Το δωρεάν 'Fortnite:Battle Royale' έγινε μηχανή δισεκατομμυρίων

Ο Tim Sweeney είχε μια φανταστική ιδέα: "Σκέφτηκα πως αν έφτιαχνα ένα videogame και πουλούσε πολλά αντίτυπα, θα έβγαζα πολλά λεφτά". Δοκίμασε διάφορα. Ο στόχος πραγματοποιήθηκε με το Fortnite. Το διέθεσε δωρεάν και έγινε δισεκατομμυριούχος. Πώς; Διάβασε.

Η Epic Games είναι εταιρία, με έδρα στη North Carolina, που ασχολείται με τα video games. Της ανήκει το Fortnite, videogame που έχουν παίξει -έστω μια φορά- 125 εκατομμύρια άνθρωποι. Έρευνα έχει αποκαλύψει πως το 70% των παικτών ξοδεύουν χρήματα για αυτό το παιχνίδι (περί τα 85 δολάρια, κατά μ.ο.), γνωρίζοντας ότι αυτά που αγοράζουν δεν τους βοηθούν να νικούν. Αυτό που προσφέρει η Epic Games ως επιβράβευση, σε συγκεκριμένα challenges είναι Battle Pass, αξίας 10 δολαρίων. Tην πρώτη ημέρα που τα έβγαλε στην αγορά, πούλησε 5.000.000... κομμάτια. Κάνε τα μαθηματικά, να βρεις πόσα έβγαλε σε μόλις 24 ώρες, μόνο από τα Battle Passes.

Μόνο από το app για τα κινητά τηλέφωνα, το Fortnite κερδίζει 1.8 εκατομμύρια δολάρια, τη μέρα. Το Fortnite 6  για iOS“έβγαλε” 300 εκατ. δολ. τις πρώτες 200 ημέρες.

Μα τι έχει αυτό το παιχνίδι; Όπως έγραψε το recode.net την ημέρα που αποκάλυψε τα παραπάνω κέρδη “ο τρόπος για να βγάλεις πολλά λεφτά από τα mobile games, είναι α) να δημιουργήσεις ένα εξαιρετικά δημοφιλές παιχνίδι, β) να δώσεις στους παίκτες τη δυνατότητα να αγοράσουν κάτι. Δεν έχει σημασία αν είναι αξίας. Απλά να είναι κάτι, γ) να δώσεις στην Apple το 30% από όσα βγάζεις και δ) να απολαύσεις τα χρήματα που σου μένουν. Αυτό κάνει η Epic Games με το Fortnite: Battle Royale, το παιχνίδι που πάντρεψε το Minecraft με το Hunger Games”.

Το καλοκαίρι παρατηρήθηκε μια άνοδος μόλις 2% στις πωλήσεις και αυτό προβλημάτισε τους απανταχού κριτικούς του videogaming, με πολλούς να αναρωτιούνται μήπως τελικά, ο κόσμος κουράστηκε. Η απάντηση ήλθε με το Fortnite 6 και το νέο ρεκόρ, ενώ προστέθηκε η επιλογή ενεργοποίησε first person, στο Save the World. Η Εpic Games φαίνεται να 'χει μια λύση για κάθε πρόβλημα.

 

Η εταιρεία απασχολεί 700 υπαλλήλους και την έφτιαξε ένας τύπος, ονόματι Tim Sweeney, το 1991, στο σπίτι των γονιών του. Πλέον αυτή (η εταιρεία) αξίζει 5 με 8 δισεκατομμύρια δολάρια και αυτός (ο κύριος μέτοχος) πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια.

Ο δημιουργός του δεν παίζει videogames

Δεν ξέρω αν σε κουράζω, αλλά νιώθω την ανάγκη να σου πω ότι ο 47χρονος σήμερα, Sweeney ένιωσε λέει, από μικρός την ανάγκη να διαλύει ηλεκτρικές συσκευές στα εξ ων συνετέθησαν και να τις ξαναφτιάχνει. Ο αντικειμενικός του στόχος ήταν να δημιουργήσει δικό του go-kart.

