Το Ντόρτμουντ-Μπάγερν που κρίνει τον τίτλο κι ένα μεγάλο πείραμα

Η Ντόρτμουντ δεν ήταν μια παραδοσιακή αντίπαλος της Μπάγερν. Έγινε 'εχθρός' πριν από 1,5 χρόνο, όταν σταμάτησε να της πουλά ποδοσφαιριστές. Στην 126η συνάντησή τους διακυβεύεται ο εφετινός τίτλος και ένα μέρος της μεταγραφικής πολιτικής της.

Ο Ρόμπερτ Λεβαντόφσκι της Μπάγερν υπό την επίβλεψη του Ματς Χούμελς της Ντόρτμουντ στο παιχνίδι του α' γύρου
Ο Ρόμπερτ Λεβαντόφσκι της Μπάγερν υπό την επίβλεψη του Ματς Χούμελς της Ντόρτμουντ στο παιχνίδι του α' γύρου AP PHOTO/MATTHIAS SCHRADER

Το γερμανικό ποδόσφαιρο εμφανίζει μία μοναδικότητα που δεν απαντάται σ' άλλες χώρες του ποδοσφαιροπλανήτη: εντός των τειχών η Μπάγερν Μονάχου δεν βρήκε ποτέ μια παραδοσιακή αντίπαλο, όπως Ρεάλ Μαδρίτης έχει ως κόκκινο πανί την Μπαρτσελόνα και αντιστρόφως. Ανεξαρτήτως υπόβαθρου (πολιτικό, θρησκευτικό, κοινωνικό) ή άλλου προσδιορισμού (γεωγραφικό).

Η έννοια του 'Der Klassiker' υφίσταται μεν στη διάλεκτο των γηπέδων και προσδιορίζει τη μάχη της με την Μπορούσια Ντόρτμουντ. Η χρήση της παρόλα αυτά λογίζεται ως -μάλλον- καταχρηστική και για λόγους προβολής του πρωταθλήματος, καλύπτοντας αναγκαστικά το κενό, καθώς δεν περικλείει τους συμβατικούς κανόνες ενός εθιμικό ντέρμπι, του οποίου η φήμη χάνεται στα βάθη των πρότερων δεκαετιών. Η εγκαθίδρυση από την Μπάγερν μιας παντοκρατορίας, που δεν έχει αμφισβητηθεί επί της ουσίας, εξασθένισε οποιαδήποτε αντιπαλότητα αποπειράθηκε να γεννηθεί και ν' αναπτυχθεί μετά τα πρώτα χρόνια της Bundesliga - στα τέλη των 60s, και 'χώρισε' αναπόφευκτα το χάρτη στα δύο: από τη μία εδρεύει το κλαμπ από την πρωτεύουσα της Βαυαρίας και από την άλλη όλες οι άλλες ομάδες.

Μετά το '90, για 30 χρόνια πια, η Μπορούσια είναι -εκτός λιγοστών εξαιρέσεων- η δεύτερη δύναμη της χώρας και αυτή που κατά κύριο λόγο έχει αμφισβητήσει τα πρωτεία των Βαυαρών με μια ντουζίνα ντόπιους τίτλους. Την ίδια ώρα ωστόσο έχει ευεργετηθεί από την Μπάγερν σε μεγάλο βαθμό. Οικονομικά κυρίως. Αφενός με το δάνειο που είχε λάβει προκειμένου ν' αποφύγει τη χρεοκοπία και να κλείσει τις μαύρες τρύπες στα ταμεία. Όπως φροντίζει να βγάλει από τη δύσκολη θέση ο ένας κολλητός τον άλλον. Αφετέρου με τους ποδοσφαιριστές που έχει κατά καιρούς (αναγκαστεί ή επιλέξει να) πουλήσει στους Βαυαρούς.

Τον διεθνή στόπερ Τόμας Χέλμερ τον έχασε μεν με 'μπαγαποντιά' το καλοκαίρι του '92, καθώς η γαλλική Λιόν τον αγόρασε έχοντας εκ των προτέρων συμφωνήσει να τον παραχωρήσει στην Μπάγερν, και τον ελεύθερο Ρόμπερτ Λεβαντόφσκι χωρίς να λάβει ένα σεντ. Μολαταύτα η συνολική αποζημίωση που αποκόμισε, ασχέτως προσφοράς και κατάληξης, για τον Τόρστεν Φρινγκς (τον Ιούλιο του 2004), τον Μάριο Γκέτσε (τον Ιούλιο του 2013 και τον Ματς Χούμελς (τον Μάη του 2016) υπερέβη αθροιστικά τα 80 εκατομμύρια ευρώ. Χρήματα που απλούστευσαν πάρα πολύ το έργο της.

Έχει και η ίδια, δε, ενισχυθεί με ποδοσφαιριστές που είχαν προηγουμένως αγωνιστεί στην ομάδα του Μονάχου, χωρίς μάλιστα να ξοδευτεί. Ο Γιούργκεν Κόλερ, με ενδιάμεσο σταθμό τη Γιουβέντους, είναι αναμφίβολα το πιο τρανταχτό παράδειγμα διεθνούς παίκτη με πρότερη θητεία στους Βαυαρούς, καθώς υπερισχύει σε φήμη (ενδεχομένως όχι σε προσφορά) του Στέφαν Ρόιτερ και πολύ περισσότερο του Ρόμπερτ Κόβατς. Οι οποίοι παρεμπιπτόντως αγωνίστηκαν επίσης από τη 'βέκια σινιόρα' του Τορίνο, πριν καταλήξουν στη Βεστφαλία.

