Άιρτον Σένα: 53 χρόνια από τη γέννησή του

Με αφορμή τη συμπλήρωση 53 ετών από τη γέννηση του Άιρτον Σένα, το Contra.gr ανασύρει στη μνήμη σας στιγμές από την ένδοξη καριέρα του και το χρονικό του άδοξου χαμού του.

Άιρτον Σένα: 53 χρόνια από τη γέννησή του

"Όλα είναι θέλημα Θεού και κατευθυνόμενα από Εκείνον", έλεγε ο Ayrton. Πίστευε βαθιά και κάθε φορά που έμπαινε στο μονοθέσιο, ξεκινούσε μία μυστική κουβέντα με Τον δημιουργό του. Προσευχόταν και κοιτούσε το άπειρο, άδειαζε τον εαυτό του από κάθε σκέψη και συναίσθημα. Και μετά, πατούσε το γκάζι και τρέλαινε τα χρονόμετρα κάνοντας συχνά, πράγματα πέρα από τη λογική. Όπως στα δοκιμαστικά του GP του Monaco το 1988 όπου βρισκόμενος "σε άλλο, τρομακτικό επίπεδο", κατέβασε από το πουθενά το χρόνο των υπολοίπων οδηγών κατά 2 και πλέον δευτερόλεπτα. Ο Senna είχε αυτή την απίστευτη ικανότητα, να σημειώνει ξαφνικά απίστευτους χρόνους. Ένα χάρισμα μοναδικό...

Ο Λιούις Χάμιλτον δεν ξεχνά τον Σένα

Απόδοση ευθυνών

Ο θάνατος του Ayrton Senna δεν οφειλόταν σε δικό του λάθος. Το ατύχημα προκλήθηκε από μηχανική βλάβη και οι εκδοχές που έχουν ακουστεί εκ τότε είναι πολλές. Ο Frank Williams και μέλη της ομάδας και της FIA κατηγορήθηκαν για ανθρωποκτονία. Το βασανιστικό ερώτημα ήταν: " τι προκάλεσε το θάνατο του Βραζιλιάνου; Η κολόνα του τιμονιού έσπασε πριν ή μετά τη σύγκρουση;"

Ακολουθώντας την επιθυμία του Senna για περισσότερο χώρο στο κόκπιτ, οι μηχανικοί της Williams είχαν μετατοπίσει την κολόνα. Η θεωρεία των κατηγόρων λέει ότι είτε το υλικό που χρησιμοποιήθηκε για να κολληθούν τα δύο μέρη αυτής δεν ήταν ανάλογης ποιότητας με την ίδια την κολόνα είτε ότι στο συγκεκριμένο σημείο, η διάμετρος της ήταν μικρότερη του κανονικού.

Αμφότερες οι εκδοχές, μπορούσαν να προκαλέσουν σπάσιμο της κολόνας και να ευθύνονται για τη γνωστή σε όλους συνέχεια. Μυστήριο καλύπτει το τι συνέβη με το μαύρο κουτί του μονοθέσιου της Williams. Λίγο μετά το ατύχημα, μέλη της βρετανικής ομάδας το έβγαλαν από τη διαλυμένη FW15. Το αν περιείχε δεδομένα που θα έδιναν τις πολυπόθητες απαντήσεις, δεν θα το μάθουμε ποτέ, αφού στα χέρια της iταλικής δικαιοσύνης έφθασε κατεστραμμένο.

Ύστερα από τέσσερα χρόνια δικαστικής αγωνίας, όλοι οι κατηγορούμενοι απαλλάχθηκαν και η υπόθεση έκλεισε. Ωστόσο, όποιος κι αν είναι υπεύθυνος, η ουσία είναι ότι εδώ και 18 χρόνια, ο Ayrton δεν βρίσκεται κοντά μας...Υπερέβαλε εαυτόν με μονοθέσια που στα χέρια άλλων θα έμοιαζαν αργά και πάνω απ' όλα, "χόρευε" στη βροχή. Όταν οι ουρανοί άνοιγαν, κανείς δεν μπορούσε να τον νικήσει, παρότι η εποχή του περιελάμβανε κι άλλους σπουδαίους οδηγούς: Nigel Mansell, Nelson Piquet και φυσικά, ο Alen Prost. Ειδικά ο Γάλλος, αποτελούσε το αντίπαλο δέος. Ήταν ο μεγάλος του αντίπαλος και οι μεταξύ τους μονομαχίες εντός πίστας, έχουν μείνει στην ιστορία. Όπως άλλωστε και οι καβγάδες τους αλλά ποτέ, δεν έπαψαν να τρέφουν απεριόριστο σεβασμό ο ένας για τον άλλο.