Στην έκρηξη των arcade games, στα τέλη του '70, άρχισε να διαλύει και τα σχετικά μηχανήματα. Όταν οι γονείς του του αγόρασαν ένα Atari 2600, ανακάλυψε πως ουδόλως τον ενδιέφερε να παίζει. Είχε άλλους στόχους. Στα 11, σε επίσκεψη του στην start-up που 'χε στήσει ο μεγαλύτερος αδελφός του, είδε ένα από τα πρώτα IBM Personal Computers.

Ερωτεύτηκε και έμαθε ό,τι αφορούσε τον προγραμματισμό. Αργότερα, σπούδασε μηχανολόγος μηχανικός στο Maryland “όπου κούρευα γκαζόν για να ζήσω”, αλλά κάτι του έλειπε. Ήταν η στιγμή που χρησιμοποίησε τις γνώσεις του, για να δημιουργήσει εταιρεία που πρόσφερε βοήθεια στους ερασιτέχνες χρήστες των υπολογιστών. Ναι, ήταν η εταιρεία που έφτιαξε στο πατρικό του.

Τα κύρια προβλήματα αφορούσαν παιχνίδια και τότε... άναψε το λαμπάκι πάνω από το κεφάλι του: είχε έλθει η ώρα να φτιάξει δικά του. “Σκέφτηκα ότι αν έφτιαχνα ένα παιχνίδι που πουλούσε πολλά αντίτυπα, θα έβγαζα πολλά δολάρια”. Φανταστικό; Η αλήθεια είναι πως έφτιαξε πολλά. Το πρώτο (ZZT) του έδινε 100 δολάρια την ημέρα. Έμενε στην πανεπιστημιούπολη και πήγαινε στο πατρικό, για να χρησιμοποιεί τον υπολογιστή του πατέρα του για τη δουλίτσα.

 

Η επιτυχία ήλθε το 1998, με την Unreal Engine, μια μηχανή παιχνιδιών (σύστημα λογισμικού σχεδιασμένο για τη δημιουργία και ανάπτυξη βιντεοπαιχνιδιών) Την παρουσίασε στο πρώτο first-person shooter βιντεοπαιχνίδι. Χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα από προγραμματιστές (ακόμα και σήμερα η Epic παίρνει το 5%, από ένα ποσό που βγάζουν οι developers και μετά) και έχει μπει στο Guinness World of Records ως “η πιο επιτυχημένη μηχανή βιντεοπαιχνιδιών”.

Μετακόμισε στην North California “γιατί ήταν φθηνά τα νοίκια και μπορούσα να προσλάβω ανθρώπους από όλα τα σημεία του κόσμου”.  Το 2012 πούλησε το 40% των μετοχών στην Tencent (της ανήκουν τα πάντα, από social networks έως κανάλια και υπηρεσίες, στην Ασία), για 825 εκατ. δολ.

Δυο χρόνια μετά, πούλησε τα δικαιώματα του third person shooter game, με τίτλο “Gears of War”, στη Microsoft. Την ημέρα της ανακοίνωσης, το παιχνίδι πούλησε 22 εκατ. αντίτυπα (και έβγαλε 1 δισ. δολ.).  To 2016 αγόρασε 7000 στρέμματα στα δυτικά της πολιτείας, τα οποία πρόσφερε στην υπηρεσία “US Fish and Wildlife” των ΗΠΑ, διασφαλίζοντας τη μόνιμη προστασία τους. Είχε ξοδέψει 15 εκατ. δολ.

Ο Sweeney είχε πει στο περιοδικό Time πως τα λεφτά δεν είναι για να τα βάζεις στην άκρη, αλλά για να τα αξιοποιείς

“Μένω σε ένα τεράστιο σπίτι που αν με ρωτήσεις, θα σου πω δεν ξέρω γιατί το 'χω. Δεν το χρειάζομαι. Και δεν χρησιμοποιώ το μεγαλύτερο μέρος της έκτασης. Μετά σκέφτομαι “έχω τα χρήματα να το αγοράσω. Οπότε γιατί να μην το πάρω”.