Φαινομενικά το 'αλισβερίσι' των δύο πόλων του γερμανικού ποδοσφαίρου έπαψε να ισχύει από τον Γενάρη του 2019. Από τότε ναι, οι δύο ομάδες εισήλθαν σ' ένα διαφορετικό καθεστώς 'εχθρότητας'. Η Μπορούσια δίχως τρόπαιο πρωταθλήματος μετά τη σούπερ επιτυχημένη διετία 2010-12 του Γιούργκεν Κλοπ και τη συμμετοχή στο τελικό του Champions League το 2013, έκρινε ότι είναι τρομερά ασύμφορο, όσα κι αν κερδίζει, να δυναμώνει με δικά της 'πυρηνικά' το αντιμαχόμενο στράτευμα στη μάχη των τίτλων και έκλεισε κάθε ανοικτό μεταγραφικό κανάλι. Πολιτική απόφαση - σταθμός που θα κριθεί εν καιρώ.

Η απόφαση του διοικητικού συμβουλίου αποτυπώθηκε σε τέσσερις άξονες:

  • Σύναψη συμβολαίων μακράς διάρκειας.
  • Εξάντληση κάθε δυνατής προσπάθειας παραμονής ωφέλιμων ποδοσφαιριστών.
  • Ρητή δέσμευση για μη πώληση ποδοσφαιριστών στην Μπάγερν.
  • Προς αποφυγή ελεύθερης μετακίνησης προς τους Βαυαρούς, πώληση ποδοσφαιριστών που έχουν αρνηθεί ν' ανανεώσουν τουλάχιστον ένα χρόνο πριν από τη λήξη των συμβολαίων τους και σε ομάδα εκτός Γερμανίας.

Ο Κρίστιαν Πούλισιτς ήταν η πρώτη περίπτωση που εντάχθηκε υπό τη νέα πολιτική, καθώς είχε ενημερώσει για την πρόθεσή του να αποχωρήσει και όχι να υπογράψει καινούρια σύμβαση. Η Μπάγερν είχε μεριμνήσει να ενημερώσει για το ενδιαφέρον της, αλλά ο διεθνής Αμερικάνος επιτελικός χαφ παραχωρήθηκε άνευ δεύτερης σκέψης στην Τσέλσι, καθώς οι άνθρωποι της Ντόρτμουντ, εν προκειμένω ο Χανς-Γιόακιμ Βάτσκε (εκτελεστικός διευθυντής) και Μίχαελ Τσορκ (αθλητικός διευθυντής), δεν μπήκαν καν στη διαδικασία να διαπραγματευτούν κάτι διαφορετικό.

Αντίστοιχα σκοπεύουν να δράσουν, εφόσον μελλοντικά προκύψει οτιδήποτε με τον Γιούλιαν Μπραντ, τον Έρλινγκ Χάλαντ, τον Τζέιντον Σάντσο, τον Ραφαέλ Γκερέιρο ή τον Θοργκάν Αζάρ. Αφού πρώτα καρπωθούν τα αγωνιστικά οφέλη. Αργότερα θα έρθει η σειρά του Τζιοβάνι Ρέινα.

Πρώτο μέλημα είναι η παραμονή όλων προκειμένου, αν όχι εφέτος, τουλάχιστον του χρόνου η Μπορούσια ν' αρπάξει τα πρωτεία από την άτρωτη Μπάγερν (που ψάχνει πλέον στη Λειψία ή στη Σάλκε ό,τι της λείπει). Μόνο τότε το ρισκαδόρικο πείραμα με την επαναστατική χροια, της απόρριψης δηλαδή των βαυαρικών χρημάτων θα έχει αποδώσει και θ' αντέξει στο χρόνο.

Η 126η εκδοχή του 'Der Klassiker' στο Βεστφάλεν, το απόγευμα της Τρίτης, θα ορίσει ένα μέρος των κοντινών εξελίξεων. Σε περίπτωση νίκης της ομάδας του Λουσιάν Φαβρ η διαφορά από την κορυφή θα μειωθεί στον ένα βαθμό και η ανατροπή δεν θα θεωρείται απίθανη στα εναπομείναντα 6 ματς ως το φινάλε της σεζόν. Μια ισοπαλία θ' αφήσει την παρούσα κατάσταση αναλλοίωτη με ό,τι συνεπάγεται για τη συνέχεια, σε αντίθεση με ό,τι θα ισχύσει σε μια επικράτηση της Μπάγερν, την 60η δική της στο σύνολο (με ευρύτερη το 11-1 του 1971), η οποία θα φέρει το +7 και κατά πολύ μεγάλη πιθανότητα μια όγδοη διαδοχικά και 29η στο σύνολο κατάκτηση της Bundesliga.

To 4-0 του αγώνα στο Μόναχο, πριν βγει το πρώτο 10ήμερο του Νοέμβρη, αποτύπωσε τότε μια μεγάλη διαφορά. Έκτοτε βέβαια έχουν μεσολαβήσει σχεδόν 7 μήνες και ένα δίμηνο διακοπής. Τίποτα δεν μοιάζει να είναι το ίδιο.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

24MEDIA NETWORK