Η/Ν: Ηλεκτρονικό Ναρκωτικό

Η/Ν: Ηλεκτρονικό Ναρκωτικό
Οταν αναφερόμαστε στη λέξη «εθισμός», αμέσως μας έρχονται στο μυαλό τα ναρκωτικά, το ποτό, το τσιγάρο ακόμα και ο τζόγος. Δυστυχώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που προσπαθούν να ξεφύγουν από την πραγματικότητα μέσω ουσιώνή άλλων μέσων. Κάτι τέτοιο δεν είναι πρωτόγνωρο φαινόμενο, ωστόσο τον τελευταίο καιρό ήρθε στην επιφάνεια μια νέα πηγή «απόλαυσης» στην οποία οι πρώτες επιστημονικές έρευνες μόνο εφησυχαστικές δεν είναι.
Υπολογίζεται ότι 17 εκατομμύρια άτομα στον κόσμο παίζουν δεκάδες ώρες βιντεοπαιχνίδια και διαδικτυακά παιχνίδια. Οι περισσότεροι είναι άνδρες και συγκεκριμένα έφηβοι.

Αναφερόμαστε στα βιντεοπαιχνίδια αλλά και σε αυτά μέσω του διαδικτύου τα οποία προκαλούν σοβαρά προβλήματα εθισμού, ενώ επηρεάζουν σημαντικά την συμπεριφορά του ατόμου. Και δεν το λέμε εμείς, αλλά ειδικοί ερευνητές που τον τελευταίο καιρό έχουν πέσει με τα μούτρα στις μελέτες για να αποδείξουν πως τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να προκαλέσουν τις ίδιες ή παρόμοιες βλάβες με αυτές των απαγορευμένων ουσιών.

Πρέπει να τονιστεί πως δεν αναφερόμαστε στις περιπτώσεις των ανθρώπων που περνούν λίγες ώρες μπροστά σε έναν υπολογιστή ή σε μια οθόνη τηλεόρασης και απασχολούνται με διάφορα παιχνίδια, αλλά γι’αυτούς που μπορούν να καθίσουν ακόμα και μια ολόκληρη μέρα μπροστά σε ένα ψηφιακό περιβάλλον αναζητώντας την εφήμερη χαρά.

Όπως αναφέρουν οι ερευνητές, αλλά και οι ειδικοί ψυχολόγοι που ασχολούνται με αυτό το θέμα, τα πρώτα συμπτώματα ενός εθισμένου σε βιντεοπαιχνίδια είναι η αδυναμία να σταματήσει, τα ψέματα στους συνανθρώπους του, η παραμέληση των κοντινών του ανθρώπων, ακόμα και η αδυναμία να ξεχωρίσει την εικονική από την αληθινή πραγματικότητα.

Ακραίες καταστάσεις

Δεν λείπουν και τα «κλαμπ χωρισμένων συντρόφων» όπου τα θύματα των εθισμένων στα παιχνίδια μοιράζονται τον πόνο τους με ομοιοπαθείς. Αξίζει να σημειωθεί πως τα τελευταία δύο χρόνια έχει αυξηθεί ο αριθμός των διαζυγίων που προέρχονται από το συγκεκριμένο πρόβλημα.

Δυστυχώς δεν είναι λίγα τα παραδείγματα εκείνα που κάποιοι έφτασαν στο έγκλημα επηρεασμένοι από το ψηφιακό περιβάλλον. Στην Αμερική μια παρέα παιδιών σκότωσε έναν φίλο τους με βάση το σενάριο ενός βιντεοπαιχνιδιού, ενώ ένας άλλος αυτοκτόνησε προσπαθώντας να μιμηθεί ένα σούπερ-ήρωα προερχόμενο από γνωστό παιχνίδι. Στην Αλάσκα ένας κατηγορούμενος για φόνο χρησιμοποίησε ως επιχείρημα την εξάρτησή του από τα βιντεοπαιχνίδια, ενώ στη Νότια Κορέα δύο παίκτες πέθαναν από καρδιά ύστερα από δεκάδες ώρες παιξίματος.

Ενα ακραίο περιστατικό είναι και το παρακάτω:

Το βασικότερο σύμπτωμα που παρουσιάζεται σε έναν εθισμένο στα παιχνίδια είναι το άγχος και η ταχυπαλμία όταν… είναι μακριά από αυτά!

