Η Βραζιλία πολεμάει την ομοφοβία με τον αριθμό 24

Ο πρώτος ζωολογικός κήπος στο Ρίο ντε Τζανέιρο το 1870, το jogo do bicho που εμπνεύστηκε ο Ντράμοντ, τα ελάφια και ο αριθμός 24 γέννησαν ένα ταμπού. Ο ίδιος αριθμός σήμερα χρησιμοποιείται στο ποδόσφαιρο για να βάλει τέλος σε αυτή την προκατάληψη στην Βραζιλία.

Ο Γκαμπριέλ Μπαρμπόσα με δύο γκολ μετά το 89' χάρισε στην Φλαμένγκο τη νίκη με σκορ 2-1 στον τελικό του Copa Libertadores, απέναντι στην Ρίβερ Πλέιτ (AP Photo/Leo Correa)
Ο Γκαμπριέλ Μπαρμπόσα με δύο γκολ μετά το 89' χάρισε στην Φλαμένγκο τη νίκη με σκορ 2-1 στον τελικό του Copa Libertadores, απέναντι στην Ρίβερ Πλέιτ (AP Photo/Leo Correa) AP

Παρόλο που έχει απαγορευτεί σε 25 από τις 26 πολιτείες της Βραζιλίας τα τελευταία 74 χρόνια, το jogo do bicho (το παιχνίδι των ζώων) παραμένει ακρογωνιαίος λίθος της βραζιλιάνικης κουλτούρας. Η πρώτη έκδοση του παιχνιδιού δημιουργήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα από τον Ζοάο Μπατίστα Βιάνα Ντράμοντ, έναν επιχειρηματία αγγλικής καταγωγής, που αγαπούσε τα ζώα.

Το 1870, ο Ντράμοντ άνοιξε τον πρώτο ζωολογικό κήπο στο Ρίο ντε Τζανέιρο, όπου ίδρυσε μια λοταρία για να βοηθήσει στη χρηματοδότηση της επιχείρησης. Κάθε μέρα, ο ζωολογικός κήπος θα πωλούσε εισιτήρια με 25 διαφορετικά ζώα τυπωμένα μπροστά και -καθώς έκλειναν τις πόρτες για το κοινό κάθε βράδυ- ο Ντράμοντ θα επέλεγε νικητή. Η λαχειοφόρος αγορά αποδείχθηκε εξαιρετικά δημοφιλής και αργότερα εξελίχθηκε σε μια ιδιαίτερα κερδοφόρα κατάσταση, στην οποία έβαλε τα χέρια και η μαφία.

Παρά την έλλειψη νομιμότητας, το παιχνίδι είχε σημειώσει αξιοσημείωτη εξουσία στη βραζιλιάνικη κοινωνία - και το ποδόσφαιρο της χώρας δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Στο παιχνίδι, τα 25 ζώα παρατέθηκαν κατά αλφαβητική σειρά, με τα ελάφια να βρίσκονται στον αριθμό 24. Στη Βραζιλία, τα ελάφια έχουν συσχετιστεί εδώ και χρόνια με ομοφυλόφιλους άντρες, με την πορτογαλική λέξη ελάφι - veado - να χρησιμοποιείται επιδεικτικά ως ομοφοβική έκφραση στη χώρα. Έτσι, όλοι όσοι συμμετείχαν σε μια λαχειοφόρο αγορά απέφευγαν να πάρουν τον αριθμό 24, για να μην εμπλακούν σε οποιοδήποτε συσχετισμό με την ομοφυλοφιλία.

Το ίδιο έκαναν και οι ποδοσφαιριστές, αφήνοντας 'ορφανό' τον αριθμό 24. Ουδείς τον επέλεγε για την φανέλα του. Το ταμπού γύρω από τον αριθμό της φανέλας δεν είναι μια απλή ιστορία ποδόσφαιρο της Βραζιλίας. Όταν ο Βίκτορ Καντίγιο πήρε μεταγραφή για την Κορίνθιανς τον Ιανουάριο, ζήτησε το Νο 24, αυτόν που φορούσε στο προηγούμενο σύλλογό του στην Κολομβία. Ο τεχνικός διευθυντής της Κορίνθιανς τον προειδοποίησε άμεσα πως δεν ήταν... καλή ιδέα και του σύστησε να διαλέξει έναν άλλο αριθμό.

"Το 24 εδώ... όχι", είπε γελώντας ο Ντουίλιο Μοντέιρο Άλβες. Το σχόλιό του είχε καταγραφεί στην κάμερα και ο Ντουίλιο όφειλε να ζητήσει συγνώμη. Τελικά, ο Καντίγιο πήρε το νούμερο που ζήτησε. Και δεν είναι ο μόνος παίκτης που φορά τη φανέλα με το No 24 αυτή τη σεζόν.