Παλιά είχε συλλογή από πολυτελή, γρήγορα αυτοκίνητα. Συμπεριλαμβανομένης μιας Lamborghini. Την πούλησε, όπως πούλησε και τα περισσότερα αποκτήματα. Οδηγεί μια Corvette 2019. “Κατάλαβα πως το να έχεις ένα γρήγορο αυτοκίνητο, είναι εξαιρετικό χόμπι, όταν είσαι εργασιομανής, γιατί ακόμα και όταν δεν έχεις ελεύθερο χρόνο, μπορείς πάντα να οδηγήσεις μέχρι τη δουλειά”.

Μέχρι το 2017, ο Sweeney πορευόταν με αυτά τα κέρδη. H Epic Games έβγαζε πολλαπλάσια χρήματα από την Unreal Engine από ό,τι από τα παιχνίδια που δημιουργούσε. Έως ότου εμφάνισε το Fortnite. Για αυτό θα μιλήσουμε, αφού πάρουμε τη βοήθεια του ειδικού: Ο Γιάννης Μόλλας είναι ιδιοκτήτης της ομάδας WL Gaming, που είχε δυο εκπροσώπους (τους Tsonisbo και Santova) στη Week 5 του Fortnite Summer Skirmish by Epic Games. Διοργάνωση που έδωσε 500.000 δολάρια.

 

Που λες, μια μέρα, το 98% του πληθυσμού της Γης εξαφανίζεται. Αυτό που 'χει απομείνει, βλέπει τον ουρανό καλυμμένο από πυκνά σύννεφα, χαοτικές καταιγίδες που ρίχνουν φλοιούς, ανθρώπινα πλάσματα που μοιάζουν με ζόμπι και επιτίθενται στους ζωντανούς. Οι επιζώντες έχουν κατασκευάσει «ασπίδες θύελλας». Ο παίκτης είναι διοικητής σε μια από τις βάσεις που έχουν ως δουλειά την έξοδο από την ασπίδα θύελλας, ώστε να βρεθούν πόροι, επιζώντας και άλλους συμμάχους και να βοηθήσουν στην επέκταση της θωράκισης -ώστε να επιστρέψει η Γη στην κανονική της κατάσταση.

Πώς θα σύστηνε ο Γιάννης το Fortnite, σε κάποιον που δεν έχει ιδέα περί τίνος πρόκειται; “Είναι ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι οπού έχει 2 διαφορετικά modes. Το ένα είναι το Save the world, το οποίο είναι ενάντια στον υπολογιστή και το δεύτερο είναι το Battle Royale: 100 παίχτες πέφτουν σε ένα νησί και εκεί μαζεύουν υλικά και όπλα με σκοπό να νικήσουν τους αντιπάλους τους μέχρι να ζήσει ένα άτομο στο τέλος”.

 

Τι κάνει το Fortnite τόσο δημοφιλές; “Αυτή την στιγμή πάνω από 4 εκατομμύρια άνθρωποι παίζουν Fortnite, γιατί είναι δωρεάν, διασκεδαστικό με τα in-game events που κάνουν συνέχεια και αρκετά φιλικό για το κάθε υπολογιστή”.

Μόνο τον περασμένο Απρίλιο, το Fortnite έδωσε στην Epic Games το ποσό των 296 εκατομμυρίων δολαρίων (σε κινητά τηλέφωνα, PC και κονσόλες). Και ναι, το free-to-play μοντέλο έκανε θραύση. Τον Μάιο οι ενδιαφερόμενοι παρακολούθησαν 700 εκατομμύρια ώρες αγώνων Battle Royale, με το 83% να προτιμά το Fortnite.

Τον Ιούλιο το Forbes ενημέρωσε ότι η έκδοση “Battle Royale” που βγήκε τον Οκτώβρη του 2017, ξεπέρασε το 1.000.000.000 δολάρια “και κυριάρχησε απόλυτα στο χώρο του video game streaming”. Η εταιρεία πήρε τα 100 εκατ. δολ. και τα έκανε έπαθλα για τους διαγωνισμούς της.

