Ο μοναδικός ποδοσφαιριστής που έχει κερδίσει Όσκαρ

Από την Νταντί Γιουνάιτεντ του 1937 στα Όσκαρ του 1959: Η κινηματογραφική ζωή του Νιλ Πάτερσον.

Ένα αγαλματίδιο Όσκαρ από την τελετή Governors Ball, που προηγείται των Όσκαρ
Ένα αγαλματίδιο Όσκαρ από την τελετή Governors Ball, που προηγείται των Όσκαρ CHRIS PIZZELLO/INVISION/AP

Συνήθως ο μέσος ποδοσφαιριστής που ασχολείται με τα movie/TV business, το κάνει κυρίως για να θρέψει λίγο τη ματαιοδοξία του, να μειώσει λίγο την κλίμακα της βαρεμάρας του και να δώσει ένα κάποιο ενδιαφέρον στη ζωή του, μακριά από προπονήσεις, αγώνες, ταξίδια, ήττες, συντριβές ή θριάμβους. Όμως, ο Νιλ Πάτερσον δεν είχε καμία σχέση με το ντους ματαιοδοξίας που αναφέραμε. Γεννήθηκε στις 31 Δεκεμβρίου 1915 στο Γκρίνοκ της Σκωτίας, με το πλήρες όνομα Τζέιμς Έντμουντ Νιλ Πάτερσον. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιου του Εδιμβούργου, όπου σε ηλικία 20 ετών αποφάσισε να νικήσει κατά κράτος τη μουντή καθημερινότητα της Σκωτίας, παίζοντας ποδόσφαιρο για την ερασιτεχνική Μπάκι Θιστλ. Ο Πάτερσον αγωνιζόταν ως κεντρικός χαφ και σύντομα κέντρισε το ενδιαφέρον και ομάδων της σκωτσέζικης Division One.

Φεβρουάριος 1936: Στιγμιότυπο από αναμέτρηση της Άρσεναλ με την Μπάρνσλεϊ για το Κύπελλο Αγγλίας
Φεβρουάριος 1936: Στιγμιότυπο από αναμέτρηση της Άρσεναλ με την Μπάρνσλεϊ για το Κύπελλο Αγγλίας BEAD/AP PHOTO

Η Λιθ Αθλέτικ κι η Νταντί Γιουνάιτεντ ήταν οι πρώτες ομάδες που εμπιστεύτηκαν το ταλέντο του, με την τελευταία να του δίνει το περιβραχιόνιο του αρχηγού, τη σεζόν 1936-1937. Ο Πάτερσον, παρά το γεγονός ότι είχε διαμορφώσει μια ξεχωριστή παρουσία εντός γηπέδου, με 9 γκολ σε 26 εμφανίσεις με τη Γιουνάιτεντ, επέλεξε να παραμείνει ερασιτέχνης και να μη συνεχίσει την καριέρα του ως επαγγελματίας. Ίσως γιατί το όνειρό του δεν ήταν να γίνει σκόρερ στα γήπεδα ή να παίξει με τους καλύτερους στον κόσμο, όπως ο Έλληνας τενίστας Λάζαρος Στάλιος, αλλά να ακολουθήσει καριέρα αθλητικογράφου.

Ξεκίνησε να αρθρογραφεί στις εκδόσεις της DC Thompson, όμως το ξεκίνημα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου έγινε η τροχοπέδη μιας πολλά υποσχόμενης πορείας για εκείνον στον αθλητικό Τύπο. Το τέλος του Πολέμου τον βρήκε να καταπιάνεται ξανά με τα κείμενα, αυτήν τη φορά δοκιμάζοντας την τύχη του στην πεζογραφία. Το 1948, ο θρυλικός συγγραφέας Σόμερσετ Μομ αποθέωσε το βιβλίο του Πάτερσον με τίτλο 'China Run'.

Όταν το επόμενο του βιβλίο, με τίτλο 'Behold thy Daughter', έγινε best-seller, ο Πάτερσον αποφάσισε να πειραματιστεί ακόμα περισσότερο στη μυθοπλασία, αγγίζοντας το σενάριο. H μόδα του φιλμ νουάρ τον γοητεύει, τον συγκλονίζει, τον βάζει με φανατισμό μέσα στον ανταγωνισμό της δημιουργίας σκοτεινών, μυστηριωδών υποθέσεων. 'Man on a Tightrope', 'Devil on Horseback', 'The Woman for Joe', 'High Tide at Noon', 'The Shiralee' είναι τα ονόματα των 4 κινηματογραφικών ιστοριών που θα δημιουργήσει από το 1953 ως το 1957. To 1959, με το 'Room at the Top', θα διεκδικήσει 6 Όσκαρ. Πρόκειται για την ιστορία του Τζο Λάμπτον, ενός φέρελπι νέου που κάνει ό,τι περνά από το χέρι του για να ανέβει κάθε ένα από τα σκαλοπάτια της κοινωνίας του Γιόρκσιρ της Αγγλίας. Η Σιμόν Σινιόρε, η Χέδερ Σίαρς και ο Λόρενς Χάρβεϊ, όλοι τους φτασμένοι Βρετανοί ηθοποιοί της εποχής, πρωταγωνίστησαν στο 'Room at the Top'.

Η αναγνώριση του Πάτερσον ως τίμιου εργάτη της κινηματογραφικής βιομηχανίας έφτασε την ίδια χρονιά, όταν κέρδισε το Όσκαρ στην κατηγορία διασκευασμένου σεναρίου (προϊόν συνεργασίας με τον Καναδό συγγραφέα Μορντεκάι Ρίκλερ).

Τα χρόνια που ακολούθησαν, ο Πάτερσον ασχολήθηκε με το σινεμά ως επικεφαλής οργανισμών, όπως το Ινστιτούτο Βρετανικών Ταινιών, η Βρετανική Σχολή Κινηματογράφου και το Συμβούλιο Τεχνών της Μεγάλης Βρετανίας. 'Έφυγε' το 1995, έχοντας ζήσει μια ζωή μοιρασμένη, ανάμεσα στα ξεκινήματα του βρετανικού ποδοσφαίρου σε επαγγελματικό επίπεδο και στα αντίστοιχα ξεκινήματα του εμπορικού σινεμά της Βρετανίας. Ο Πάτερσον δεν βαρέθηκε λεπτό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