Τζανάν Μουσά: Εθνικός ήρωας ετών 17

Ο Ρήγας Δάρδαλης γράφει για τον 17χρονο Τζανάν Μούσα, το νεαρό άσο από τη Βοσνία, που έκλεψε την παράσταση στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα εφήβων της Σαραγόσα με την 50άρα που πέτυχε.

Όταν τον δει κανείς για πρώτη φορά, θα βγάλει το συμπέρασμα πως… «παίζει για την πάρτη του». Η περίπτωση του, όμως, είναι πολύ πιο σύνθετη κι ενδιαφέρουσα. Γι’ αυτό, άλλωστε, μόλις στα 17 του χρόνια, ο Τζανάν Μούσα αποτελεί εθνικό ήρωα για την Βοσνία, η οποία στο πρόσωπο του έχει βρει τον ηγέτη που τόσο πολύ χρειάζεται σε αθλητικό επίπεδο, για να «επουλώσει» τις πληγές που έχει σε πολιτικό. Η 50άρα που σημείωσε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα εφήβων της Σαραγόσα, τον έφερε στο προσκήνιο και μας δίνει μια καλή αφορμή για να αναλύσουμε την περίπτωση του.

Ο νεαρός άσος της Τσεντεβίτα ξεχώρισε από την πρώτη στιγμή που φόρεσε την φανέλα με το εθνόσημο της χώρας του. «Οργίασε» στο Ευρωπαϊκό παίδων του 2014 και πέρσι οδήγησε την ομάδα του, στην κατάκτηση του χρυσού μεταλλίου στο Ευρωμπάσκετ της Λιθουανίας. Στην επιστροφή, 20.000 άνθρωποι τον αποθέωσαν, κάτι που φυσικά δεν έχει ξαναγίνει με οποιονδήποτε αθλητή της ηλικίας του στην Ευρώπη.

Τώρα στην Σαραγόσα είναι χαρακτηριστικό πως έχουν ταξιδέψει δημοσιογράφοι από τέσσερα διαφορετικά μέσα της πατρίδας του, για να παρακολουθήσουν κάθε βήμα του.

Την σεζόν που πέρασε, ο Βέλικο Μρσιτς δεν δίστασε να του δώσει χρόνο συμμετοχής στην Τσεντεβίτα, τόσο σε ματς της Αδριατικής λίγκας όσο και στην Ευρωλίγκα. Σίγουρα η ομάδα του Ζάγκρεμπ δεν ανήκει στην ελίτ του Ευρωπαϊκού μπάσκετ, αλλά επ’ ουδενί δεν μπορεί να ληφθεί ως αμελητέα ποσότητα. Προκρίθηκε στο ΤΟΡ-16 και κατέκτησε το πρωτάθλημα Κροατίας, με τον Βόσνιο να βάζει το δικό του (μικρό) λιθαράκι.

Ντράζεν η Τζεντίλε;

Ο Μρσιτς αποθέωνε την προσωπικότητα του και αρκετές φορές, είχε βάλει το ονοματεπώνυμο του στην ίδια πρόταση με τον (παλιό του συμπαίκτη) Ντράζεν Πέτροβιτς.

Φυσικά ο Μούσα δεν θα γίνει ο νέος «γιος του διαβόλου», αλλά το ζητούμενο είναι να μην γίνει ο νέος… Τζεντίλε. Τι εννοούμε; Ο 17χρονος αστέρας ακροβατεί πάνω σε ένα λεπτό σκοινί. Είτε θα προσαρμόσει την μεγάλη ιδέα που έχει για τον εαυτό στα δεδομένα μιας ομάδας του ΝΒΑ (όπου ξεκάθαρα μπορεί να παίξει), ώστε να γίνει ένας σπουδαίος παίκτης, είτε θα μείνει με την (ανούσια) ικανοποίηση ότι μπορεί να βάζει 20 πόντους σε οποιονδήποτε αντίπαλο, όπως ο Ιταλός γκαρντ φόργουορντ.

ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Η 50άρα που πέτυχε χθες (29/6) δεν ενθουσίασε κανέναν από τους Αμερικανούς «κατασκόπους» (είτε του ΝΒΑ, είτε του NCAA) που έχουν ταξιδέψει στην Σαραγόσα. Όταν η διαφορά στο παιχνίδι με την Κινεζική Ταιπέι ήταν ακόμα μικρή, ο Μούσα χρεώθηκε με το τρίτο του φάουλ και ξέσπασε σε λυγμούς, πηγαίνοντας στην άκρη του πάγκου. Μια μέρα νωρίτερα μετά τον αποκλεισμό της ομάδας του από την φάση των 16, έκλαιγε γοερά αρχικά μέσα στο παρκέ και στην συνέχεια έξω από τα αποδυτήρια, μέχρι που ο πατέρας του προσπάθησε να τον ηρεμήσει. Είχε «λυγίσει» υπό το βάρος της… εθνικής πίεσης, να φέρει και πάλι μια επιτυχία στην πατρίδα του.

Αυτό, όμως, είναι λογικό για ένα 17χρονο ήρωα. Το ανησυχητικό (για να ολοκληρώσουμε την αναφορά στο χθεσινό του ρεκόρ), είναι ο εγωιστικός τρόπος με τον οποίο «κυνήγησε» την «πενηντάρα». Στο ημίχρονο είχε 16 πόντους και στο 30’ το κοντέρ του είχε γράψει 26, βοηθώντας την Βοσνία να αποκτήσει προβάδισμα 21 πόντων.

 

Κάλλιστα θα μπορούσε να είχε καθίσει στον πάγκο και να αφήσει τους λιγότερο ταλαντούχους συμπαίκτες του να πάρουν την ευκαιρία, σε ένα ματς που είχε ήδη κριθεί. Ο Μούσα, όμως, έμεινε στο παρκέ και δεν έδινε καν την μπάλα στο δεξί του χέρι, έστω κι αν με αυτό σουτάρει. Πηγαίνοντας μονίμως από αριστερά σημείωσε 20 πόντους ως το 36’, για να φθάσει τους 46. Κάπου εκεί, ο προπονητής του τον απέσυρε, αλλά μετά από δύο λεπτά, κατόπιν σχετικών συζητήσεων στον πάγκο, τον επανέφερε στο παρκέ. Ο λόγος ήταν απλός: Ο Μούσα έπρεπε να φθάσει τους 50, όπως και συνέβη.

Σε δύο κατοχές αγνόησε πλήρως όλους τους συμπαίκτες του, πήγε μόνος εναντίον όλων και κατάφερε τον στόχο του, με δύο βολές κι ένα καλάθι. Με το που έφθασε τους 50 πόντους, γύρισε προς τον πάγκο με ένα χαμόγελο ευτυχίας και πήρε μόνος του το δρόμο προς την καρέκλα του αναπληρωματικού.

Όπως καταλαβαίνετε, κάτι ανάλογο στο υψηλό επίπεδο δεν μπορεί να συμβεί. Όχι στο ΝΒΑ, αλλά ούτε στον Ολυμπιακό ή στη Βαλένθια. Δεν αναφέρουμε τις δύο συγκεκριμένες ομάδες τυχαία, καθώς αμφότερες προσπάθησαν να τον αποκτήσουν πριν καταλήξει στην Τσεντεβίτα.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΕ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ

Οι «ερυθρόλευκοι» τον είχαν φέρει στην Αθήνα επί Μπαρτζώκα και είχαν διαπιστώσει εκ του σύνεγγυς τα σπάνια χαρίσματα του. Η μετακίνηση του χάλασε στις υπερβολικές αξιώσεις της ομάδας του στη Βοσνία, η οποία πέρα από το αρχικό buy out, ήθελε να έχει και ποσοστό μεταπώλησης. Όταν «κόλλησαν» οι διαπραγματεύσεις, στην υπόθεση προστέθηκε ο Μίσκο Ραζνιάτοβιτς ο οποίος «απέκτησε» τον παίκτη και τον έστειλε από την Κος στην Τσεντεβίτα, με την οποία διατηρεί αγαστή συνεργασία.

Την επόμενη χρονιά, ο Μρσιτς σχεδιάζει να αυξήσει τον χρόνο συμμετοχής του στα 15 με 20 λεπτά, ακόμα και στα ματς του Eurocup. Αν ο Μούσα μπορέσει να προσαρμοστεί στις ανάγκες μιας επαγγελματικής ομάδας, θυσιάζοντας το «εγώ» του, τότε θα έχει κάνει το σημαντικότερο βήμα για να εξελιχθεί σε σούπερ-σταρ. Αν αποτύχει, τότε απλά θα ακολουθήσει τον δρόμο του Τζεντίλε…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Τρομερός 17χρονος έβαλε 50 πόντους στο Παγκόσμιο
 

Πρώτη Σελίδα