Ποιο είναι το στοιχείο που το κάνει επιτυχημένο; Τι ανάγκη κάλυψε; Ποια ανάγκη δημιούργησε; “Αυτό που τράβηξε τα βλέμματα είναι τα γραφικά του τα οποία είναι καρτουνίστικα αλλά και η δυνατότητα να χτίζεις με τα υλικά που μαζεύεις για να προστατεύεσαι από τους αντιπάλους σου. Αυτά τα δύο κίνησαν το ενδιαφέρον παιδιών μικρής ηλικίας με αποτέλεσμα να έχουμε το την σημερινή απήχηση του παιχνιδιού”.

Πόσο βοήθησε η προσθήκη του chat, μέσω του οποίου μιλούν οι παίκτες live; “Το voice chat σου επιτρέπει να μιλήσεις με άγνωστους συμπαίκτες, αν παίζεις σε ομάδα (4 άτομα) ή σε ζευγάρι (2 άτομα). Μπορείς να το απενεργοποιήσεις, όποτε θέλεις ή να κάνεις mute όποιον δεν θες να ακούς”.

Αν ξεκινήσω να παίζω σήμερα, από πού αρχίζω; Και τι με περιμένει; “Το Battle Royale είναι free. Το 'κατεβάζεις', κάνεις λογαριασμό και παίζεις. Το “Save the world” κοστίζει γύρω στα 20-30 ευρώ και θα πρέπει να το αγοράσεις σαφέστατα, για να έχεις πρόσβαση στο συγκεκριμένο mode. Η εταιρεία του παιχνιδιού έχει δηλώσει πως σύντομα θα είναι και αυτό δωρεάν”.

Πάμε τώρα, και στους εκπροσώπους μας, σε διεθνές τουρνουά Fortnite, τους Tsonisbo και Santova να μας πουν κάποια πράγματα για την εμπειρία.

Santova:“Δουλέψαμε πολύ σκληρά για να φτάσουμε στο επίπεδο που είμαστε σήμερα και να μπορούμε να αγωνιστούμε σε ένα τέτοιο τουρνουά. Το επίπεδο ήταν πολύ υψηλό και κάναμε το καλύτερο δυνατό, για να εκπροσωπήσουμε την χώρα μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Το κέρδος ήταν όντως 500.000 δολάρια. Η Epic βέβαια, έχει ανακοινώσει πως θα δώσει 100.000.000 δολάρια σε prizes, οπότε αναμένουμε τις επόμενες ευκαιρίες”.

Τsonisbo: “Ήταν μια μοναδική εμπειρία για μένα και τον Santova. Ο ανταγωνισμός ηταν μεγάλος, λόγω του ότι τα λεφτά ηταν πολλά και έτσι εμφανίστηκαν οι καλύτεροι παίκτες της Ευρώπης”.

Προς τι η συνεχόμενη φρενίτιδα;

Santova: “Υπάρχουν πολλοί λόγοι που ο κόσμος δεν σταματάει να παίζει αυτό το παιχνίδι. Κάποιοι από αυτούς είναι το πόσο καλά φτιαγμένο είναι, πόσο φιλικό είναι στα παιδιά, το πόσο ψυχαγωγικό είναι και φυσικά το γεγονός ότι είναι δωρεάν. Εγώ παίζω για να νικήσω τον ανταγωνισμό και να φτάσω στην κορυφή της Ευρώπης. Υπάρχουν ωστόσο, πολλά σε αυτό το παιχνίδι που σε κάνουν να το αγαπήσεις”.

Τsonisbo: “Επειδή είναι καρτουνίστικο, ως παιχνίδι και είναι πιο εύκολο να παίξει σε έναν 'μέτριο' υπολογιστή, αυτομάτως γίνεται εύκολα προσβάσιμο για όλες τις ηλικίες. Και μη ξεχνάμε πως είναι δωρεάν, μαζί και ότι υπάρχουν συνεχή updates”.