Όταν έτρεχε, ο Senna εκπροσωπούσε ένα ολόκληρο έθνος. Παρότι γόνος πλούσιας οικογένειας, είχε καταφέρει να αγγίξει και τον πιο φτωχό Βραζιλιάνο που σε κάθε επιτυχία του ήρωα του, έβρισκε μία σύντομη απόδραση από την μιζέρια του. Και για αυτό θα αποτελεί για πάντα τον ήρωα τους. Έφυγε νωρίς και κανείς δεν ξέρει πως θα είχαν διαμορφωθεί οι αριθμοί αν συνέχιζε μερικά χρόνια ακόμα. Τώρα, δώδεκα χρόνια μετά, ακόμα και το απίστευτο ρεκόρ του με τις 65 pole position "έπεσε", με τον Michael Schumacher να φτάνει τις 66 την προηγούμενη εβδομάδα. Ένα ρεκόρ που έσπασε -τι ειρωνεία- στο ίδιο σίρκουι που είχε επιτευχθεί και το προηγούμενο, στην Imola.

Η καριέρα του Senna στη Formula 1, άρχισε το 1984. Τα επόμενα δέκα χρόνια, οδήγησε για λογαριασμό των Tolema, Lotus, McLaren και Williams. Με την τελευταία όμως, πρόλαβε να τρέξει μόνο σε τρεις αγώνες και έξι γύρους.

"Φόβος είναι ο κίνδυνος που βιώνει ένας οδηγός, να μην τραυματιστεί ή σκοτωθεί", έλεγε και την τραγική εκείνη Πρωτομαγιά, διαισθανόταν αυτό το φόβο. Ένα 24ωρο νωρίτερα, ο Αυστριακός Ronald Ratzenberger είχε χάσει τη ζωή του, όταν η Simtek που οδηγούσε, είχε καρφωθεί στον τοίχο. Αυτό προκάλεσε σοκ στον Senna που φώναζε για περαιτέρω μέτρα ασφαλείας και ήταν εμφανώς προβληματισμένος.

Έμοιαζε να βρίσκεται πάλι σε ένα μακρινό κόσμο, βυθισμένος στις σκέψεις του, ίσως να μιλούσε πάλι με Εκείνον... " Το μονοθέσιο μου είναι νευρικό και η πίστα γλιστερή και επικίνδυνη, χωρίς αρκετά σημεία διαφυγής", δήλωνε λίγο πριν την εκκίνηση, λόγια που αποδείχθηκαν τραγικά προφητικά... Είχε προμηθευτεί μία αυστριακή σημαία ώστε αν νικήσει, να τιμήσει τη μνήμη του Ratzenberger αλλά αυτό δεν συνέβη ποτέ.

Στην εκκίνηση, οι Pedro Lamy και JJ Lehto συγκρούστηκαν και το αυτοκίνητο ασφαλείας μπήκε στην πίστα και παρέμεινε εντός αυτής μέχρι και τον 5ο γύρο. Ένα πέρασμα αργότερα, ήρθε η μοιραία στιγμή. Προσεγγίζοντας την στροφή Tamburello, η Williams συνέχισε ευθεία ακολουθώντας καταδικαστική πορεία προς τον τσιμεντένιο τοίχο που βρισκόταν εφιαλτικά κοντά. Ο Senna δεν είχε περιθώρια αντίδρασης. Η σύγκρουση ήταν σφοδρή, αφού το μονοθέσιο του κινείτο με περίπου 310 χλμ/ω την στιγμή της εξόδου.

Είπαν για τον Senna...