Η Μπαχία - η οποία έχει ασχοληθεί με διάφορα πολιτικά και κοινωνικά θέματα τα τελευταία χρόνια - προσπαθεί να σπάσει εδώ και καιρό σε αυτό το ταμπού. Ήθελε να δώσει τη φανέλα με το Νο 24 σε έναν από τους παίκτες που θα αποκτούσε το περασμένο καλοκαίρι, για να κάνει έτσι μια δήλωση σχετικά με το θέμα. "Το σχεδιάσαμε το Σεπτέμβριο, αλλά καθώς δεν αγοράσαμε κανέναν, δεν ήταν δυνατό να το κάνουμε", υποστηρίζει ο Λένιν Φράνκο, διευθυντής μάρκετινγκ του συλλόγου. Ο σύλλογος επέμεινε στο σχέδιο μέχρι την αρχή του τρέχοντος έτους, αλλά αυτό αποδείχθηκε δύσκολο ως προς την εκτέλεση του.

"Όταν έφτασαν οι νέοι παίκτες, ζήτησαν όλοι τον αγαπημένο αριθμό τους, γι 'αυτό τροποποιήσαμε την αρχική ιδέα. Ήταν αυτή τη στιγμή που η Αφρική (ένα διαφημιστικό πρακτορείο στο Σάο Πάολο) μας κάλεσε να προτείνουμε κάτι με το Νο 24, αλλά σε μια άλλη μορφή - να τοποθετήσουμε τον αριθμό ως σύμβολο σεβασμού παράλληλα με ένα ουράνιο τόξο για να γίνει μια εικόνα σεβασμού και αποδοχής. Ο Κόμπε Μπράιαντ είχε κληθεί να συμμετάσχει. Όταν όμως συνέβη το τραγικό του ατύχημα, σκεφτήκαμε να το αφιερώσουμε και σε εκείνον, καθώς φορούσε αυτό το νούμερο στην καλύτερη φάση της καριέρας του".

Η προηγούμενη πρόκληση - να βρεθεί ένας παίκτης που θα μπορούσε να φορέσει το Νο 24 - έμεινε ζωντανή. "Η ιδέα ήταν να επιλέξουμε κάποιον με πολύ ανοιχτό μυαλό να μιλήσει για το θέμα, που κατανοούσε τη δύναμη του πρότζεκτ και που πραγματικά πίστευε στον σκοπό. Καταλάβαμε ότι ο Φλάβιο είχε αυτά τα χαρακτηριστικά, γι' αυτό μιλήσαμε μαζί του και συμφώνησε αμέσως".

Ο Φλάβιο, ο 24χρονος αμυντικός μέσος της Μπαχία, δεν δίστασε στιγμή. "Η ομάδα παρουσίασε την ιδέα σε μένα και την αποδέχθηκα αμέσως. Η στιγμή συνέπεσε με μια τραγωδία, τον θάνατο του Κόμπε Μπράιαντ, που ήταν ένα από τα μεγαλύτερα είδωλα μου και επίσης φορούσε το Νο. 24. Επομένως, είχα διπλό κίνητρο. Αλλά η αιτία, κάτι πολύ μεγαλύτερο, την οποία υποστηρίζω 100%, με έκανε να αποφασίσω να φοράω το 24 για το υπόλοιπο της σεζόν. Ήρθε η ώρα να βάλουμε τέλος στις προκαταλήψεις και την αρχαϊκή αδιαλλαξία στο ποδόσφαιρο".

Ο Φλάβιο ξέρει πολύ καλά ότι φορώντας το Νο 24 θα γίνει στόχος. "Η ομοφοβία είναι πολύ ισχυρή. Και οι προκλήσεις εναντίον των ποδοσφαιριστών είναι συχνές, δυστυχώς. Μπορούν να προσπαθήσουν να χρησιμοποιήσουν οποιοδήποτε επιχείρημα ή προσβολή για να θίξουν τον αντίπαλο. Στην πραγματικότητα, θα ήταν φανταστικό αν οπαδοί αντίπαλων ομάδων υποστήριζαν την κίνηση, δείχνοντας ότι ένας ανθρώπινος σκοπός είναι πάνω από κάθε είδους αντιπαλότητα".

Το κίνημα αυξάνεται διαρκώς, με τη βοήθεια του hashtag #numerodorespeito (numerodorespeito). Έλαβε μια μνημειώδη ώθηση όταν ο Γκαμπριέλ Μπαρμπόζα, ίσως ο πλέον διάσημος ποδοσφαιριστής που αγωνίζεται στη Βραζιλία, φορούσε το Νο 24 ενώ σημείωνε το νικηφόρο γκολ της Φλαμένγκο στο 2-1 επί της Μποαβίστα στο Rio State Cup το περασμένο Σαββατοκύριακο. Αν και ο Φλάβιο θεωρεί ότι είναι "πρακτικά αδύνατο να αφανιστεί αυτό το πρόβλημα", είναι περήφανος που είναι ένας από τους παίκτες που παίρνουν θέση.

"Η κοινωνία θα θυμάται εκείνους που είχαν το θάρρος να κάνουν κάτι γι 'αυτό. Για μένα, ένας αριθμός δεν σημαίνει τίποτα. Αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι σέβεται ο ένας τον άλλο, ανεξάρτητα από το ποια είναι η φυλή, το φύλο ή ο σεξουαλικός προσανατολισμός".

Θα φτάσει στο νταμπλ ο Ολυμπιακός; Η απάντηση στο Pod-όσφαιρο:


News 24/7

24MEDIA NETWORK