Οι εταιρίες-κολοσσοί που εγκατέλειψαν, χωρίς σκέψη, το Super Bowl

Τα 5.5 εκατομμύρια δολάρια για 30'' τηλεοπτικού χρόνου θεωρήθηκαν ποσό αδιανόητο ή περιττό έξοδο εν μέσω υγειονομικής και οικονομικής κρίσης!

Ο Τομ Μπρέιντι θα 'ναι στο Super Bowl ξανά, αλλά όχι οι εταιρίες
Ο Τομ Μπρέιντι θα 'ναι στο Super Bowl ξανά, αλλά όχι οι εταιρίες AP PHOTO/KEVIN SABITUS

Στην ολότητά του το Super Bowl ταυτίζεται μονάχα με τη λέξη 'ιεροτελεστία'. Καλώς (για τους ακραιφνείς φανς του είδους), κακώς (για τους αρνητές της ιδέας) ή αδιάφορα (για τους απλούς παρατηρητές) δεν βρίσκει συγκρίσιμα μεγέθη απέναντί του. Έχουμε να κάνουμε, αποδεδειγμένα, με το πολιτιστικό κράμα ενός αθλητικού event τεσσάρων περιόδων μεταξύ των δύο πιο φορμαρισμένων (ουχί απαραίτητα κορυφαίων) ομάδων της σεζόν στο NFL, μιας καλλιτεχνικής υπερπαραγωγής που για ένα τέταρτο της ώρας φέρνει στη σκηνή τα πιο τρανταχτά ονόματα της παγκόσμιας μουσικής βιομηχανίας και του πιο εμπορικού -βάσει μετρήσεων- τηλεοπτικού προγράμματος στις Ηνωμένες Πολιτείες, με το απόλυτο ρεκόρ του 2014 να είναι στα 114.4 εκατομμύρια τηλεθεατών.

Κατά παράδοση προγραμματίζεται ετησίως την πρώτη Κυριακή του Φλεβάρη. Εφέτος πέφτει στις 7 και η 55η έκδοση του θα φιλοξενηθεί στην Τάμπα, της τρίτης πολυπληθέστερης πόλης της Φλόριντα. Παραδόξως θα είναι η πρώτη φορά στα χρονικά που μια ομάδα θα διεκδικήσει το τρόπαιο στην έδρα, καθώς οι Buccaneers έφτασαν ως αουτσάιντερ και τρεις εκτός έδρας νίκες μέχρι το τέλος της διαδρομής στην NFC για ν' ανταγωνιστούν πλέον τους εν ενεργεία πρωταθλητές Kansas City Chiefs, που συγκριτικά με τους αντιπάλους του επιβεβαίωσαν στον απόλυτο βαθμό τα προγνωστικά στην ΑFC. Δηλαδή ο Καλιφορνέζος 'Highlander' Τομ Μπρέιντι των 6 τίτλων (όλους με τους New England Patriots) και των 10 συμμετοχών (επίδοση-ρεκόρ για τον αιώνια έφηβο) στην απόλυτη μάχη θα βρει απέναντί του τον Τεξανού Πάτρικ Μαχόμς τον δεύτερο - περυσινό MVP και κάτοχο του πιο εξωφρενικού συμβολαίου στην εποχή του κορονοϊού.

Ο Πάτρικ Μαχόμς είναι ο ηγέτης των Chiefs και ο παίκτης με το πιο εξωφρενικό συμβόλαιο στο NFL
Ο Πάτρικ Μαχόμς είναι ο ηγέτης των Chiefs και ο παίκτης με το πιο εξωφρενικό συμβόλαιο στο NFL AP PHOTO/REED HOFFMANN