" Ο θάνατος του σήμανε και το θάνατο ενός κομματιού της ζωής μου. Αλληλοσυμπληρωνόμασταν. Νιώθω απεριόριστο σεβασμό για εκείνον που υπερνικά όποιες διαφορές στις προσωπικότητες μας", Alen Prost

" Οι πληροφορίες που παρείχε, ήταν ακριβώς ίδιες με όσα μας έλεγε η τηλεμετρία. Σχετικά με τις στροφές, την πίεση, τη θερμοκρασία, όλα! Ακόμα και όταν οδηγούσε στο όριο", Bernard Dudot - επικεφαλής μηχανολογίας Renault

" Ήταν ο καλύτερος πιλότος όλων των εποχών", Niki Lauda

" Ο Ayrton ήταν ο καλύτερος οδηγός με τον οποίο έχω συνεργαστεί, όχι μόνο λόγω της εξαιρετικής του απόδοσης στην πίστα αλλά και λόγω της ειλικρίνειας και της φιλίας του", Ron Dennis

"Ήταν ο πιο άξιος από τους διαδόχους μου και θα μπορούσε να ξεπεράσει τους πέντε τίτλους μου", Juan Manuel Fangio. Ήταν 2.17 μ.μ. Όλοι "πάγωσαν", αλλά κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει το αδιανόητο. Ένα μεταλλικό κομμάτι από την μπροστινή ανάρτηση (πιθανότατα ένα από τα ψαλίδια) είχε διαπεράσει το κράνος του προκαλώντας σοβαρότατες κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Ήταν κλινικά νεκρός. Μεταφέρθηκε με ελικόπτερο στο νοσοκομείο της Bologna καθώς η καρδιά του κτυπούσε ακόμα αλλά και αυτή, σταμάτησε στις 18.40 μ.μ.

Τα τραγικά νέα προκάλεσαν παγκόσμια θλίψη. Όλος ο κόσμος και όχι μόνο οι φίλοι τηςFormula 1 ήταν συντετριμμένος από τον θάνατο του. Η Βραζιλία, έπεσε σε πένθος. Ο Senna κηδεύτηκε με τιμές εθνικού ήρωα, παρουσία 250.000 συμπατριωτών του που έσπευσαν να του πουν το ύστατο χαίρε. Άλλωστε, ήταν Θεός τους. Μέσα στη μιζέρια που τους περιστοίχιζε, έβρισκαν στο πρόσωπο του Ayrton ένα λόγο να νιώθουν υπερήφανοι.

Η σχέση του με το Θεό, τελικά ήταν πιο στενή απ' όσο πίστευαν όλοι. Τόσο, που Εκείνος θέλησε να τον θαυμάζει από κοντά. Και τον πήρε πρόωρα κοντά Του...

Η καριέρα του θρύλου

Ημερομηνία Γέννησης: 21/3/1960

Συμμετοχές: 161

Τίτλοι: 3

Νίκες: 41

Pole positions: 65 (συν 1 τιμητική)

Βαθμοί: 615

1964 Άρχισε να κάνει καρτ

1973 Συμμετείχε στον πρώτο του αγώνα

1977 Πρωταθλητής Αμερικής στα καρτ

1978 Πρωταθλητής Αμερικής στα καρτ

19792ος στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Καρτ

1980 2ος στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Καρτ

1981Πρωταθλητής Βρετανικής Formula Ford 1600 με 12 νίκες

1982 Πρωταθλητής Ευρωπαϊκής και Βρετανικής Formula Ford 2000

1983Πρωταθλητής Βρετανικής F3 με 12 νίκες

1984 F1 (Toleman-Hart) 9ος στην τελική κατάταξη με 13 β.

1985 F1 (Lotus-Renault) 4ος στην τελική κατάταξη με 38 β. με 2 νίκες

1986 F1 (Lotus-Renault) 4ος στην τελική κατάταξη με 55 β. με 2 νίκες

1987 F1 (Lotus-Honda) 3ος στην τελική κατάταξη με 57 β. με 2 νίκες

1988 F1 (McLaren-Honda) Παγκόσμιος πρωταθλητής με 94 β. με 8 νίκες

1989 F1 (McLaren-Honda) 2ος στην τελική κατάταξη με 60 β. με 7 νίκες

1990 F1 (McLaren-Honda) Παγκόσμιος πρωταθλητής με 78 β. με 6 νίκες

1991 F1 (McLaren-Honda) Παγκόσμιος πρωταθλητής με 96 β. με 7 νίκες

1992 F1 (McLaren-Honda) 4ος στην τελική κατάταξη με 50 β. με 3 νίκες

1993 F1 (McLaren-Ford) 2ος στην τελική κατάταξη με 73 β. με 5 νίκες

1994 F1 (Williams-Renault)

News 24/7

24MEDIA NETWORK