Ένα 9χρονο αγόρι από την ανατολική Κίνα που έκλεψε 3 δολάρια για να αγοράσει ένα ακόμα βιντεοπαιχνίδι, κρεμάστηκε στο σπίτι του από ντροπή! Μάλιστα, το αγόρι παρακαλούσε τη μητέρα του να τον κλειδώνει στο σπίτι για να μην μπορεί να βγαίνει και να κλέβει.

Οσο κι αν ακούγεται περίεργο, στη Νότια Κορέα έχουν διαπιστώσει το κακό που δημιουργείται από την συγκεκριμένη απασχόληση γι’αυτό το λόγο η κυβέρνηση αποφάσισε να δημιουργήσει κέντρα απεξάρτησης από τα βιντεοπαιχνίδια. Μια κίνηση που έχει μεγάλη ανταπόκριση, αφού δεν είναι λίγοι εκείνοι που καταφεύγουν στα συγκεκριμένα κέντρα για να ξεφύγουν από τον «κόσμο» της εικονικής πραγματικότητας.

Στην Ελλάδα το πρόβλημα δεν έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις καθώς είναι εξαιρετικά μικρός ο αριθμός των ατόμων που δείχνουν εθισμό. Ο κυριότερος λόγος είναι πως το ίντερνετβρίσκεται σε… προνηπιακό στάδιο.
Τα ίντερνετ καφέ κάνουν «χρυσές» δουλειές στα περισσότερα κράτη, αφού οι «τζάνκις» αφήνουν ολόκληρη περιουσία παίζοντας με τις ώρες βιντεοπαιχνίδια ή παιχνίδια μέσω ίντερνετ με υπαρκτούς αντιπάλους. Ασφαλώς και θα γνωρίζετε πως μπορείς να παίξεις εκατοντάδες παιχνίδια (στην Ελλάδα έχει ιδιαίτερη πέραση το τάβλι) μέσω του διαδικτύου με πραγματικούς αντιπάλους από κάθε γωνιά της γης.
"Πολλοί θα πούνε γιατί δεν υπάρχει ένας τρόπος για να σταματήσουν όλα αυτά; Η απάντηση είναι απλή: Ο εθισμός φέρνει χρήμα και στην βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών τα δισεκατομμύρια ρέουν άφθονα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το παρακάτω:

Το καλοκαίρι που μας πέρασε, η πασίγνωστη εταιρία ηλεκτρονικών ανακοίνωσε τα οικονομικά της αποτελέσματα για το οικονομικό έτος που έληξε στις 31 Μαρτίου 2005.

Στο διάστημα αυτό η εταιρεία παρουσίασε έντονη δραστηριότητα και κατέγραψε πωλήσεις αξίας 268.064.166,15 Ευρώ, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 5% σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος, ενώ τα κέρδη της εταιρίας προ φόρων έφθασαν το ποσό των 9.892.327,14 Ευρώ. Επιπλέον, το μερίδιο αγοράς στην κατηγορία AV ανέρχεται στο 42%. Με το άνωθεν κείμενο δεν θέλουμε να δείξουμε πως η αύξηση τηςσυγκεκριμένης εταιρίαςοφείλεται μόνο στην κυκλοφορία γνωστής κονσόλας παιχνιδιού, αλλά πως οφείλεται -σημαντικά- και σε αυτό.


Συμπέρασμα:
Μερικά παραδείγματα που αναφέρονται παραπάνω είναι ακραία, αλλά δυστυχώς πέρα έως πέρα αληθινά. Η σύγχρονη κοινωνία μαστίζεται από διαφόρων ειδών εθισμούς με αυτόν των ηλεκτρονικών παιχνιδιών να θεωρείται από τους πλέον αναπτυσσόμενους και επικίνδυνους. Δεν χρειάζεται να φτάσει το πρόβλημα έξω από την πόρτα μας για να πάρουμε θέση και να προφυλαχτούμε. Μπορούμε από μόνοι μας να βάλουμε μερικούς φραγμούς στην διασκέδαση, ειδικά στις μικρές ηλικίες που θεωρούνται πιο ευάλωτες.

24MEDIA NETWORK