Nike και Adidas θάβουν το 'τσεκούρι' του πολέμου για τη δολοφονία του Φλόιντ

Μία ιστορική σύμπραξη, μία ανεπανάληπτη ταύτιση. Δύο 'κολοσσοί' των αθλητικών ειδών, Nike και Adidas, συνασπίστηκαν με αφορμή τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ στις ΗΠΑ.

Στιγμιότυπο από την πορεία διαμαρτυρίας για τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ από αστυνομικό, Λευκωσία, Κυριακή 31 Μαΐου 2020
Στιγμιότυπο από την πορεία διαμαρτυρίας για τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ από αστυνομικό, Λευκωσία, Κυριακή 31 Μαΐου 2020 AP PHOTO/PETROS KARADJIAS

Τα έσοδα της πρώτης για το οικονομικό έτος 2018 ανήλθαν σε 36.390.000.000 δολάρια. Της δεύτερης σε 21.915.000.000 δολάρια. Δραστηριοποιούνται ακριβώς στον ίδιο τομέα και ως εκ τούτου θα έπρεπε να είναι αντίπαλοι σε όλα. Όχι ακριβώς. Nike και Adidas αφήνουν κατά μέρους τις επιχειρηματικές εχθροπραξίες και κινούνται χέρι χέρι απέναντι σε έναν κοινό αντίπαλο: τον ρατσισμό που οδήγησε στο πρόωρο τέλος της ζωής του Τζορτζ Φλόιντ.

Οι νο1 και νο2 εταιρίες αθλητικού υλικού παγκοσμίως πήραν ξεκάθαρη θέση απέναντι στην εικόνα ενός 46χρονου άοπλου μαύρου Αμερικανού να κείτεται στο έδαφος, έχοντας στον λαιμό του για 9 λεπτά το γόνατο ενός αστυνομικού της Μινεάπολις. Τις μέρες που ακολούθησαν, εκατομμύρια άνθρωποι τάχθηκαν κατά της ρατσιστικής βίας ή της αστυνομικής αυθαιρεσίας και μάλιστα σε Μινεάπολις, Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες, Ατλάντα και άλλες αμερικανικές πόλεις πραγματοποιήθηκαν μαζικές πορείες για να διατρανωθεί αυτό το μήνυμα. 

Μαζί συντάχθηκαν και διάφορες εταιρίες, επιχειρήσεις, φορείς, ανεξαρτήτως τομέα και χώρας. Για παράδειγμα, η Euroleague επανέφερε στο προσκήνιο ένα βίντεο που είχε δημοσιεύσει παλαιότερα και αφορά στην εξάλειψη του ρατσισμού και των διακρίσεων γενικότερα. 

 Το Twitter από μπλε χρωματίστηκε μαύρο στον επίσημο λογαριασμό του και πρόσθεσε το #BlackLivesMatter στο bio του. 

Nike και Adidas θάβουν το 'τσεκούρι' του πολέμου για τη δολοφονία του Φλόιντ

Παρούσα σε αυτήν τη μαζική κατακραυγή κι η Nike, η οποία μέσω σποτ που εμφανίστηκε στους λογαριασμούς της στα social media την Παρασκευή, έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα, παραφράζοντας το περίφημο μότο της 'Just Do It': "Για μια φορά, μην το κάνεις. Μην παριστάνεις ότι δεν υπάρχει πρόβλημα στις ΗΠΑ. Μη γυρνάς την πλάτη σου στον ρατσισμό. Μην δέχεσαι να μας παίρνουν ζωές αθώων. Μη βρίσκεις άλλες δικαιολογίες. Μη σκέφτεσαι ότι αυτό δεν σε επηρεάζει. Μην κάθεσαι και μένεις σιωπηλός. Μη νομίζεις ότι δεν μπορείς να γίνεις μέρος της αλλαγής. Ας γίνουμε όλοι μέρος της αλλαγής". 

Αυτό το διαφημιστικό σποτ έγινε αμέσως viral στα social media. Έτυχε ευρείας αποδοχής σε τέτοιον βαθμό, που βρήκε απολύτως σύμφωνη ακόμα και την Adidas, ο λογαριασμός της οποίας έκανε retweet το σποτ της αντιπάλου της. "Μαζί προχωράμε. Μαζί κάνουμε τις αλλαγές", γράφει το περιεκτικό μήνυμα της γερμανικής εταιρίας, που αφήνει παράμερα τις όποιες επιχειρηματικές διαφορές έχει με τη Nike, έστω κι αν αυτές μεταφράζονται κυριολεκτικά σε δισεκατομμύρια δολάρια. 

Η Nike, η οποία απάντησε με μια καρδιά σε αυτό το retweet, δεν είναι η πρώτη φορά που λαμβάνει αντίστοιχη θέση σε κοινωνικά ζητήματα. Κι αν ο Μάικλ Τζόρνταν, υπεύθυνος για το νο1 sneaker brand της Nike, απέφυγε να κάνει κάτι τέτοιο παλαιότερα (ή και τώρα), βασίζοντας αυτήν την ουδετερότητά του στο γεγονός ότι "και οι Ρεπουμπλικανοί αγοράζουν Nike", όπως παραδέχθηκε και στο 'Last Dance', η Nike κρατά διαφορετική στάση, όπως έδειξε και στην περίπτωση του Κόλιν Κάπερνικ. Η εταιρία στήριξε τον αθλητή του αμερικανικού ποδοσφαίρου, όταν το δικό του ειρηνικό γονάτισμα κατά την ανάκρουση του εθνικού ύμνου θεωρήθηκε μίασμα για το NFL και είχε ετοιμάσει και τότε ένα σποτ, το οποίο κέρδισε βραβείο Primetime Emmy! 

Μερικά χρόνια μετά, Nike και Adidas αποδεικνύουν ότι μπροστά στον στόχο της εξάλειψης των διακρίσεων, τα σποτ και τα μηνύματα μπορούν να είναι κοινά, από όλους για όλους. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