Τι σημαίνει να είσαι επαγγελματίας gamer;

Santova: “Μια μέρα μου ξεκινάει με δουλειά και τελειώνει με μια βόλτα, έναν καφέ, γενικά με μια έξοδο. Αφιερώνουμε αρκετές ώρες στο παιχνίδι. Περίπου 3-5 ώρες την ημέρα. Σε αυτές τις ώρες προσπαθούμε να γίνουμε όσο πιο παραγωγικοί μπορούμε, να βελτιωθούμε όσο μπορούμε. Δεν χρειάζεται να "καίγεσαι" στον υπολογιστή για να γίνεις καλός. Χρειάζεται να έχεις ένα σταθερό πρόγραμμα, να κοιτάς να βελτιώνεις τα λάθη σου και να βάζεις στόχους”.

Τsonisbo: ”Σηκώνομαι το πρωί για δουλειά και έπειτα κάνω απόλυτο focus στο να βελτιωθώ ως παίχτης και να πραγματοποιήσω το όνειρο μου. Σίγουρα παίζω 6 ώρες την ημέρα και πάντα κοιτάω τα παιχνίδια μου για να δω τι έχω κάνει λάθος. Για να είσαι στο υψηλότερο επίπεδο πρέπει να κάνεις θυσίες από την προσωπική σου ζωή”.

Θες να γίνεις eSports player; Ιδού η διαδικασία

Αρχικά να πούμε πως τα competitive video games έχουν δικό τους ranking system, για να ξεχωρίσουν τους καλύτερους από τους μέτριους και από τους πιο "αδύναμους". Για να μπορέσεις να γίνεις eSports παίκτης και να αγωνίζεσαι στο υψηλότερο επίπεδο, θα πρέπει να αναρριχηθείς στο ranking system, όσο πιο ψηλά γίνεται (Master, Challenger κλπ). Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι έχεις πετύχει. Στην competitive σκηνή και στα πρωταθλήματα των ανάλογων παιχνιδιών, οι αγώνες είναι ακόμη πιο απαιτητικοί, σε θέμα skill. Το επόμενο βήμα είναι η εμπειρία που θα αποκτήσεις, ως μέλος ανταγωνιστικής ομάδας, παίζοντας σε τουρνουά και πρωταθλήματα. Τέλος, θα πρέπει να παίζει συνεχώς και να παρακολουθείς το πως κινούνται ή παίζουν οι καλύτεροι παίκτες στο κόσμο, για να διορθώσεις τυχόν λάθη”. Προφανώς και δεν είναι εύκολο και για αυτό δεν είναι πολλοί εκείνοι που ζουν από αυτό.

 

Ο πιο πλούσιος παίκτης είναι ο 26χρονος Jesse Vainikka (JerAx), από τη Φινλανδία, ο οποίος μέσα στο 2018 έχει “βγάλει” 2.290.631 δολ., από τις συμμετοχές και τις νίκες σε τουρνουά του Dota 2 -είναι το παιχνίδι που 'χει δώσει και τα περισσότερα λεφτά και για την ακρίβεια έχει μοιράσει φέτος 38.325.126 δολ. σε 46 παίκτες που μετείχαν σε 87 τουρνουά.

H Eλλάδα είναι στην 42η θέση του πίνακα με 111 χώρες που έχουν εκπρόσωπο σε διαγωνισμούς. Για την ακρίβεια, 107 eSports gamers έχουν πάρει 284.341 δολ., συνολικά, με τον Xάρη Ζαφειρίου (SkyLark) να είναι στο Νο1 (34.450 δολ., φέτος και 168.634 δολ. συνολικά). Ο Χάρης επίσης, μετέχει σε events του Dota 2. Συνολικά, τα περισσότερα χρήματα που 'χει πάρει Έλληνας από πρωταθλήματα eSports είναι ο Γιώργος Γιαννακόπουλος (και αυτός παίζει Dota 2), με κωδικό όνομα SsaSpartan". Είναι 170.836 δολ, τα οποία κέρδισε έπειτα από συμμετοχές σε 36 τουρνουά.

 

Θα επανερχόμαστε στο θέμα των eSports, καθώς έχει μπει σε Πανεπιστήμια, έχει αιτηθεί να γίνει Ολυμπιακό Άθλημα και κορυφαία πρωταθλήματα όλων των σπορ δημιουργούν τις δικές τους λίγκες (με τελευταίο το ΝΒΑ).