Βέβαια στο 'Raymond James Stadium', που σε κανονικές συνθήκες αριθμεί περί τα 65.000 καθίσματα, θα είναι εκμεταλλεύσιμο περί το 1/3 της χωρητικότητάς του εξαιτίας των αυστηρών περιορισμών που έχουν επιβληθεί και ισχύουν από τις αρχές εν μέσω πανδημίας. Συνολικά θα συνυπάρχουν διάσπαρτοι στο εσωτερικό του σταδίου 22.000 τυχεροί. Οι 7.500 εξ αυτών θα προέρχονται από το υγειονομικό προσωπικό της χώρας με την προϋπόθεση ότι έχουν ήδη εμβολιαστεί, ως μια μικρή ανταμοιβή για όσα έχουν προσφέρει όλον αυτόν το χρόνο στη μάχη απέναντι στον φονικό ιό, και τα υπόλοιπα 14.500 διατίθεται ήδη προς πώληση, με το φθηνότερο να κοστίζει περί τις 6.000 δολάρια (5.968) και το ακριβότερο ν' αγγίζει το μισό εκατομμύριο (461.000)!

Το κάθε δευτερόλεπτο κοστίζει 186.000 δολάρια

Παρά τις υπέρογκες τιμές, που στη 'μαύρη αγορά' είναι πολλαπλάσιες, η ζημία σε αυτήν την περίπτωση είναι τεράστια. Σε αντίθεση με ό,τι ισχύει για την εταιρία του δικτύου CBS που διαχειρίζεται τα τηλεοπτικά δικαιώματα και μοσχοπουλά τα δευτερόλεπτα του διαφημιστικού χρόνου έναντι 186.000 δολάρια το καθένα! Τα σποτ του μισού λεπτού εν ώρα αγώνα λειτουργούν ως 'σαρξ εκ της σαρκός' του ετήσιου θεάματος. Είναι ενταγμένα στην κουλτούρα της εκάστοτε βραδιάς και από το 1967 που καθιερώθηκαν έχουν αφήσει το σημάδι τους, καταλήγοντας να είναι πια ανεκτίμητος θησαυρός. Κάμποσες έγιναν μεμιάς talk of the town περνώντας το ζητούμενο μέσα από δημοφιλείς ήρωες του Χόλιγουντ ή του αθλητισμού, άλλες εκτιμήθηκαν με το πέρασμα των ετών για τη σκηνοθετική οπτική αποκτώντας διαχρονική αξία και κάποιες κέρδισαν όλα τα credits για το χιούμορ τους.

Σε μια από τις πιο classic, πριν από 28 χρόνια, το 1993, οι Μάικλ Τζόρνταν και Λάρι Μπερντ είχαν μονομαχήσει για ένα μπέργκερ.

Πρόκειται για πρότζεκτ που σχεδιάζονταν μήνες πριν και δουλεύονταν για ολάκερες εβδομάδες έως ότου προκύψει το τελικό αποτέλεσμα. Όλο αυτό εκτόξευε την προσφορά και μαζί την τιμή. Τη στιγμή που πριν από 5 δεκαετίες το συνολικό κόστος οριακά έφτανε τις 40.000 δολάρια, το 1994 έσπασε το φράγμα του 1 εκατομμύριου και από το 2017 έχει παγιωθεί πάνω από τα 5 εκατομμύρια! Το 2020 έπιασε το μέχρι σήμερα ταβάνι του, στα 5.6 εκατομμύρια δολάρια. Τιμές που ισχύουν και το 2021.

Μέχρι πέρυσι παραδοσιακές δυνάμεις της βιομηχανίας, διαφόρων κλάδων, πίστευαν ότι άξιζε να επενδύσουν τέτοια ποσά στις διαφημίσεις των 30 δευτερολέπτων έχοντας υπολογίσει τα ανταποδοτικά οφέλη που θα καρπώνονταν από την αγορά. Τώρα όμως η κατάσταση έχει αλλάξει άρδην, καταλαβαίνεται γιατί, και εταιρίες που ξόδευαν αφειδώς τα εκατομμύρια τους για να εξασφαλίσουν το χώρο τους στο μεγάλο ραντεβού του χειμώνα επέλεξαν ν' απέχουν. Για να μην πληρώνουν, φερ' ειπείν, την Μπρίτνεϊ Σπίαρς.

