα κοστίζει 50 λεπτά, για μία ώρα ένα ευρώ και για δύο ώρες δύο ευρώ. Η μέγιστη διάρκεια στάθμευσης είναι 3 ώρες και το τέλος φτάνει τα 6 ευρώ. Οι επισκέπτες θα πρέπει να προμηθευτούν την ειδική κάρτα στην οποία θα πρέπει να ξύσουν την ημερομηνία και την ώρα ή την πλαστική κάρτα προπληρωμένου χρόνου, αφού επικοινωνήσουν με το τηλεφωνικό κέντρο 1577. Οι κάρτες αυτές διατίθενται στα περίπτερα. Το πρόστιμο σε περίπτωση χρονικής υπέρβασης ανέρχεται στα 23 ευρώ.

Το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης λειτουργεί από Δευτέρα ως Παρασκευή 09.00-21.00 και το Σάββατο 09.00-16.00.

“Κάθε αρχή και δύσκολη”

Το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης φαίνεται ότι δεν είχε την αναμενόμενη επιτυχία ήδη από την πρώτη κιόλας μέρας εφαρμογής του. Οι δυσκολίες αυτές οφείλονται κυρίως στον ανοργάνωτο και επιπόλαιο σχεδιασμό του μέτρου. Συγκεκριμένα,

1) Οι κάρτες στάθμευσης είναι ελάχιστες με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές κενές θέσεις.

2) Οι περισσότερες θέσεις έχουν «καπαρωθεί» από δημόσιες υπηρεσίες, οργανισμούς, τράπεζες, δημοτικές επιχειρήσεις, ξενοδοχεία, αλλά και από τους μόνιμους κατοίκους των περιοχών όπου θα εφαρμοσθεί το μέτρο.

3) Οι μόνιμοι κάτοικοι διαμαρτύρονται για την ανεπάρκεια των θέσεων που προορίζονταν για αυτούς, υποστηρίζοντας ότι ο Δήμος Αθηναίων δεν μέτρησε διαμερίσματα, αλλά κτίρια.

4) Πολλοί μόνιμοι κάτοικοι δεν έχουν προμηθευτεί τις κάρτες τους.

5) Πολλοί περιπτερούχοι δεν διαθέτουν τις ειδικές κάρτες διότι δεν συμμετέχουν στο πρόγραμμα λόγω του χαμηλού ποσοστού κέρδους, που φτάνει το 4%.

6) Οι καταστηματάρχες αναγκάζονται να αφήνουν πλέον τα αυτοκίνητά τους σε πάρκινγκ που είναι ιδιαίτερα ακριβά.

7) Το μέτρο καταγγέλθηκε ως αντισυνταγματικό από την παράταξη «Λαϊκός Συναγερμός», που κατέθεσε προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας υποστηρίζοντας: πρώτον, ότι η απόφαση της ανάθεσης στηνΈνωηση Εταιριών PARKMOBILE Group B.V – UNISYSTEMS A.E ελήφθη από το Δήμο Αθηναίων ενάμιση μήνα πριν τις δημοτικές εκλογές, ενώ ο κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων προβλέπει ότι προ των εκλογών μπορούν να ληφθούν από το δημοτικό συμβούλιο αποφάσεις μόνο για επείγουσες και απρόβλεπτες ανάγκες. Δεύτερον, ότι δεν μπορούν αστυνομικής φύσεων αρμοδιότητες να μεταβιβάζονται σε ιδιώτες. Και τρίτον, ότι παραβιάζεται η συνταγματική αρχή της ισότητας διότι οι θέσεις στάθμευσης δεν καλύπτουν όλους τους μόνιμους κατοίκους της Αθήνας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στην σύμβαση αναφέρεται ότι η ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε τη στάθμευση θα είναι εκείνη που θα «κατευθύνει» τη δημοτική αστυνομία, ενώ θα καρπώνεται το ποσοστό του 14,4% από τις εισπράξεις των κλήσεων.


Πηγές:

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ,ΤΟ ΒΗΜΑ, www.euro2day.gr


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