Η Budweiser ήταν ο γερός κρίκος που έσπασε ύστερα από 37 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στο event. Εκ του εμπορικού τμήματος ανακοινώθηκε πως τα χρήματα που επρόκειτο να καταβληθούν για την κατάληψη τηλεοπτικού χρόνου στο Super Bowl θα δοθούν για την καμπάνια υπέρ του εμβολισμού του αμερικανικού πληθυσμού. Η εταιρία της ζυθοποιίας-κολοσσού Anheuser-Busch, που κατά μεγάλο ποσοστό κερδίζει από την κατανάλωση αλκοόλ στην εστίαση, εξήγησε πως προτεραιότητά της είναι ν' ανοίξουν εκ νεου τα μπαρ και τα εστιατόρια, ως εκ τούτου οφείλει να στηρίξει την κυβέρνηση στην προσπάθειά της αυτή. Το μοναδικό κλιπ που θα προβάλλεται υπό την αιγίδα της θα είναι το 'Bigger Picture' των 90 δευτερολέπτων με αφηγήτρια την ηθοποιό Ρασίντα Τζόουνς που περιγράφει την όλη κατάσταση.

Τούτο σημαίνει πως ούτε βατράχια σε λίμνη, ούτε κουτάβια και άλογα σε φάρμα θα κάνουν το κοινό να πάθει εμμονή από τη μία ή να χτυπήσει στο συναίσθημα από την άλλη.

Αντίστοιχα είχαν ενημερώσει για την αποχή τους εφέτος η Coca-Cola, η Hyundai και η Pepsi, οι οποίες λίγο ή πολύ συμφώνησαν πως αποτελεί στρατηγική κίνηση και ανακατανομή των πόρων τους σε μια χρονιά που οδήγησε σε απώλειες θέσεων εργασίας και περικοπές από τους ετήσιους προϋπολογισμούς. "Θέλουμε να διασφαλιστεί ότι επενδύσουμε σωστά κατά τη διάρκεια αυτής της πρωτοφανούς περιόδου", έλεγε εκπρόσωπος της Coca-Cola, προτού στέλεχος της κορεάτικης αυτοκινητοβιομηχανίας εξηγήσει ότι "όλο αυτό βασίστηκε σε μια απόφαση που έχει να κάνει με τις προτεραιότητες του τμήματος μάρκετινγκ". Για την Pepsi ήταν προτιμότερο να δώσει χρήματα για τη διαφήμιση στο ημίχρονο.

Η Little Caesars, η τρίτη μεγαλύτερη αλυσίδα παραγωγής πίτσας στις ΗΠΑ (Domino's, Hut), θα κάνει επίσης διάλειμμα. Τούτο βέβαια δεν σημαίνει πως ο χρόνος θα μείνει κενός ή δεν θα πωληθεί στην ίδια τιμή. Έχουν ήδη επικυρώσει τη συμμετοχή τους επτά εταιρίες, μεταξύ των οποίων η Toyota και η Pringles για τέταρτη σερί χρονιά, ενώ η M & M's ανανέωσε την παρουσία της, δημιουργώντας μια διαφήμιση που "θα κάνει τους ανθρώπους να χαμογελούν μέσα σε μια ζοφερή χρονιά".

Η απεμπλοκή, βέβαια, άλλων 'γιγάντων' από τη διεκδίκηση του χώρου επιτρέπει σε εταιρίες με μικρότερο βεληνεκές να εκμεταλλευτούν την περίσταση. Η Vroom είναι μια διαδικτυακή πλατφόρμα πώλησης-αγοράς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με έδρα τη Νέα Υόρκη, που θέλει ν' αυξήσει το πελατολόγιό της, ενώ η DoorDash, υπηρεσία διανομής φαγητού, είναι ευκαιρία να επωφεληθεί επίσης.

Συμπέρασμα; Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, μόνο ο Τομ Μπρέιντι επιβιώνει σε κάθε κατάσταση. Είτε- για κάποιους παίζει- σαν την Μπέτι Ουάιτ είτε όχι.


24MEDIA NETWORK